Burde disse fire bli ett selskap? ⋆ Kontekst
De er fire selvstendige popbransjefestivaler, men kunne ha nytte av tettere samarbeid, mener enkelte. På bildet: School of X under årets Bylarm. Foto:Bakgrunnsfoto: Ingrid Hjorthol
Nyheter

Burde fire popbransjefestivaler bli ett selskap?

Felles organisering kan utløse mer i offentlig tilskudd, mener bransjeaktør. Bylarm, Vill Vill Vest, Trondheim Calling og Sørveiv er delte om sammenslåing er en god idé.

Da Bylarm-styret tidligere denne måneden holdt et åpent innspillsmøte, fremla Kee Eide spontant et forslag om at de fire bransjefestivalene på popmusikkfeltet – Bylarm, Trondheim Calling, Vill Vill Vest og Sørveiv – kunne samle seg som en felles organisasjon.

Eide er styreleder i plattformen Musikkbyen Oslo.

– Fra utsiden fremstår det pussig at festivalene konkurrerer om å være den beste eller mest veldedige organisasjonen, sier Eide til Kontekst.

– Det blir som om Røde Kors, Kirkens Bymisjon og Norsk Folkehjelp skulle konkurrert om hvem som er best på rusomsorg.

Om det er en stiftelse, et selskap eller en forening som står bak spiller slik Eide ser det ikke så stor rolle.

– Når man har et felles mål, bør hovedhensikten være å få mest mulig ut av innsatsen som legges hos de fire aktørene ved samarbeid og samkjøring.

– Men en bieffekt vil være at man i tillegg til lokal støtte, kanskje også kan oppnå økonomisk støtte på nasjonalt nivå, ved at man som en samlet innsats blir anerkjent som en del av det næringspolitiske virkemiddelapparatet, sier han.

Larm i nord?

Et annet alternativ fremfor å samle alle fire i ett foretak, er et løsere samarbeid, som et samvirke eller næringsklynge.

– Hvis man bruker cluster-tankegangen, vil det være en gjensidig forpliktelse mellom virksomhetene om at de skal jobbe hver for seg, men jobbe på en måte som styrker hverandre, sier Eide.

Kee Eide stilte spørsmålet om sammenslåing under et innspillsmøte til Bylarm-styret. Foto:Privat

I praksis kunne dette vært med faglig utveksling, billettsamarbeid, eller at det er en Trondheim Calling-scene eller Vill Vill Vest-scene på Bylarm og omvendt. Dette ville også skape muligheter for jevnere kunnskapsflyt for konferanseprogrammene, hvor et tema kunne tas opp på en festival og så følges opp på neste.

– Dette ville vært utrolig interessant å videreutvikle.

Et element som imidlertid mangler i dette helårskonseptet, er ifølge Eide et «arktisk larm».

– Det ville gjort dette samarbeidet enda mer eksotisk, ikke minst internasjonalt.

Bylarm: Vi har allerede en organisk sameksistens

Kontekst har tatt kontakt med de fire bransjefestivalene for å høre deres mening om innspillet.

– Vi heier på alle initiativ i Norge som gir nye artister en scene å stå på. Det trengs mer enn noensinne, skriver Erik Egenes, konstituert daglig leder i Bylarm til Kontekst.  

Han opplever at de ulike norske bransjefestivalene støtter hverandres virksomhet slik det er.

Erik Egenes, konstituert daglig leder i Bylarm
Har det fint som det er? Erik Egenes, konstituert daglig leder i Bylarm. Foto:Presse

– Dette ved å delta på hverandres festivaler, og at artister som spiller på mer regionalt orienterte festivaler blir plukket opp til å spille på by:Larm, som er en nordisk og internasjonalt orientert festival.

– Dette er en organisk og oppbyggende sameksistens som fungerer bra. Når det er sagt, er vi alltid åpne for tettere samarbeid, sier Egenes.

Trondheim Calling: Vi skal applaudere det regionale

Guro Furunes Pettersen, påtroppende leder for Trondheim Calling mener en sammenslåing ikke er aktuelt.

– Nei, slik vi ser det er det en styrke for norsk musikknæring at vi er flere bransjefestivaler med ulike perspektiv, kompetanse og fokusområder som komplementerer hverandre.

Pettersen mener festivalene har samme formål om å styrke og samle norsk musikknæring, men dekker ulike behov både faglig og musikalsk.

– Dessuten sikrer dette at vi får et mangfold av stemmer både i de viktige samtalene og på konsertscenene våre, sier Pettersen.

