arena:klassisk søker musikere som vil spille show-case-konsert for klassisk-arrangører
Bransjefestivalen har som ambisjon å bli del av det klassiske miljøets bevissthet.
Bransjefestivalen arena:klassisk går av stabelen for fjerde gang i april. Den første festivalen ble holdt høsten 2017. Forrige festival ble etter utsettelser holdt i fjor høst. Målsettingen er imidlertid årlige arrangementer på våren.
De har nå åpnet for påmelding til å spille på festivalen. Fristen for å søke er 20. mars.
arena:klassisk er i likhet med andre bransjefestivaler todelt. Det er en del som kalles agenda:klassisk, der det er kursing og foredrag, kort sagt; kompetanseheving for arrangørene. Den andre delen er show-case-konserter. Disse konsertene er korte og kun for inviterte delegater.
Øker årlig
Daglig leder Anderz Døving i festivalen og for foreningen Klassisk kan fortelle at besøket i høst var overraskende godt, pandemien tatt i betraktning, og alderssammensetningen på medlemsmassen i Klassisk.
– Alt over 50 delegater regner vi som bra. Det var 73 delegater som kom. Det høres kanskje ikke så mye ut. Men i forhold til antall medlemmer og antall arrangører rundt i landet er det ganske bra. Dessuten har det vært en økning for hvert år, sier Døving.
– Musikerne skal være klar over at det er mange arrangører som bruker disse show-case-konsertene som utgangspunkt for å legge sitt program. Mange av våre medlemmer har ikke råd til å reise rundt for å få med seg hva som foregår, for dem blir dette knippet med konserter viktig.
Døving mener festivalen dermed er givende både for musikere og arrangører. Musikeren får vist seg frem for en mer eller mindre samlet bransje, som igjen får servert nye eller aktuelle utøvere.
Bare kvalitet
Musikerne er plukket ut av en jury. En jury som, i følge Døving, kun er ute etter å presentere kvalitet.
– Det har vist seg at hva vi tror «selger» ikke nødvendigvis er det samme som faktisk selger. Vi legger ingen føringer for dem som søker, bortsett fra tilgjengelighet. De må være tilgjengelig for å kunne påta seg spillejobber, i Norge. Det er jo hele poenget med å delta.
– Studenter må gå på sisteåret. Innen rimelig nær fremtid må de kunne ta en jobb. I tillegg anbefaler vi sterkt at de som søker har noe på hjertet. Det viser seg igjen og igjen at de som har et program med en pasjon for det de skal spille, det synes. Det slår igjennom, uavhengig av om det er tango eller klarinett-trio.
Gjør god innspilling
Døving har imidlertid en bønn til de mellom 60- 80 musikerne som sender sine søknader til juryen.
– Min oppfordring er: Gjør en god innspilling. Med dagens teknologi er ikke det vanskelig. Nivået på innspillingene vi får inn er høyst varierende. Presentasjon er viktig, og det er viktig at det vi får _ også er det som skal fremføres.
– Jeg tror mange musiker glemmer hvor viktig formidling er. Det er selvfølgelig viktig å spille teknisk godt, men evne til å formidle er vesentlig. Man skal ikke forvente at musikere skal være skuespillere. Men det er ikke så mye som skal til. Det holder å løfte hodet, se på publikum og si noe om hvorfor man vil spille det man skal. Det behøver ikke være mer avansert enn at man synes stykket er fint.
Den eneste føringen som legges på fremføringene er ellers tidsavgrensning. Hvert sett er på ti minutter. Døving velger selv en sjangerdefinisjon som lyder: ny musikk skrives i morgen, samtidsmusikk i dag, og klassisk er det som ble skrevet fra i går.
– I år blir det kun en dag med konserter. Det vil si at det blir plass til 15 innslag.
– Hadde vi hatt det over flere dager ville ikke delegatene ha kommet. De fleste av arrangørene i Klassisk er frivillige. Da har de ikke anledning til å reise på en festival over mange dager. Vi forsøker også å få med de store kammermusikkfestivalene og Festspillene i Bergen, og noen av de kommer, men de har ofte egne kanaler.
– Hvor mange av musikerne får spillejobber etter deltakelse?
– I høst fikk halvparten av konsertinnslagene konkrete oppdrag under festivalen. Flere har siden blitt kontaktet i etterkant. Det er helt strålende.
For få arrangører
Men Døving et hjertesukk å formidle. For han mener at det er for få arrangører, og frykter det kan bli enda færre etter pandemien. Kulturhusene er derfor spesielt invitert til å delta, og han håper at det vil komme flere fremover. Slik han ser det trengs det en sterkere infrastruktur for turnering slik at reiserutene kan samordnes.
Han understreker også at det kan være etablerte utøvere på scenen. Arena:klassisk er ikke bare en festival for de unge uetablerte.
– Arena:klassisk er også en arena for å vise seg frem på nytt, med nytt repertoar.
– Vi oppfordrer også til mangfold. Men det er ikke noe poeng å oppfordre jenter til å søke. Flertallet av søkerne er kvinner. Vi trenger for eksempel flere mannlige fløytister. Og vi trenger et kunstnerisk mangfold innenfor samtidsmusikken. Klassisk musikk er jo hva det er, men samtidsmusikken kan utfordres fra flere hold.
Klassisk bevissthet
I tillegg til show-case-konsertene er det noen få konserter åpne for publikum, samt en kontrapunkt-kveld. Disse konsertene er for øvrig honorert, og noen av show-case-deltakerne plukkes ut til å spille for et betalende publikum.
– Kontrapunkt er et veldig morsomt konsept. Vi har levende musikk på scenen, og lag som konkurrer i musikkunnskap. Det er veldig nerdete. Men også underholdende. For vi gjør det jo ikke lett.
– Arena:klassisk er kommet for å bli. Vi har ingen ambisjoner om å bli like store som ByLarm, men vi vokser sakte men sikkert. Ambisjonen er å bli en del av det klassiske miljøets bevissthet.