– Vi må jobbe for å gjøre scenekunst mer tilgjengelig for unge ⋆ Kontekst
Forestillingen "Korte år, lange dager" vises unger årets Showbox.
Både Vega Ung og Showbox jobber med scenekunst for ungdom. Her fra forestillingen «Korte år, lange dager». Foto:Showbox
Nyheter

– Vi må jobbe for å gjøre scenekunst mer tilgjengelig for unge

En ny rapport viser at ungdom foretrekker andre fritidsaktiviteter. Disse jobber likevel for å nå fram med teater.

Lysene i salen er skrudd på og applausen er over.

Vega Ung har nettopp gjennomført forestillingen «Jeg ser deg», et stykke som baserer seg på de unge skuespillernes egne følelser og erfaringer.

Mens de fleste virker fornøyd med egen prestasjon og glade for at forestillingen gikk som den skulle, er det andre som er mer usikre, og til og med tvilende om egen prestasjon. 

En ung jente vender seg til teaterpedagog og lagleder for Vega Ung, Jawad Aziz. Den opprørte minen forsvinner imidlertid fort når han minner henne på teatergruppens motto: «Vi har deg».

Selv på avstand er fellesskapet lett å skimte. Teater kan oppleves som en emosjonell sport, både for de på scenen og publikum. Da er det ekstra viktig å passe på hverandre mener pedagogen:

– Det handler om å skape et trygt rom. Jeg er alltid åpen og tilgjengelig for dem, forteller Aziz etterpå.

Fortsetter under.

– Jeg har noe å si og vet hvordan jeg vil si det

I Vega Ung leder Aziz unge som har interesse for teater og som ønsker å stå på en scene. Selv er han slampoet og har skuespillerutdanning fra Nordic Black Xpress.

Han begynte å skrive i 2014 og fant det naturlig å stå på en scene. For å finne styrke til å fremføre diktene sine, ble han rådet til å se innover. Dette ble et mantra for Aziz.

– Hvis du vet hva du føler på innsiden og vet hva du kan lage ut av det, så sitter du med en makt, sier han. Nå vil han lære de unge å tro på seg selv og det de kan, slik han lærte.

Jawad Aziz, lagleder for Vega ung. Foto:Vega

Aziz forteller at han jobber mye med å skape et trygt rom der unge kan føle seg frie til å uttrykke seg.

– Jeg har noe å si og vet hvordan jeg vil si det. Det er det jeg prøver å hjelpe de unge med: Å få dem til å se inn i seg selv, og å se sine følelser og finne ut hva de vil. Det er en tilgjengeliggjøring, å være klar over hvem du er, sier Aziz.

– Men det er ikke alle unge som vet hvem de er?

– Nettopp, sier han og smiler lurt.

Aziz mener det er viktig å sette ungdommens egne følelser og opplevelser i sentrum:

– Gode forestillinger på scenen som ungdommen selv kan relatere til, med muligheten for å føle seg sett. Det engasjerer, sier Aziz.

Han tror unge kan nås og engasjeres om man lager kunst de selv bryr seg om, og som gjør at de føler seg forstått av.

Vega Ung er et gratis tilbud, der alle innen målgruppen kan melde seg på. Dermed har de heller ikke de økonomiske barrierene mange kulturtilbud har. Unge må likevel ønske å benytte seg av dette, poengterer Aziz.

– Det vi kan gjøre er å spre budskapet, og jobbe kunstnerisk for å engasjere.

Velger andre fritidsaktiviteter

Å nå unge med scenekunst er en kjent utfordring som har fått fornyet relevans.

I den nye rapporten Økonomiske barrierer for barn og unges deltakelse i kulturfrivilligheten kommer det fram at barn foretrekker andre fritidsaktiviteter foran kultur.

I tillegg er penger en av de største faktorene for hvorvidt unge benytter seg av kulturtiltak.

Scenekunstbruket jobber med teater rettet mot unge. F.v. Finn Adrian Jorkjen, Gabrielle Haga, Anki Oveland, Elin O. Rekdal, Tine Valavuo Tyldum og Guri Birkeland. Foto:Scenekunstbruket

Dette vet Tine Valavuo Tyldum og Elin Owrenn Rekdal godt. De er henholdsvis daglig leder og kommunikasjonsansvarlig for formidlingsorganisasjonen Scenekunstbruket og deres tilknyttede festival Showbox – som avholdes denne uken.

Begge jobber for å øke scenekunstinteressen blant unge.

– Hvorfor er det viktig?

– Det er viktig både for ytringsfrihet og for demokratiet. Og ikke minst for å få andre perspektiver på hvordan verden er, kan være og kan bli, sier Tyldum.

– Vi inviterer også skoleklasser og barnehager fra hele Oslo gratis, fordi vi vil at scenekunsten skal møte sitt publikum, legger Tyldum til.

En målgruppe i evig endring

– Vi skal ikke stikke under stol at ungdomspublikummet er vanskelig å nå, sier Rekdal, og utdyper:

– Spesielt for en festival som bare arrangeres en gang i året. Vi har ikke den jevne tilstedeværelsen i deres bevissthet.

Showbox opplever også at ungdom er et publikum som vokser ut av målgruppen, derfor må de stadig nå nye.

Rekdal forteller at barn er lettere å nå fordi foreldre i større grad holder i den kulturelle fostringen. Ungdom som ikke allerede er godt vant med scenekunst derimot, de får en høyere terskel.

– Det vi ser er at det handler om lite kunnskap og eksponering.

«Når jeg egentlig vil at du skal holde rundt meg» er en av produksjonene som retter seg mot ungdom under Showbox. Foto:Presse

Showbox-arrangørene opplever at ungdom som ikke har vært eksponert for scenekunst før har en noe høyere terskel for å oppsøke det. Rekdal tror mange kan synes det er skummelt Å ikke vite hva de går til.

Hun tror det er lettere å velge kulturopplevelser man er kjent med, og som oppleves mer tilgjengelige i hverdagen, som musikk og kino.

Vil ikke at penger skal være terskelen

Tyldum påpeker at det også handler om språklig tilgjengelighet. Hun tror mange unge i dag ikke opplever at de har vokabular for å kunne bli engasjert i scenekunst på samme nivå som annen kultur.

Samfunnet har en jobb å gjøre for å tilgjengeliggjøre, ikke bare scenekunst, men kunst generelt, mener Tyldum.

Selv har Scenekunstbruket prosjektet Unge stemmer som er en arena der unge selv kan kritisere og diskutere scenekunst.

– Når vi har fått med unge der i en diskusjon om scenekunst, og senket terskelen for det å snakke om scenekunst, så har det ringvirkninger, forteller Tyldum og Rekdal.

Ikke minst er det ofte en økonomisk barriere mellom de unge og scenekunsten.

– Teaterbilletter i dag er dyrt. Det er en dyr kunstform, og vi prøver å gjøre vårt for å gjøre scenekunsten mer økonomisk tilgjengelig, sier Rekdal.

I tillegg til gratis forestillinger for skoleklasser og barnehager har de også integrert «ung billetter» som koster mindre enn de vanlige billettene.

– Vi vil ikke at penger skal være terskelen. Jeg skjønner at det er vanskelig å ta en sjanse på noe ukjent om det og er kjempedyrt, sier Rekdal.