Er det svik eller farse som får folket ut i gatene?
De med ansvar for å ivareta byenes kulturbehov har ikke kunnskap nok om feltet til å gjøre de riktige prioriteringene.
I flere byer er det markeringer, demonstrasjoner, fakkeltog mot urbane og regionale kulturkutt i tillegg til engasjement på sosiale medier.
• I Bergen var det onsdag forrige fakkeltog mot kutt i kunstnerstipend. Senterpartiets kulturbyråd Reidar Digranes fikk noen plakater og ord mot seg.
– Dersom to tusen mennesker flytter fra Bergen fordi de ikke kan drive virksomhet her, vil byen gå glipp av store skatteinntekter, sa scenekunstner Vibeke Flesland Havre til BT.
• En grytidlig morgen tidligere i uken var det samling på Torshov i Oslo mot Oslo Nyes nye styres planer om å kvitte seg med det populære dukketeateret Trikkestallen, og heller flytte driften ned til sentrum. Fra den eneste spesialbygde figurteaterscenen i Norge – i et område med mange barnefamilier – til en scene som ikke er bygget til dette – i et område som er hinsides uegnet for barnefamilier.
• I Tromsø er Rådstua Teaterhus fjernet fra kommunens investeringsbudsjett.
«Etter to politiske vedtak om oppgradering, er det intet mindre enn et svik», uttalte Creos nestleder Geir Grønnestad.
«Med et oppgradert teaterhus kan Tromsø fortsette å være et knutepunkt for kunstnerisk samarbeid, kulturell forsoning og nyskapning i nord. Alternativet? En langsom død for et miljø som har skapt uvurderlig verdi for byen, regionen og hele landet», skrev regissør Mette Brantzeg i Nordnorsk debatt.
Hvor er demokratiet?
I Bergen, Tromsø og på Torshov, som det gjorde med nedleggelsen av både Akademi for Scenekunst og kirkemusikkstudiet ved NTNU, dukker ‘svik’ opp som et stikkord.
Hardest ut gikk Jørgen Foss (Ap), bydelsutvalgsleder for bydel Sagene, hvor Trikkestallen holder til.
Til lokalavisen Sagene Avis sa han:
«Hvor er åpenheten, hvor er demokratiet? Oslo Nye blir brukt i et tragisk spill. Og de som taper er barnefamiliene, de som jobber ved teatrene og generasjonene som møtes sammen for å se Snekker Andersen til jul. Faen, altså!»
Styret i Oslo Nye unnskylder seg imidlertid med at det er ingenting som ble lagt ned, bare flyttet. Selv om det vil være en del forestillinger som blir kuttet. Og selv om Trikkestallen har høyere besøkstall enn hva resten av Oslo Nyes biscener har.
At Trikkestallen har flere besøkende enn Oslo Nyes nest største scene Centralteatret, vises tydelig i belegget, altså hvor mange prosent av tilgjengelige billetter som ble solgt.
Differansen mellom Trikkestallen og Centralteatret de tre siste årene ser slik ut:
2023: 75 % mot 39 %
2022: 71 % mot 37 %
2021: 61 % mot 34 %
Trikkestallen-nedleggelsen er en isolert, lokal affære, og jeg tar det kanskje personlig. Men den sier det samme som i Bergen og Tromsø: De med ansvar for å ivareta byenes kulturbehov har ikke kunnskap nok om feltet til å gjøre de riktige prioriteringene.
Hele prosessen rundt Oslo Nye – noe mistilliten mot byråd Anita Leirvik North (H) vitner om – er en farse. Og dessverre er det nå farsetilstander i kommuner over hele landet.
Kommentarartikler uttrykker skribentens meninger.