Det er også et regionalt aspekt.

– Det er Trondheim Calling som kjenner Midt-Norge best, i likhet med at Vill Vill Vest kjenner Bergensregionen best og så videre. Det er noe vi skal applaudere fremfor å konsolidere.

Guro Furunes Pettersen tenker at fire festivalene godt kan forbli slik. Foto:Privat

Furunes Pettersen nevner at det finnes flere bransjefestivaler som er enda mer lokale og at dette gir artistene flere muligheter.

– Du har blant annet 100 Dagar på Stord. Det at vi er flere med ulik størrelse og format, gjør at artister, musikere og øvrig bransje kan bygge seg opp fra liten til stor bransjefestival. Det er et gode.

Sørveiv: Dette ønsker vi å diskutere

Lena Bylund Andersen, daglig leder i Kristiansand-festivalen Sørveiv synes det er synd at de fire festivalene må konkurrere om både publikum og tidspunktene for arrangementene.

– Dette er en veldig aktuell problemstilling som vi virkelig ønsker å diskutere, sier hun til Kontekst.

Temaet om tettere samarbeid ble tatt opp på Sørveiv i 2023.

En sammenslåing tenker Andersen er en «interessant idé med mange fordeler», men at det også må også tas viktige hensyn.

– Mer effektiv samordning av innsatsen samt å unngå konkurranse mellom festivalene kan skape bedre ressursutnyttelse, sier Andersen.

Lena Bylund Andersen, Sørveiv
Sørveiv-sjef Lena Bylund Andersen stiller seg positiv til en dialog om sammenslåing. Foto:byZakarias

Hun tenker at en sammenslåing kan skape muligheter for å styrke samarbeidet på tvers av byer og regioner.

– Det kan også øke vår felles slagkraft i bransjen, både nasjonalt og internasjonalt. Det kan igjen gi større gjennomslagskraft for norsk musikk.

Samtidig er det viktig å bevare den lokale forankringen og den unike profilen hver enkelt festival har, fortsetter hun.

– Sørveiv er opptatt av Kristiansand og Sørlandsregionens kultur og identitet. Denne lokale forankringen er en styrke som både publikum, artister og bransjen verdsetter. En sammenslåing må balansere behovet for samarbeid med festivalenes særpreg og lokal tilhørighet. Dette for at festivalenes egenart og lokale forankring ikke går tapt.

Bylund Andersen mener at Bylarm kan fungere som en felles arena for de øvrige bransjefestivalene:

– Sørveiv, Vill Vill Vest, Trondheim Calling og andre festivaler kunne bidratt til Bylarm med kuraterte artister og innhold, sier hun.

Vill Vill Vest: Ønsker et møte med de andre festivalene

– Vi er veldig åpne for et mer koordinert samarbeid mellom festivalene, sier Simen Korneliussen, daglig leder i Vill Vill Vest.

For eksempel vil det å gå sammen om utvalgte artister på tvers av festivalene, være et viktig løft for artistenes karrierer.

Også et tettere samarbeid rundt dagsaktuelle temaer på de respektive konferansene, vil ifølge Korneliussen være en fordel.

– Ved å følge opp slike temaer over tid, har vi muligheten til å komme med godt gjennomarbeidede løsninger på problemstillingene.

Vill Vill Vest har tidligere vært inne på lignende samarbeidsforslag uten at det har blitt realisert, men dette har handlet mer om kapasitet enn ønske.

– Samtidig kan en sammenslåing av festivalene ha andre konsekvenser, som for eksempel økt sentralisering av musikkbransjen. Vi mener det er en styrke at kulturfeltet i Norge har flere showcasefestivaler spredt rundt på ulike geografiske lokasjoner, sier Korneliussen.

Inspirert av innspill (og denne artikkelen). Simen Korneliussen i Vill Vill Vest vil samle festivalene til dialog. Foto:Øystein Haara

Han mener de fire festivalene burde møtes for å diskutere hvordan et slikt samarbeid kan konkretiseres og settes ut i livet.

Vill Vill Vest har god dialog med alle showcasefestivalene i Norge.

– Vi ser alltid etter nye måter å kunne samarbeide på.

– Med Vill Vill Vest rett rundt hjørnet, ser vi på muligheten for å invitere representanter fra alle de ulike showcasefestivalene til et møte om mulighet for samarbeid. Dette forslaget er et direkte resultat av innspillsmøtet under Bylarm og av denne artikkelen, sier Korneliussen.