Forstår ikke SAS
MENING: Jeg forstår ikke argumentene SAS bruker for de høye prisene for frakt av bass, skriver Håkon Thelin.
Ut fra mine egne erfaringer så forstår jeg ikke argumentene som informasjonssjefen i SAS, Knut Morten Johansen, bruker for å forklare de høye prisene for frakt av kontrabass.
For det første peker han på at “kontrabassen er av en slik størrelse at den krever spesiell omtanke i lastingen på fly”. Ja, kontrabassen er stor, men den krever generelt ikke annen omtanke enn at den må sendes fra spesialbagasje istedenfor på det normale bagasjebåndet på flyplassen. Og det er jo ikke bare kontrabass som sendes fra spesialbagasje, her sender man også barnevogner, dyr, skiutstyr, sykler, seilbrett, golfutstyr, ryggsekker, annet musikkutstyr, osv. Etter at kontrabassen har blitt sendt, det vil si på vei til og fra flyet, krever kontrabassen akkurat samme omtanke som all annen bagasje: den skal ikke utsettes for hendelser som skader innholdet i bagasjen. Og også her viser erfaringen at instrumentet vanligvis ikke blir lastet med silkehansker, slik som Johansen antyder. Jeg har selv sett, innenfra flyet, at kontrabassen ble sluppet ned på bakken fra lasterommet istedenfor å bli sendt på båndet. Det at kontrabassen i flightcase er ekstra tung (ca 40 kg) betyr bare at to personer i visse tilfeller må samarbeide om å løfte kassen, istedenfor én, men dette forklarer vel ikke den høye prisen?
Så presenterer Johansen et for meg nytt argument: “i prisen ligger også en garanti om at kontrabassen faktisk kommer med flyet”. Garantier i flysammenheng er noe helt spesielt, og her kommer Johansen med nok en “garanti” som er helt uten praktiske konsekvenser. Er det for eksempel ikke slik at all innsjekket bagasje er garantert å bli med flyet, uavhengig av hvor mye man har betalt for å få med bagasjen? Hvorfor skal jeg måtte betale masse for å få med meg en kontrabass når jeg egentlig er under vektbegrensningen på bagasje? Og hva er det som rettferdiggjør at jeg må betale 2-3 ganger så mye for kontrabassen som for meg selv, bagasje inkludert? Videre hender det faktisk oftere at kontrabassen (selv om jeg har betalt ekstra) “forsvinner”, eller blir nektet frakt, enn min vanlige bagasje.
Jeg kan fortelle om to nylige hendelser som illustrerer nettopp hvor verdiløs “garantien” til Johansen er: På vei fra Kastrup til Gardermoen en fredag morgen høsten 2012 måtte jeg betale 1.400 danske kroner for å få med meg kontrabassen på flyet (i dag koster det 2.200 kr). Men på Gardermoen kommer det ikke noen bass, så instrumentet ble meldt savnet og jeg understreket hvor viktig det var å finne instrumentet raskt siden jeg skulle direkte videre til Bergen og Odda for å spille flere konserter samme helg. Hos SAS sin bagasjeservice i Bergen fikk jeg etter hvert beskjed om at instrumentet verken var på Kastrup eller på Gardermoen, og at ingen heller visste hvor det var. Kontrabassen var rett og slett forsvunnet. Konsertene i helgen ble gjennomført på et lånt instrument, og min egen kontrabass ble ikke funnet før på søndag ettermiddag, etter flere henvendelser og rett ut masing, til SAS sin bagasjeservice. Da hadde de funnet kontrabassen i ankomsthallen på flyplassen i Birmingham. Der hadde den stått uten tilsyn hele helga, og ingen hadde egentlig brydd seg mer med det. Selv om flightcasen var godt merket og registrert med returadresse i SAS sitt system for savnet bagasje ble jeg likevel ringt opp to ganger fra Birmingham av det som virket å være bagasjesjauere fordi de lurte på hvor de skulle sende kontrabassen. Så ble den da omsider sendt tilbake til Oslo hvor jeg fikk den utlevert på mandag formiddag. Selvfølgelig klaget jeg på denne hendelsen. Og jeg ønsket i det minste å få ekstragebyret tilbakebetalt, i tillegg til en symbolsk sum for 3 dagers tapt arbeidsfortjeneste (siden kontrabassen er mitt daglige arbeide). Men, jeg får ingenting.
