– Jeg blir litt allergisk når det er for pretensiøst ⋆ Kontekst
Foto: Bård Gundersen
Podkast

– Jeg blir litt allergisk når det er for pretensiøst

Den spellemannprisvinnende fiolinisten og samtidsmusikeren Sara Övinge om å ikke passe inn i den klassiske verdenen.

Kan analoge synthesizere og klassisk musikk gå hånd i hånd? Fiolinist Sara Övinge har vunnet Spellemann for denne kombinasjonen.

Philip Glass, Kjetil Bjerkestrand og Det Norske Kammerorkester er stikkord for Övinge sitt debutalbum Patentia, som kom i fjor med ektemannen Edward Gardner som dirigent. For albumet vant hun Spellemannprisen i kategorien samtid.

I den nyeste episoden av Popkammeret snakker Övinge med Einar Stray blant annet om hvordan hun arbeider medm med musikken, deriblant hvilke lyder hun ville ha med på sine prosjekter.

– Jeg tok opp lyden av mannen min som snorker. Og av en gammel kaffemaskin, og av meg som tråkker på is, sier Övinge.

Hør intervjuet her i artikkelen nå, eller der du hører podkast senere i uken.

– Det er viktig at noen husker på å ta opp lyden av livene våre, og inkorporerer de i kunst.

Allerede som 20-åring var Övinge den yngste diplomstudenten ved Musikkhøgskolen. Fra 2014 til 2016 var hun 2. konsertmester ved Operaen, og har siden da vært solist. Hun har også vært dommer i NRK-serien Maestro.

– Pappa spilte trombone. Han hadde alltid lyst til å bli musiker tror jeg, men fikk det ikke helt til. Så jeg tror han overførte drømmen sin til meg og broren min, sier Övinge.

Og som dirigent Tabita Berglund nylig snakket om i Kontekst, har Övinge et brennende hjerte for mindre stiv formidling av klassisk musikk.

– Jeg elsker klassisk musikk, men jeg føler ikke at jeg passer inn i denne verdenen. Gjennom hele karrieren har jeg blitt litt allergisk når det er pretensiøst eller for snobbete.

Hør intervjuet her i artikkelen nå, eller der du hører podkast senere i uken.