Oslo Pride: – Endelig anerkjent som en kulturfestival ⋆ Kontekst
Fra arrangementet i Pride Park i 2021, her ved Frida Marida.
Fra arrangementet i Pride Park i 2021, her ved Frida Marida. Foto:Tomasz Droś / Oslo Pride
Nyheter

Oslo Pride: – Endelig anerkjent som en kulturfestival

Tidligere stilte artister på dugnad for Oslo Pride mens politikerne viftet med flagg og sa de støttet skeiv kultur. I år har festivalen fått pengestøtte.

Årets Oslo Pride-program er mangfoldig. Aldri før har det vært så mange konserter, forestillinger og andre kulturarrangementer i forbindelse med festivalen.

Årsaken er ikke bare to år med nedskalering, eller at det i år er 50 år siden homoloven ble opphevet:

– Skeiv kultur har knapt før fått penger. Det har vært nedprioritert, eller usynliggjort. Det er først i år vi har fått penger fra Kulturdepartementet, sier daglig leder i Oslo Pride Inger Kristin Haugsevje.

Kulturdepartementet har i to omganger gitt Kulturrådet i oppdrag å fordele fem millioner kroner for å synliggjøre skeiv kultur i forbindelse med 50-års jubileet. Arrangementer under Oslo Pride har mottatt av disse midlene. Men viktigere er det altså at Pride etter mange års arbeid er blitt anerkjent som en kulturfestival.

– Dette har gitt oss muligheten til å tenke større. Støtten har gjort at vi har fått en liten stab. Og det er selvsagt den utløsende faktoren til at vi kan gjøre det vi nå gjør. Oslo Pride har vært frivillig drevet siden 1982.

Partnere skaper programmet

– Vi tenkte veldig stort, og fordi det er skeivt kulturår har alle vi har spurt om å samarbeide med oss sagt ja, sier Haugsevje.

Blant samarbeidspartnerne er Dansens Hus, Dramatikkens hus, Nasjonal Jazzscene, Ny Musikk, Femme Brutal konsertforening, Nationaltheatret og Nordic Black Theatre.

Dette er bare noen av medarrangørene som skal fylle arenaen «Pride square», som altså står på Youngstorget. «Pride park» ligger i Spikersuppa.

– Hvordan har dere jobbet når dere har programmert festivalen?

– I Pride park har vi gjort som vi pleier. Det er frivillige som programmerer Hovedscenen og Bamsescenen. Det er også frivillige som har programmert dragdagen på Pride square. Men de profesjonelle utøverne som opptrer er programmert av samarbeidspartnerne våre.

– Det er for eksempel Melafestivalen og Oslo World som har programmert torsdagskvelden for oss med ting de tenker at vårt publikum ønsker seg, fra sjangerne de kjenner. Vi har dermed fått ekspertisen fra de som kan det.

Denne formen for samarbeid mener hun er gunstig på flere måter.

– Vi skaper arenaen og synligheten. Mens for eksempel legger ekspertene på «den sære lille sjangeren» samtidsmusikk innholdet. Og hvem kan den sjangeren bedre enn Nyusikk?

– Var du overrasket over at samtlige sa ja?

– Ja. Entusiasmen har vært litt overveldende. Men mye handler jo om at vi nå har fått midlene og et kontor til å drifte dette fra.

daglig leder i Oslo Pride Inger Kristin Haugsevje.
– Det er først i år vi får penger, sier daglig leder i Oslo Pride Inger Kristin Haugsevje. Foto:Privat

– Jeg må jo si at det er har vært mye fin kultur på Oslo Pride tidligere år også. Da har imidlertid de profesjonelle utøverne stilt opp på dugnad.

Hun mener at det ikke er riktig at politikerne skal gå foran i paraden, vifte med flagget, og si at de støtter Pride samtidig som de skeive utøverne har måtte stille på dugnad.

– Det har vi gjort noe med nå. Vi har satt som krav i kontrakten at alle profesjonelle utøvere skal få honorar i henhold til bransjestandard.

Mangeårig samarbeid

Daglig leder Alexandra Archetti Stølen i Oslo World – som sammen med Melafestivalen altså står for torsdagens konsertprogram i Pride square – kan fortelle at deres samarbeid med Oslo Pride ikke er av nyere dato. Men tidligere har det vært i mindre skala og under Oslo World-festivalen, ikke i selve Pride-uken.

– Oslo Pride er en relevant og riktig partner for oss. Vi har en lang tradisjon med å booke skeive artister fra hele verden til Oslo World, og vi har samarbeidet med mange ulike aktører i det skeive miljøet i Norge i lang tid, sier Stølen, og legger til:

Alexandra Archetti Stølen i Oslo World
Daglig leder Alexandra Archetti Stølen i Oslo World tror programmet under Pride vil ha en bred publikumsappell. Foto:Lars Opstad

– Nå som det er skeivt kulturår var det viktig for oss å gjøre noe som er større under selve Oslo Pride.

Ifølge Stølen har Oslo World hatt lyst til å samarbeide med Melafestivalen uten å ha funnet en passende anledning. Sammen presenterer de nå et program som er skeivt, men som også speiler samtiden og byen.

– Det er lyden av 2022.

Stølen er fornøyd med hele programmet. Særlig vil hun imidlertid trekke frem den sørsudanske DJ-en Turkana, kjent fra klubbkollektivet Anti-Mass og plateselskapet Nyege Nyege.

– Programmet er relativt ungt. Men jeg tror likevel det har en bred publikumsappell. Det synes jeg er kult.

Trygge publikum

Inger Kristin Haugsevje trekker frem en annen viktig endring fra tidligere år: Det er slutt på at hvem som helst kan melde seg på et åpent påmeldingsskjema for å delta i kulturprogrammet.

Tidligere kunne i teorien hvem som helst delta, uten at det var kvalitetssikret av Pride.

– Vi inngår nå et samarbeid med arrangørene på eksterne arenaer. I den kontrakten står det at de skal jobbe aktivt med at personalet som er på jobb skal ha kunnskap om vår målgruppe. De må kunne møte vårt publikum på en måte som gjør at de kan føle seg trygge på den arenaen.

– Vårt mål har alltid vært å skape trygge arenaer. Og det føles mer behagelig å sitte med det ansvaret når jeg vet at de vi samarbeider med har gjort en innsats for å avvikle arrangementene på en trygg måte.