To sider av Oslo-budsjettet: – Jeg vet ikke hvordan byrådet tenker ⋆ Kontekst
Siste stopp Nordpolen Feil Teater. Kloden Teater
Siste stopp Nordpolen av Feil Teater. Forestillingen ble framført på Kloden Teater, som får 15 millioner ekstra i Oslo-budsjettet. Foto:Dag Jenssen
Nyheter

To sider av Oslo-budsjettet: – Jeg vet ikke hvordan byrådet tenker

Mer til teater for barn og unge, mindre til verdensmusikk-scene.

Da Oslo-byrådet la fram sitt budsjettforslag for 2025, skapte det stort engasjement, spesielt for forslaget om kutt for Oslo Nye. Budsjettet skal vedtas i desember.

De fleste som mottar midler, får ingen større endringer. Men for noen er konsekvenser uunngåelige. Kontekst har snakket med to aktører som vil få premissene for drift vesentlig endret.

Får ekstra penger: Kloden Teater

Kloden Teater på Økern er blant de som kan smile – gitt at budsjettforslaget går igjennom.

– Vi har hatt en dialog med kommunen om dette i mange år sier teatersjef ved Kloden Teater, Ådne Sekkelsten.

I byrådets budsjettforslag er det satt av 15 millioner ekstra til byggemidler. I tillegg får Kloden teater allerede 7,8 millioner til drift fra byen.

Ådne Sekkelsten, teatersjef Kloden teater
Teatersjef ved Kloden Teater, Ådne Sekkelsten, krysser fingre for at alt skal klaffe med den ekstra bevillingen. Foto:Kloden Teater

Oslo kommune setter imidlertid krav om at staten også går inn med 15 millioner.

– De som eier lokalene vil investere to tredjedeler av byggekostnadene hvis vi fremskaffer den siste tredjedelen. Det er en del elementer som må klaffe her, sier Sekkelsten.

Kloden teater holder til i fredede lokaler. Byggeplanene inkluderer blant annet visningssaler og prøvesaler, og vil kunne stå ferdig i 2026.

– For tredje gang har vi en søknad inne til Nasjonale Kulturbyggmidler. Det er disse midlene som eventuelt må utløses for at byrådet skal være med.

– Alt er klart til å begynne å bygge. Tegninger, planer, alt. Hvis staten og kommunen sier kjør, er vi klare til å begynne å bygge neste år.

Del av et større prosjekt

– Hva er statens rolle i dette utover å bidra med midler?

– Selv om vi er plassert i Oslo, så har vi en viktig nasjonal rolle for det frie scenekunstfeltet og for utviklingen av scenekunsten for barn og ungdom. Derfor bør staten komme på banen.

Sekkelsten understreker at det finnes ingen andre tilsvarende tilbud i Oslo øst.

– Husk at selv om vi er et programmerende teater med barn og unge i fokus, så har vi og prøvesaler, verksted og kontorer som det frie feltet kan leie av oss. Black Box teater for eksempel har ikke egne produksjonslokaler og kan derfor bruke våre fasiliteter.

BLIKK Mine Nilay Yalcin. Kloden Teater
Fra publikums ståsted på Kloden. Det er forestillingen Blikk av Mine Nilay Yalcin som spilles. Foto:Kloden Teater

– Det er også viktig å få med at Kloden teater er en del av Norges største byutviklingsområde, nemlig Hovinbyen. Her kommer det over 100 000 nye mennesker de neste årene. De skal ikke bare bo og jobbe her, de skal også ha muligheten til et mangfoldig kunst- og kulturtilbud.

Får mindre penger: Cosmopolite

Cosmopolite scene smiler ikke. Torshov-scenen som har et særskilt fokus på verdensmusikk, fikk kuttet tilskuddet med nesten førti prosent.

– Hva kan dette bety for dere?

– Dette kuttet vil gå utover vårt samarbeide med små, men viktige aktører, sier fungerende daglig leder Anna Sienkiewicz.

– Slike arrangementer er vanskelige å få til å gå overskudd, men de er meget viktige for mangfoldet.

Sienkiewicz refererer til samarbeidsprosjekter med lokale arrangører, gjerne med minoritetsbakgrunn. Eksempel på dette er CAK Afrikansk Kulturinstitutt, Jødisk Museum, Polske Filmdager, Oslo Flamencofestival, Ungdommens Kulturmønstring, Sagene og Torshov Eldreuniversitet og Oslo Pride.

Cosmopolite på Soria Moria, her avbildet i 2009, må droppe viktige arrangementer dersom de kuttes like mye som forespeilet i Oslo-budsjettet. Foto:Rune Aakvik, Oslo Museum

– Ingen av disse organisasjonene har mye penger, så her utgjør vi en forskjell. Og dette er noe vi har holdt på med i over tretti år.

Konserter med ukjente, nye artister i smale sjangre fra hele verden er også meget viktig for Cosmopolite.

– Cosmopolite tar stor risiko for å få slike artister fram i lyset. Dette er gjerne artister som ikke bare er nye, men som i tillegg er ikke-kommersielle, fortsetter Sienkiewicz.

– Men jeg tror byrådet har misforstått. De har nemlig sett at det gikk økonomisk bra for oss i fjor.

Anna Sienkiewicz, fungerende daglig leder, Cosmopolite
Fungerende daglig leder på Cosmopolite, Anna Sienkiewicz, mener Oslo by må stille opp. Foto:Presse

Kutt på gale premisser?

– Sier du at det er fordi dere tilsynelatende har gått økonomisk bra, at byrådet reduserer støtten?

– Jeg vet ikke hvordan de tenker. Er det slik at de ser på økonomisk resultat og tenker at: «Her trengs ikke støtte»? Skal man bli straffet for å gjøre bra jobb? Mange av våre konserter går i minus, nettopp fordi det er mye smalt vi presenterer.

Sienkiewicz understreker at det økonomiske resultatet kan fremstå bra på papiret, men Cosmopolite har samtidig utsatt en del oppgraderinger og prosjekter til neste år. Når dette blir hensyntatt, ser bildet annerledes ut.

Tidlig i karrieren: John Legend hadde konsert på Cosmopolite i 2005. Andre senere store artister som har spilt på scenen inkluderer Gregory Porter og Christine & The Queens. Foto:Jarl Fr. Erichsen / NTB

– Oslo kommune glemmer at vi har mye utgifter. Ikke minst skyldes det at vi holder til i gamle Soria Moria kino, som er et bevaringsverdig lokale som krever masse vedlikehold.

Oslo må ta ansvar

– Cosmopolite er et Oslo-prosjekt. Det står ikke «nasjonal» eller «riks» foran navnet, så vi er avhengige av at Oslo by støtter oss, sier Sienkiewicz.

Hun påpeker at Cosmopolite trenger kontinuitet i driften – og ikke minst forutsigbarhet.

– Hvis vi har to, tre konserter som går med store tap, så er vi plutselig i store problemer. Det er snakk om små marginer.