Er tiden med norsk musikk i beste sendetid forbi? ⋆ Kontekst
Kommentar

Er tiden med norsk musikk i beste sendetid forbi?

Musikkinnslag pleide å være en selvsagt del av TV-kvelden, men nå er det bare konkurranser og coverlåter igjen.

Her om dagen slo det meg: Jeg har aldri snakket så mye om musikk på TV som de siste ukene.

Grammys, Kendrick Lamars Super Bowl-show, Brit Awards og et dryss av mye omtalte opptredener på talkshows. Musikkopptredener i beste sendetid har igjen fått popkulturell relevans – i utlandet.

 Her til lands står det imidlertid dårligere til.

Inntil ganske nylig hadde vi norske artister og band som spilte musikken sin i beste sendetid. Det var i mange tiår en nærmest selvsagt del av helgens sendeplan. Senkveld, Skavlan, Lindmo, og til og med Kåss til kvelds bød på musikkinnslag fra tid til annen.

Hvor ble de av, alle disse programmene som ga norske artister en sjelden mulighet til å spille musikken sin for et stort publikum?

Minnet om en tid der artister og band fortsatt florerte på TV blekner sakte, men sikkert.

Det blir det betimelig å spørre:

Hvilke plattformer finnes fortsatt, der norske artister kan vise fram musikken sin?

Hver gang vi «covrer» hverandre

Om man sjekker TV-guiden i dag, glimter musikk med sitt fravær.

Det vil si, for uten Hver gang vi møtes, og for all del, dette programmet er perfekt for å få litt norsk musikk inn i de tusen hjem. Hvem blir ikke sjarmert når Kjartan Lauritzen tolker synger Carola-klassikeren i form av «Fanga av ein stormvind». Klart det blir god stemning.

Men her er det altså snakk om coverlåter. Selv om disse coverlåtene nærmest kupper norske topplister i de ukene TV-programmet går, så er det likevel nettopp det: Coverversjoner. . De kan ikke erstatte nyskrevet musikk.

I tillegg til Hver gang vi møtes har vi diverse sangkonkurranser som også byr på et sammensurium av coverlåter. Eller Melodi Grand Prix som byr på et mer eller mindre suksessfullt show. Selv om det er originale låter, må det være lov å si at det ikke først og fremst er promoteringen av ny norsk musikk som er fokuset i konkurransen. 

Er det kun Hver gang vi møtes og Melodi Grand Prix norske artister har å velge mellom?

Og nei, jeg kommer ikke til å anerkjenne Maskorama som et musikkprogram her.

I dypet av nettspilleren

Ikke bare er det ikke noe Lindmo å gråte på mer, det er heller ingen andre talkshow for artister å spille på. Hvor skal en artist som nå vil promotere et album gjøre av seg? Må vi alle til TikTok?

En gang i tiden hadde NRK Lydverket der det som rørte seg av musikk, både i inn- og utland, fikk skinne live på TV. For en tid. Det var helt nydelig! Men nostalgisk mimring til side.

Da NRK i 2021 ble kritisert for ikke å oppfylle sitt samfunnsoppdrag når det gjelder musikkprofilen, svarte daværende kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen til VG at:

– Vi er selvfølgelig opptatt av at musikk når fram til publikum, men ikke alt har som mål å nå bredest mulig.

NRK har faktisk en fantastisk plattform for norsk musikk. På NRK-scenen finner man unge nykommere og etablerte ringrever side ved side. Konseptet har høy innspillingskvalitet og lover unike musikkopplevelser. Problemet er bare at ingen jeg har snakket med har fått dette med seg, verken på TV eller på NRKs nettside. Så, selv om det er fint at NRK ikke alltid har som mål «å nå bredest mulig», så synes jeg likevel at musikken fortjener å nå noen. Sånn det er nå, så er jeg ikke sikker på at NRK scenen når selv de mest ihuga fans.

Hva hjelper egentlig denne fantastiske banken av musikk, om den stues bort i et hjørne av NRKs nettspiller?

Det er lett å rette pekefingeren ekstra mot NRK. I rollen som allmennkringkaster har de et formelt ansvar for å formidle norsk musikk. Her burde de rett og slett holde høyere standard. NRK scenen kunne vært en gyllen mulighet, men den oppleves ikke for meg som spesielt tilgjengelig.

Ikke undervurder publikum

Pressedekningen av norsk musikk har generelt dalt de siste årene.

Kulturredaksjoner landet over har kuttet ned, og følgelig blir det lett sånn at de største får mest. Det er et sørgelig resultat av at kommersialitet gjør seg gjeldende, også i kulturjournalistikken. Man kan snakke om de reelle og alvorlige konsekvensene av dette i timevis. Men i denne kommentaren tillater jeg meg heller litt ønsketenkning.

Min drøm er å få tilbake et musikkprogram som lar artister spille sine egne låter, uten at det skal være en konkurranse. Vi har et så rikt og spennende musikkliv i Norge – og det bør vises fram. Det er lett å argumentere for at dette ikke er noe folk vil ha, men hva om det er feil?

Se til utlandet! Der spiller egne artister på TV, og vet dere hva? Publikum ser ut til å elske det. Så hva med at vi slutter å undervurdere norsk TV-publikum og får på noen live-opptredener igjen?