Mangel på personale i barnehager svekker musikktilbudet til barna
Sangorganisasjoner: «Vi kan ikke tillate at barns utvikling lider på grunn av manglende ressurser.»
Mangel på personale i barnehagene er et problem som får vidtrekkende konsekvenser, ikke bare for det daglige tilsynet og omsorgen, men også for kvaliteten på det pedagogiske tilbudet. En alvorlig konsekvens av denne personalmangelen er hvordan det rammer musikkaktiviteter og opplæringen i musikk, noe som skulle vært en naturlig del av barns utvikling i barnehagen.
• Les også: Musikkgleden som forsvinner – og hvordan redde den
Musikk er mer enn bare underholdning. Det er et pedagogisk verktøy som bidrar til barns språkutvikling, motorikk, kreativitet og emosjonelle utvikling. I en tidlig alder, der hjernen er som mest formbar, har musikk en unik evne til å stimulere både kognitive og sosiale ferdigheter. Musikkaktiviteter bidrar til fellesskap, inkludering og økt musikkompetanse både hos barna og personalet. Musikk skaper flyt og engasjement og gjør barnehagehverdagen levende og morsom. Dessverre er det nettopp disse aktivitetene som først kuttes når bemanningen ikke strekker til.
Når det er for få ansatte på jobb, prioriteres det grunnleggende tilsynet og sikkerheten. Dette er selvfølgelig nødvendig, men det går på bekostning av pedagogiske opplegg som krever mer forberedelse og struktur, som musikkaktiviteter. Mange ansatte har verken tid eller overskudd til å gjennomføre musikkopplæring når de allerede er overbelastet med andre oppgaver. Utstrakt bruk av vikarer fører også lett til at musiseringen i barnehagene svekkes fordi vikarene mangler den nødvendige innsikten i barnehagens musikkarbeid og repertoar. Resultatet er at barn mister muligheten til å utforske og utvikle sine musikalske evner, som igjen kan påvirke deres generelle læringsutbytte.
For mange barn kan musikk være en viktig uttrykksform og en kilde til glede. Uten tilgang til organisert musikkopplæring og -aktiviteter i barnehagen, risikerer vi å begrense barns utvikling og frata dem en viktig del av deres hverdag. Dette er spesielt bekymringsfullt for barn som ikke får denne stimulansen hjemmefra, der barnehagen i mange tilfeller er eneste arena for slik læring.
Det er derfor på høy tid at vi adresserer personalmangelen i barnehagene og ser på hvilke pedagogiske konsekvenser det medfører. Vi kan ikke tillate at barns utvikling lider på grunn av manglende ressurser. Myndighetene må ta grep og sikre at det er nok ansatte til å kunne tilby et bredt og helhetlig pedagogisk opplegg, hvor musikkaktivitetene igjen får den plassen de fortjener i barns hverdag. Vi skylder barna et rikere pedagogisk tilbud som også inkluderer musikk.
Kommentar- og meningsartikler uttrykker skribentens meninger.