I februar 2013 skulle jeg til Washington for å spille en konsert på Kennedy Center. Da vi sjekker inn på Gardermoen forteller de oss at flyet fra København til Washington er kansellert på grunn av tekniske problemer, så vi får tilbud om å fly via New York. Det er vår eneste mulighet for å rekke konserten, så jeg forsikrer meg grundig om at kontrabassen også blir akseptert på flyet fra New York til Washington. Vi sjekker til og med flytypen for å forsikre oss om at kontrabassen passer inn i døråpningen til bagasjerommet. Og til slutt får vi en muntlig “garanti” fra innsjekkingspersonalet om at bassen skal komme med, selv om jeg vet at denne “garantien” ikke er noe verdt på flyplassen i New York. Men jeg har i hvert fall betalt masse ekstra for å få med instrumentet, så jeg har ikke annet valg enn å stole på at det skal gå greit. Vel fremme i New York får vi så beskjed om at det er United Airlines som opererer flyvningen og de ikke vil ta med kontrabassen på flyet. Den passer ikke inn i døra til bagasjerommet sier de. Jeg ringer SAS. Hvem har ansvaret? Hva kan de gjøre? Ingenting. SAS har ikke ansvaret lenger, det ligger hos United Airlines, og United sier det motsatte og skylder på SAS. Etter ca 3 timers mas får jeg til slutt snakke med sjefen for bagasjehandlingen på flyplassen og han går til slutt med på å gjøre et forsøk på å laste kontrabassen. Men, som han sier, dersom det ikke går, og han mener at det ikke går, så kommer han opp til gaten for å si fra til meg ved ombordstigning. Det betyr at jeg må gå rundt i uvisshet helt frem til jeg skal gå om bord i flyet, og dersom bassen faktisk ikke kommer med så rekker jeg sannsynligvis ikke konserten. Heldigvis hadde jeg rett, bassen passet inn og den ble med til Washington. Igjen ser man hva “garantien” til Johansen egentlig er verdt. Johansen antyder også prisen på internasjonale flyvninger må være høyere enn på innenlands flyvninger på grunn av større bagasjevolum. Til det kan jeg svare at jeg aldri har opplevd at kontrabassen har blitt avvist på grunn av fulle fly. Tvert imot så viser erfaringene at det ikke er noe problem å få plass til kontrabassen selv på interkontinentale flyvninger som er fullbookede. Hvis interkontinentale reiser har et bagasjevolum på 97 prosent som Johansen sier, så betyr det at det fortsatt er 3 prosent plass igjen til minst 3 kontrabasser!
Så har jeg lyst til å påpeke det relativt nye fenomenet med at visse flytyper ikke får kontrabassen inn gjennom døren til bagasjerommet. Jeg har snart flydd i 20 år, og dette har aldri vært et problem, bortsett fra den ene gangen jeg skulle fly med et av Widerøes minste fly over fjorden fra Vadsø til Kirkenes. Når SAS nå sier at kontrabassen ikke passer inn på fly som jeg har flydd med mange ganger tidligere, så blir det bare en merkelig ord mot ord diskusjon hvor jeg selvfølgelig alltid taper. Jeg har spurt SAS som hvilke mål som gjelder for døråpningen inn til bagasjerommet på de flytypene som ikke kan laste inn bassen (det er pr. idag 737-600 og 737-800) men SAS vet faktisk ikke selv og kan ikke svare meg. De siste to månedene har dette skapt problemer og ekstrautgifter for meg fordi det er disse to flytypene som flyr fra Gardermoen til Frankfurt, og jeg har blitt tvunget til å booke om til dyrere billetter hos Lufthansa (en liten kommentar: nå i minuttene før jeg skal sende av gårde denne teksten så ringer SAS meg og sier at bassen likevel får være med 737-800 flyet til Frankfurt).
Jeg vil gjerne invitere SAS til å gripe muligheten nå til å skape et system som gjør at vi bassister i fremtiden kan reise med en god og rettferdig følelse, både ved vissheten om at instrumentet blir behandlet med respekt, men også ved at både vi og konsertarrangører har en fornuftig økonomisk ramme å forholde oss til. Vi er en liten yrkesgruppe men vi er jo helt avhengige av å reise, så derfor burde det finnes fleksibilitet for håndhevelsen av visse regler som så tydelig gjør det både nesten praktisk og økonomisk umulig for oss.
Håkon Thelin, bassist