Safemuse og Nordic Black Theatre søker sensurerte og forfulgte kunstnere til to nye residenser ⋆ Kontekst
Mann med sort langt hår og skjegg gestikulerer foran PC med el-gitar i fanget
Iranske Sina Winter var den første musikeren som fikk residensbolig gjennom Safemuse. Foto:Monica Strømdahl
Nyheter

Safemuse og Nordic Black Theatre søker sensurerte og forfulgte kunstnere til to nye residenser

De to trygge residensene i Oslo er i første omgang på seks måneder.

I samarbeid med Nordic Black Theatre, utlyser Safemuse nå to plasser i en ny residensordning for kunstnere som opplever sensur eller blir forfulgt. Dette er første gang en slik utlysning skjer.

Kunstnerne kan søke på to residensboliger i Oslo. Ordningen har som formål støtte utsatte kunstnere som trenger et trygt oppholdssted for å utvikle og utøve sin kunst.

– I desember fikk vi midler fra Oslo kommune til å sette i gang, sier Jan Lothe Eriksen, daglig leder i Safemuse, som står bak residensordningen til Kontekst.

Skallet mann med grått skjegg og briller lener seg mot blå vegg
Daglig leder i Safemuse, Jan Lothe Eriksen, er glad for det nye tilbudet. Foto:Even Finsrud

– Vi har bedrevet en lengre prosess sammen med Nordic Black Theatre, og hatt god oppbakking fra Creo, for å få til dette. Som en del av dette prosjektet har vi i disse dager ansatt Jon Lundell som vår nye residenskoordinator. Lundell har bakgrunn fra blant annet Hvitsten Salong og har vært styreleder for Bildende Kunstnere Akershus.

Hjulpet rundt 40 kunstnere

I 2014 kunne Safemuse ønske den første kunstneren velkommen etter først formelt ha blitt stiftet i 2013 av Creo og NOPA. Den første som fikk residens, var den iranske metal-musikeren Sina Winter.

– Han har fått oppholdstillatelse her i landet på grunn av situasjonen i hjemlandet. Så langt har mellom 30-40 kunstnere blitt hjulpet via denne ordningen.

– Normalt har vi pleid å søke opp kunstnere selv via Safe Havens-nettverket og Freemuses internasjonale nettverk. Eller så har kunstnere tatt direkte kontakt med oss. Men nå utlyser vi for første gang to seks måneders residenser hvor kunstnerne inviteres til å søke.

Freemuse leverer oversikt på feltet blant annet med bakgrunn i sin årlige State of Artistic Freedom-rapport.

– I tillegg har det brede internasjonale nettverket i Safe Havens Freedom Talks (SHFT) blitt viktigere og viktigere i dette arbeidet.

Fra oppsøkende til søkende

Arbeidet med å etablere en fast og trygg residens i Oslo har pågått over lang tid. Like før jul bevilget kulturbyråd Omar Samy Gamal i Oslo kommune 1,4 millioner kroner til ordningen. I Oslo kommunes kulturplan vurderes et mulig medlemskap i Safemuse.

– Dialogen med kommunen er i gang om dette, men vi har ikke kommet så langt ennå. Det må være interessant for byen å kunne bruke disse kunstnerne i en rekke sammenhenger, mener Eriksen.

– Mange kunstnere rundt om i verden er godt informerte om vårt arbeide og har i mange tilfelle tatt kontakt med oss direkte, enten på egne eller andres vegne.

Det stilles kunstneriske krav til kunstnerne i residensordningen og det er også slik at når perioden på seks måneder er over, må kunstnerne enten reise hjem, eller ha et annet oppdrag å gå til.

– Men det er ikke slik at vi sender hjem folk som er i fare, understreker Eriksen.

Hvilke tiltak som eventuelt treffes hvis kunstneren er truet, vurderes i hvert enkelt tilfelle.

– Vi har erfaring med residenskunstnere og er fornøyde med samarbeidet med Safemuse, sier daglig leder i Nordic Black Theatre, Jarl Solberg Foto:Kamelia Javadi

Slår seg sammen

– Jobben som Safemuse gjør er fantastisk bra, sier Jarl Solberg, daglig leder i Nordic Black Theatre (NBT), og utdyper:

– Faktisk har vi i NBT tidligere gjort ting av samme karakter. Vi har hatt små residenser for utvalgte kunstnere som er utsatt for forfølgelse. Vi opplever dette som en fin måte å jobbe på og det passer vårt teater midt i blinken. Hit kan det komme kunstnere fra hele verden som kobles på et kreativt, transkulturelt miljø.

Solberg forteller videre at han er glad for å knyttes opp mot Safemuse, for det å bedrive denne type jobb alene, er ikke enkelt.

– Det er vanskelig å finansiere å slike residenser, derfor var det godt å kunne jobbe sammen med Safemuse opp mot et politisk miljø for å få til dette.

Og det er ikke bare finansieringen som er en utfordring.

– Gjennom årene er det ikke blitt enklere å få innreisevisum til Norge, snarere tvert imot. Og pandemien har i tillegg komplisert ting.

– Ser dere etter en spesifikk kunstnergruppe?

– Nei, vi søker bredt og så får vi se hvor vi ender.