Plikt til pauker – hva betyr egentlig det? ⋆ Kontekst
Fire menn i dress spiller pauker og annet slagverk
Plikten kaller: Slagverkgruppa i Arktisk Filharmoni slår seg løs med full konsentrasjon Foto: Vidar Thorbjørnsen-
Nyheter

Plikt til pauker – hva betyr egentlig det?

Stillingsannonser er en egen sjanger. Kontekst har sjekket hva som egentlig skjuler seg i ordlyden.

Arktisk Filharmoni søker for tiden etter slagverker med «plikt til pauker». Slike formuleringer er helt vanlige i denne type stillingsannonser, men ordlyden er veldig rar. Vi spør derfor orkesteret som holder til både i Tromsø og Bodø hva de egentlig mener med slik plikt?

– I et symfoniorkester har en del av instrumentgruppene store instrumentarium og det er ikke slik at alle nødvendigvis har kompetansen som kreves på alle de forskjellige instrumentene som går under nettopp den gitte instrumentgruppen, sier Torunn Reigstad, orkestersjef i Tromsø, og utdyper:

– I dette aktuelle tilfellet betyr det at vi har behov for at vår nyansatte behersker pauker. Det er nemlig ikke slik at alle slagverkere gjør det i like stor grad, og paukist er også en egen stilling. Faktisk har vi allerede en solopaukist, men vi har behov for fleksibilitet. Derfor trenger vi en slagverker som også behersker pauker og må prøvespille på det.

Det betyr samtidig at man finner den motsatte stillingsinstruksen i Arktisk Filharmoni, nemlig paukist med plikt til slagverk.

– Slagverkgruppa skal beherske xylofon, marimba, rørklokker, skarptromme, stortromme, triangel, cymbal, og mye mer. Det krever at musikerne har en bred kompetanse.

Gjelder også andre instrumentgrupper

Siden Arktisk Filharmoni spiller et bredt repertoar som gjerne inkluderer samtidsmusikk, så må også treblåserne ha bredde.

– Derfor hender det ofte at vi har behov for både altfløyte og bassklarinett, og våre musikere er ansatt med dette som en forutsetning. Som regel er det ved utlysning av ledige stillinger på treblås og slagverk at dette dukker opp i stillingsannonsene.

Men messingblåserne, spesielt trompetistene, spiller gjerne flere instrumenter i ulik stemming uten at det kommer frem av stillingsbeskrivelsen.

– For strykerne er det heller ingen krav eller forventning til såkalte bi-instrumenter, fortsetter Reigstad.

Veksler mellom formater

Arktisk Filharmoni er eid av Bodø og Tromsø kommune, en halvpart hver. Orkesteret spiller fast i sine to hjembyer Bodø og Tromsø, men har hele Nord-Norge og nordområdene som hjemmebane. Det veksles mellom ulike ensembleformater på fast basis.

– Det betyr at du i løpet av en sesong kan treffe orkesterets musikere i alt fra opera til mindre kammergrupper, via sinfonietta og kammerorkester, til fullt symfoniorkester, kan Reigstad føye til.

Men hvor kommer denne litt rare formuleringen: «med plikt»? Kunne man ikke bare skrevet: «Må beherske …»?

– Siden mye av den klassiske tradisjonen bygger på elementer fra Sentral-Europa og særlig Tyskland, så vet jeg at man der skriver «Mit verpflichtung». Det er trolig derfor direkte oversatt og fremstår kanskje som en litt merkelig ordlyd på norsk.