– For å være tydelig: Typiske bedriftsevents er offentlige arrangementer
Firmaer som irriterer seg over plutselig Tono-regning skaper hodebry for artister. Creo endrer teksten i standardkontrakten, mens Tono oppfordrer til solidaritet – også med de store popstjernene.
En regning fra Tono kan for mange komme som julekvelden på kjerringa ikke minst for firmaer som ønsker å samle staben, skape samhold og øke arbeidsmoralen med firmaarrangementer, eventuelt events.
Dette har ført til at Creo nylig endret teksten i sin standardkontrakt.
– Vi får innimellom henvendelser fra medlemmer som opplever seg uglesett fordi deres Tono-rapportering har utløst en regning til oppdragsgiver som denne ikke var forberedt på, sier Trond Brandal, forbundssekretær i Creo.
– Dette faktum er nok ukjent for mange som ikke normalt arrangerer konserter. Samtidig er det nok også underkommunisert fra de som booker til firmaer som har events, sier Brandal.
– Hvem har ansvaret for å informere arrangørene?
– Jeg vil si at de som booker har et opplysningsansvar. Derfor har vi i Creo gjort om vår standardkontrakt hvor det nå står: Arrangør er ansvarlig for å søke tillatelse fra, rapportere og betale vederlag til Tono. Artist sender selv inn settliste/verksliste hvis ikke annet er avtalt.
Tono: Loven er glassklar
Parallelt som artister føler ubehag over å utløse regninger overfor klienter, kan Tono på sin side fortelle at de rett som der er får nyss om events hvor arrangør ikke har informert Tono om at det har vært fremført musikk offentlig.
– Ja, vi i Tono er ikke ukjent med at enkelte får reaksjoner, sier kommunikasjonsdirektør i Tono, Willy Martinsen.
– Arrangører har en plikt til å kontakte Tono og gi oss informasjonen vi trenger, men medlemmene hjelper også til med å sende inn informasjon om avholdt konserter, events og lignende. Hvis det foregår et arrangement hvor musikere og teknikere får betalt, da skal også opphavere ha betalt.
«Også Dua Lipa har rettigheter».
Willy Martinsen, TONO
Martinsen presiserer at det er arrangørene som har ansvar med å sette seg inn i all slags regelverk knyttet til avvikling av konserter, også åndsverksrettigheter.
– Man starter jo ikke en pub uten å sette seg inn i skjenkeregler og arbeidsgiverplikter. Det samme gjelder fremføring av offentlig musikk. Alt dette er nedfelt i åndsverklovens paragraf 3.
– Hva slags inntrykk har dere av kunnskapen den jevne event-arrangør har om Tono og regelverket? Har dere en kommunikasjonsutfordring?
– Vi gjør årlige undersøkelser for å danne oss et bilde av hva slags kunnskap folk har om Tono. Resultatet er at vi scorer høyt. Med andre ord: Svært mange vet om Tono og det vi driver med, sier Martinsen.
– Kunnskapen er lavest hos de unge, men det er jo ikke så unaturlig. Man møter jo gjerne Tono i en jobbsammenheng. Men vi har et kontinuerlig og omfattende kommunikasjonsarbeid for å nå ut med informasjon.
De fleste gjør det korrekt
– Hva sier dere hvis noen hevder at de har hatt et lukket arrangement med kun inviterte. Er dette også offentlig?
– Det er stor forskjell på et privat 40-årslag med venner til stede, og events der man leier inn artister, lydfolk, kanskje inviterer inn kunder og lignende. For å være tydelig: Typiske bedriftsevents er offentlige arrangementer! All konsertaktivitet er basert på en rettighetsøkonomi hvor de som har skrevet musikken har krav på vederlag like mye som de som har fremført de, sier Martinsen.
– Hva om en musiker tenker at: Jeg gidder ikke å være med på spa penger ned i lomma på Carole King eller Dua Lipa?
– Det er i så fall ganske usolidarisk. Åndsverk er lovbeskyttet. Også Dua Lipa har rettigheter. Slik unnfallenhet kan også ramme både norske opphavere – og opphavere som ikke er velstående.
Martinsen presiserer at de fleste er flinke til å gjøre dette på korrekt måte.
– Det hender vi får høre fra medlemmer at en arrangør har spurt: Vi trenger vel ikke sende inn til Tono, vel? Men stort sett har vi i Tono har et godt samarbeid med arrangørsegmentet.
Bookingselskapene: Kundene kjenner som oftest til Tono
Men hvordan formilder bookingselskapene informasjon om Tono til kundene?
– De står tydelig i alle våre kontrakter. I tillegg er det en lenke til Tono som går rett til relevante sider for rapportering, sier Geir Hamnes i event-innholdsleverandøren Artist & Event.
– Mange kunder etterspør også en rekke ikke-musikalske events som for eksempel komikere og foredragsholdere, hvor dette ikke er relevant.
– Hvordan er ditt inntrykk av kundenes kunnskap om Tono?
– Det er svært sjelden vi får reaksjoner på Tono-avgift fra kunder som trenger events fra oss. Mitt inntrykk er at de fleste kjenner til det.
Eventbyrået Topp Arrangement har en litt annen rutine, men som dekker de samme forhold.
– Hos oss er det vi som sørger for alt rundt Tono, sier daglig leder Kristian Ugelstad.
– Det er vi som sender inn rapporter om hva slags musikk som spilles, hvor mange gjester og eventuelle billettinntekter.
Ofte er det snakk om lukkede selskap med inviterte gjester som ikke betaler billett.
– Så gjør vi opp regningen fra Tono eller viderefakturerer kunden.
– Så dere har omgått problemet med at en del kunder kanskje ikke vet så mye om Tono?
– Ja. Da slipper vi at kunder som ikke kjenner til dette systemet opplever at de får en ekstrautgift.