Safemuse og Nordic Black Theatre søker sensurerte og forfulgte kunstnere til to nye residenser
De to trygge residensene i Oslo er i første omgang på seks måneder.
I samarbeid med Nordic Black Theatre, utlyser Safemuse nå to plasser i en ny residensordning for kunstnere som opplever sensur eller blir forfulgt. Dette er første gang en slik utlysning skjer.
Kunstnerne kan søke på to residensboliger i Oslo. Ordningen har som formål støtte utsatte kunstnere som trenger et trygt oppholdssted for å utvikle og utøve sin kunst.
– I desember fikk vi midler fra Oslo kommune til å sette i gang, sier Jan Lothe Eriksen, daglig leder i Safemuse, som står bak residensordningen til Kontekst.
– Vi har bedrevet en lengre prosess sammen med Nordic Black Theatre, og hatt god oppbakking fra Creo, for å få til dette. Som en del av dette prosjektet har vi i disse dager ansatt Jon Lundell som vår nye residenskoordinator. Lundell har bakgrunn fra blant annet Hvitsten Salong og har vært styreleder for Bildende Kunstnere Akershus.
Hjulpet rundt 40 kunstnere
I 2014 kunne Safemuse ønske den første kunstneren velkommen etter først formelt ha blitt stiftet i 2013 av Creo og NOPA. Den første som fikk residens, var den iranske metal-musikeren Sina Winter.
– Han har fått oppholdstillatelse her i landet på grunn av situasjonen i hjemlandet. Så langt har mellom 30-40 kunstnere blitt hjulpet via denne ordningen.
– Normalt har vi pleid å søke opp kunstnere selv via Safe Havens-nettverket og Freemuses internasjonale nettverk. Eller så har kunstnere tatt direkte kontakt med oss. Men nå utlyser vi for første gang to seks måneders residenser hvor kunstnerne inviteres til å søke.
Freemuse leverer oversikt på feltet blant annet med bakgrunn i sin årlige State of Artistic Freedom-rapport.
– I tillegg har det brede internasjonale nettverket i Safe Havens Freedom Talks (SHFT) blitt viktigere og viktigere i dette arbeidet.
Fra oppsøkende til søkende
Arbeidet med å etablere en fast og trygg residens i Oslo har pågått over lang tid. Like før jul bevilget kulturbyråd Omar Samy Gamal i Oslo kommune 1,4 millioner kroner til ordningen. I Oslo kommunes kulturplan vurderes et mulig medlemskap i Safemuse.
– Dialogen med kommunen er i gang om dette, men vi har ikke kommet så langt ennå. Det må være interessant for byen å kunne bruke disse kunstnerne i en rekke sammenhenger, mener Eriksen.
– Mange kunstnere rundt om i verden er godt informerte om vårt arbeide og har i mange tilfelle tatt kontakt med oss direkte, enten på egne eller andres vegne.
Det stilles kunstneriske krav til kunstnerne i residensordningen og det er også slik at når perioden på seks måneder er over, må kunstnerne enten reise hjem, eller ha et annet oppdrag å gå til.
– Men det er ikke slik at vi sender hjem folk som er i fare, understreker Eriksen.
Hvilke tiltak som eventuelt treffes hvis kunstneren er truet, vurderes i hvert enkelt tilfelle.
Slår seg sammen
– Jobben som Safemuse gjør er fantastisk bra, sier Jarl Solberg, daglig leder i Nordic Black Theatre (NBT), og utdyper:
– Faktisk har vi i NBT tidligere gjort ting av samme karakter. Vi har hatt små residenser for utvalgte kunstnere som er utsatt for forfølgelse. Vi opplever dette som en fin måte å jobbe på og det passer vårt teater midt i blinken. Hit kan det komme kunstnere fra hele verden som kobles på et kreativt, transkulturelt miljø.
Solberg forteller videre at han er glad for å knyttes opp mot Safemuse, for det å bedrive denne type jobb alene, er ikke enkelt.
– Det er vanskelig å finansiere å slike residenser, derfor var det godt å kunne jobbe sammen med Safemuse opp mot et politisk miljø for å få til dette.
Og det er ikke bare finansieringen som er en utfordring.
– Gjennom årene er det ikke blitt enklere å få innreisevisum til Norge, snarere tvert imot. Og pandemien har i tillegg komplisert ting.
– Ser dere etter en spesifikk kunstnergruppe?
– Nei, vi søker bredt og så får vi se hvor vi ender.