Hvordan få superfans
Nicholas Lovell mener det ikke er noen motsetning mellom å gi bort noe av det man skaper og samtidig tjene penger på det. Nøkkelen er å få superfans.
I dag var han en av innlederne under Bylarms seminarprogram. Lovell har skrevet boka The Curve, der han forklarer hvordan kunstnere kan bruke internettets delesamfunn til å tjene penger på det de skaper. Lovell har bakgrunn fra finansverdenen.
– Jeg mener at kreative industrier bør få betalt for det de skaper, men vi har et problem om vi ser på den frie delekulturen som et problem. Gratispassasjerene hører jo faktisk på musikken din, og de kan være en positiv ryktebørs for deg, mener han.
– Det er betalingsvilje
Lovells budskap er at mange gjerne laster ned musikk gratis, men at det samtidig eksisterer noen som er villige til å betale mye for det de virkelig liker. Han mener også at betalingsviljen i denne gruppa er langt større enn vi kanskje tror. Mange er villige til å betale mer for et musikalsk produkt enn det de tidligere ville betalt for en CD. Det er her den største andelen av inntektsmulighetene ligger, mener Lovell.
Han tar utgangspunkt i spillbransjen for å forklare hvordan det er mulig å ha skape vekst ved å gi bort ting gratis.
Superfans står for halvparten av inntektene
– Bruk det at du kan gi bort ting gratis til å få kontakt med kundene, finn ut hva de vil ha, og få dem til å bli superfans som er villige til å bruke store penger på produktet ditt, sier Lovell.
Strategien er tredelt:
• Finn et publikum.
• Bruk teknologien til å finne ut hva de setter pris på / hva de vil ha. Snakk med dem.
• Aktiver superfansen.
Lovell presenterer et konkret eksempel på hvordan dette kan fungere.
– En spillskaper gikk ut på internett og tilbød seg å lage et spill hvis mange nok betalte ham 15 dollar for det. I tillegg tilbød han en rekke andre produkter man kunne betale ekstra for. Målet var å få inn 400 000 dollar på 30 dager. Dette målet var nådd allerede etter første dag. Etter den første måneden hadde han fått inn 3,3 millioner dollar. Den største delen av inntekten kom fra dem som betalte for produkter som kostet mer enn 15 dollar, altså superfansen. Og det viser seg gang på gang at nærmere 15 prosent av kundene – superfansen – står for over 50 prosent av inntektene, forteller Lovell.
Favoriserer utadvendte artisttyper
Hemmeligheten er altså ikke nødvendigvis å få flere fans, men å gi de virkelige fansene produkter de ønsker å betale for. Relasjonsbygging er en nøkkelfaktor for å få dette til, mener Lovell. Fra salen kommer det spørsmål om dette fordrer en spesiell personlighetstype.
– Denne modellen belønner artistene framfor låtskriverne, eller skaperne. Dette er en utfordring. Noe av det fans vil, er å komme nærmere sine helter, mens en del kunstnere kanskje er mest komfortable med den avstanden scenekanten gir, sier han.