Artisthjelpen: – En guide inn i det mørket musikkbransjen er
Creo lanserte onsdag en oppdatert versjon av nettressursen Anders Odden først laget for MIC.
Onsdag lanserte Creo nettressursen Artistenhjelpen. Dette er en oppdatert versjon av en tjeneste som i sin tid lå tilgjengelig på nettsidene til MIC – en av forløperne til Music Norway.
Artisthjelpen har som mål å gi både ferske og mer erfarne musikere og artister kunnskap om musikkbransjens mange irrganger. Kort sagt den erfarte kunnskapen det ikke – eller i liten grad – undervises i på musikkutdanningene.
Bak prosjektet står musiker Anders Odden. Han begynte arbeidet med det som skulle bli Artisthjelpen så langt tilbake som GramArt-ansatt på tidlig 2000-tall. Kursing ledet til at han påbegynte et håndbok for musikere i samarbeid med daværende MFO. Boken ble det ikke noe av, men han ble altså hyret inn av MIC, for ferdigstilling og revidering.
En guide i mørket
Versjonen som nå ligger hos Creo er den tredje revisjonen av verket.
– Forholdene for musikere har på mange måter bare blitt verre og verre. Inntektsmulighetene har blitt dårligere for den brede delen av musikklivet. Støtteordningene er kanskje bedre, men det er også flere om beinet, slik at summen blir på stedet hvil eller dårligere, sier Odden om hvorfor det er behov for en ny versjon.
¬– Artisthjelpen er ment som en guide i det mørket musikkbransjen er. Den skal hjelp deg å forstå hva du må forholde deg til og hvordan de ulike delene av musikklivet fungerer. I tillegg er det tips og vink.
Egne erfaringer
Tipsene er han oppmerksom på at er preget av hans egne erfaringer. Men til gjengjeld har han betydelig erfaring. Odden har gjort det meste fra å jobbe på rockeklubber til å spille med operakoret i Operaen.
– Jeg har allsidig erfaring som musiker, og har dessuten reist verden rundt som musiker de siste 25 årene.
– Utgangspunktet mitt for å gjøre dette her er at jeg ble kastet ut i bransjen om 17 åring. Jeg fikk den første platekontrakten i England, og da var det ingen hjelp å få. Ikke visste vi at vi kunne få hjelp heller. Jeg vil ikke si vi ble lurt, men det var ingen som kunne forklare hvordan vi skulle gjort det riktigere. Derfor har jeg engasjert meg for at andre skal slippe å gjøre de samme begynnerfeilene.
Bidrag til en ny generasjon
Odden avsluttet arbeidet med Artisthjelpen fordi han heller ville prioritere å være musiker enn byråkrat.
– Men hver gang jeg blir konfrontert med noe i bransjen jeg synes er helt på trynet, så blir jeg veldig engasjert. Revidering av Artisthjelpen er mitt bidrag til en ny generasjon musikere. I tillegg så er det, pussig nok, slik at jo eldre du blir, jo mindre synes du at du forstår.
– Var det mye som hadde endret seg fra sist gang du arbeidet med dette?
– Det var flere ting hvor jeg var ganske bombastisk tidligere som jeg har moderert. Men jeg var ganske klarsynt når det gjaldt det som skjer med sosiale medier allerede for 15 år siden. Jeg var overrasket over hvor godt den delen holdt seg.
– Referanser vil alltid måtte oppdateres. En del lenker var borte, eller flyttet. Jeg gjorde også noen forenklinger der jeg tidligere nok hadde gjort ting litt for komplisert. Det meste var rydding i temaer, og korrigering for å holde det sakelig. For noen ganger må du skrive med litt humor for å holde på leseren. En manual kan fort bli kjedelig å lese. Men musikerlivet er jo ikke kjedelig. Det er kaotisk, men altså mulig å orientere seg i.
Bransjebibel
Årsaken til at det var Creo som fikk overta materialet og nettressursen har dels sin årsak i at Odden sitter i styret i Creos vederlagsfond, og dels at han har kjent forbundssekretær Trond Brandal i Creo lenge. Det var Brandal som først kom på ideen om å spørre Odden om muligheten for å få bruke verket.
Ideen, kan Brandal fortelle, kom på et møte i juridisk avdeling. De tenkte at det både for egen del, ikke minst for medlemmene, kunne være nyttig med et slikt oppslagsverk. Det var ledelsen enig i, og Brandal kunne dermed gå til Odden med et tilbud, som altså ble godt mottatt.
– Det som skiller Artisthjelpen fra for eksempel «Hjelp vi er i popbransjen» av Jørn Dalchow, bibelen for både popen og det frie musikklivet, er at Odden har opplevd omtrent alt han skriver om selv. Han har førsthåndskjennskap. All ære til Dalchow, men det er vel så underholdene å lese Artisthjelpen som boka.
– Vi må bare anbefale folk å gå inn på Creokultur, se på Artisthjelpen, hygge seg med den og lære litt av den. Og den er åpen for alle, både medlemmer og andre som vil lære om musikkbransjen, sier Brandal.