Trio no Treble spiller for tusenvis i egenprodusert kjendisjulekalender
Målet er å nå både dem som hører på klassisk musikk til vanlig og dem som ikke gjør det.
Hver dag i advent har det poppet opp et kjent fjes på Trio no Trebles Facebook og Instagram-kontoer. Kjendisene har kommet med et julesangsangønske trioen så har fremført. Blant dem som har bidratt med ønsker og hilsener til trioen, er Jonas Gahr Støre, Ronny Brede Aase, Linda Eide og Henriette Steenstrup.
Men hva er gevinsten med å få med kjendiser på laget, eller på egen Facebook eller Instagram, for å være presis?
– At Ronny Brede Aase delte filmen han var med i, gjør at vi har nådd dobbelt så mange i desember som hva vi hadde gjort om han ikke delte. I tillegg er det klart det er artig at kjendiser er med og presenterer navnet til trioen, sier Eivind Rossbach Heier, cellist i Trio no Treble.
Spiller på humor
Bratsjist Lars Marius Hølås, Heier og kontrabassist Jostein Bolås Brødreskift stiftet Trio no Treble i 2017. Den utradisjonelle instrumentkombinasjonen med bare mørke stemmer uten diskant, gjenspeiler seg i deres generelle musikalske åpenhet.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Trioen holder til i Trondheim og omtaler seg selv kort og godt som «tre enkle trøndere som liker å spille på humor».
– Vi startet på en måte bare som tre kompiser som ville spille sammen. Det ble godt tatt imot, så da har vi fortsatt. Det har blitt en greie, sier Rossbach Heier.
Greien har ført til god sjangerbredde og et variert samarbeid, med alt fra Arve Tellefsen til Linni Meister. Julekalender har de laget årlig siden 2018.
Det som går igjen i alt trioen gjør, i tillegg til den sjangeroverskridende tilnærmelsen til klassisk musikk, folkemusikk og populærmusikk, er det humoristiske.
– Humor og det å bli rørt av eller elske en konsert er veldig koblet sammen. Vi viser en litt annen musikk enn det mange er vant til i den klassiske stilen, sier Hølås.
Høyt kaliber
Kjendisene i årets julekalender er av et kaliber trioen selv ble overrasket over at ville stille. Research-arbeidet har imidlertid vært omfattende. Musikerne har kjent på at fireogtyve er et høyt antall dager å fylle med innhold.
– Svarprosenten har vært nærmere ti enn tyve, for å si det sånn. Du kan bare tenke deg hvor mange henvendelser vi sendte ut. Det er skikkelig vanskelig å få napp, vedgår Rossbach Heier.
Formålet med julekalenderarbeidet er å få flere folk interessert i det øvrige trioen har å by på. Til nå i år har 37.000 personer på Facebook og 44.000 på Instagram fått med seg kalenderen.
– Det er en måte å promotere på. Vi spilte inn en juleplate i fjor, og håpet at kjendisene skulle ønske seg så mye som mulig fra den, sier Hølås.
Julekalenderen har blitt en fast tradisjon for flere enn dem selv. Bolås Brødreskift sier at de får spørsmål fra fans gjennom hele året om suksessen skal gjentas. Og det skal den jo, for trioen synes det stadig blir artigere å gjøre.
Røper internasjonal stjerne på julaften
Musikerne holder kortene tett til brystet når det kommer til hint om hva følgerne kan forvente seg i de siste lukene. For to år siden gikk de i promofella. En programleder på NRK P1 røpet julaftenluken, Stephen Fry, under et intervju på direkten. Bolås Brødreskift prøvde hardt å redde situasjonen.
– Jostein tok mikrofonen og ropte «hysj» på live radio, ler Rossbach Heier.
– På julaften i år snakker vi internasjonal stjerne, rett og slett. Men vi sier ikke kjønn, legger Hølås til.
Musikernes personlige julelukefavoritt hittil, kom 17. desember i år. Etter ønske fra Torbjørn Røe Isaksen, fremførte de Hallelujah fra Händels Messiah. I tillegg til å spille, byr de på trestemmig kor i videoen.
– Koringen er med mer eller mindre hell, men det er det beste vi får til. Det skal sies at vi tok opp de vanskeligste stemmene til slutt og begynte å bli ganske hese, sier Hølås.
Møter fans på byen
Trioen presiserer at dersom det høres ut som at de gjør ting bare fordi de synes det er artig, stemmer det ikke helt.
– Vi har et overordnet mål om å nå ut til et stort publikum. Ikke bare dem som hører på klassisk musikk til vanlig, men også dem som ikke har noe forhold til klassisk musikk. Det føler jeg vi har kommet ganske langt med, sier Rossbach Heier.
For ikke lenge siden, da de var på byen, opplevde de et eksempel på det. De ble ropt på av en som hadde sett dem på sosiale medier. «Er ikke dere Trio no Treble?»
– Hun som ropte var ikke klassisk musiker, men fortalte at det å følge Trio no Treble var hennes måte å komme seg gjennom lockdown på. Hun bodde i Oslo, men etter at vi begynte å legge ut mye i korona savnet hun Trondheim og bestemte seg for å flytte hjem. Det var moro å oppleve, avslutter Bolås Brødreskift.
Hovedinnhold