Sammenslåingsstipendet til fløytist Maria W. Ose ⋆ Kontekst
Kvinne i rød kjole med fløyte
Jeg skal bruke stipendpengene til å reise og få undervisning hos store fløytister jeg ser opp til, sier Maria W. Ose Foto:Kristin Aafløy Opdan
Nyheter

Sammenslåingsstipendet til fløytist Maria W. Ose

– Veldig inspirerende, sier Ose.

Like før jul tildelte Sammenslåingsstiftelsen til støtte for yngre lovende musikere og sangere til fremme av musikkstudiet stipdendet for 2021 til Maria W. Ose. Stipendet er på 25 000 kroner.

Ose er fløytist og studerer utøvende klassisk fløyte i München.

– Jeg skal bruke stipendpengene til å reise og få undervisning hos store fløytister jeg ser opp til, som Emmanuel Pahud (Berliner Philharmoniker) og Clara Andrada (Chamber Orchestra of Europe), og andre musikere som inspirer meg, sier en glad Ose til Kontekst.

– Å få et slikt stipend betyr svært mye. Det er veldig stas å få litt anerkjennelse for det arbeidet en har lagt ned. Dessuten betyr jo pengene at jeg får mulighet til å reise og lære av de beste, for å selv bli en enda bedre musiker. Det er veldig inspirerende og kommer til å være en motivasjon framover.

Ose startet fløytekarrieren tidlig. Allerede som barn begynte hun spille sammen med tvillingsøsteren Ingrid. Hvorfor det akkurat ble fløyte er hun imidlertid usikker på.

– Det er nok en viss påvirking fra mine to musikerforeldre som hadde et ønske om hvilket repertoar og ensembler de ville at vi skulle få oppleve. Men vi hadde alltid veldig lyst til å få begynne å spele «sidefløyte».

Krever mye

Nå studerer hun som nevnt i Munchen, ved Hochschule für Musik und Theater München, under Andrea Lieberknecht.Hun tar fjerde år på en bachelor hun begynte på ved Norges Musikkhøgskole (NMH) i Oslo Liebernecht kom hun i kontakt med da den anerkjente fløytisten var gjesteprofessor ved NMH.

– Det var veldig inspirerende å se hvordan hun tok ordentlig tak i problemene til hver enkelt elev, og hadde utrolige hjelpemiddel for å løse de. Det å høre utviklingen på fløytistene bare i løpet av den ene timen, og å få kjenne det samme selv, gjorde at jeg bestemte meg for å reise rett dit.

– Liebernecht krever enormt myr av meg, både av det fløytetekniske, men også det musikalske, og selv om det er slitsomt så hjelper det meg veldig. Ofte er hodet mitt helt kjørt etter en time, ler Ose, før hun understreker at hun merker så stort forskjell på seg selv som fløytist etter at hun kom i lære.

Ose legger til at på lista over tidligere studenter hos Liebernecht er det mange som har gått videre til å bli i solofløytister i orkester rundt om i Europa. Noe som også er hennes eget mål. Fra før av har hun ett år bak seg tilknyttet Trondheim Symfoniorkester.

– Min drøm er å få sitte som solofløytist i et orkester i Oslo, samt å figurere på alle de store kammermusikkfestivalene i Norge, avslutter Ose.