Papirløs notebutikk ⋆ Kontekst
Framtida er digital: Mick Aspen Melby mener at mye jobb må gjøres, men at noteforleggerne er på god vei inn i framtida.
Framtida er digital: Mick Aspen Melby mener at mye jobb må gjøres, men at noteforleggerne er på god vei inn i framtida. Foto: Daniel M. Engerbakk.

Papirløs notebutikk

Vi tester notekjøp på nett.

På internett finnes et utall løsninger for digitale noter. Vi har sett nærmere på brukervennligheten hos de norske leverandørene, Norsk noteservice og Cantando forlag. Til å teste har vi fått med oss Ørjan Vatneberg, som er rektor ved kulturskolen i Meløy kommune og Mick Aspen Melby, som er hovedfagstudent i direksjon ved Norges musikkhøgskole.

Nedlasting og brukervennlighet

– Det funket som bare det. Notene er enkle å laste ned og enkle å scanne rett inn i Sibelius for redigering eller for å lage øvingsspor, om det skulle være nødvendig, sier Vatneberg etter å ha prøvd Norsk noteservices nettjeneste.

Noteservice har valgt en løsning hvor du først må registrere deg for å kunne kjøpe, så laster du ned en passordbeskyttet PDF. I praksis betyr det at hver gang du skal åpne filen, må du oppgi et passord og alle notene er vannmerket med kjøperens navn, slik at alle trykte og kopierte noter vil ha dette merket.

– Man får en link og laster ned hver stemme og partitur for seg. Passordet er epostadressa, så det er ikke veldig vanskelig, men det er fryktelig tungvint å måtte «låse opp» noten hver gang man skal bruke den, sier Melby.

Norsk noteservice har samlet alle digitale noter under en fane, og Melby karakteriserer siden som «ganske ålreit og brukervennlig».

– Når man først har kommet inn er filene klare og tydelige, og de notene jeg har sett er alle gode og oversiktlige, sier Melby.

Den andre norske aktøren som tilbyr digitale noter er Cantando, som fokuserer mer på korverker og kirkemusikk.

– Cantando fungerer annerledes enn Norsk noteservice på den måten at man ikke får en PDF, men snarere en «tilgang til trykking», sier Vatneberg.

Melby hadde ønska seg en mer oversiktlig side hos Cantando.

– Jeg ønsker meg at alle de digitale notene ligger under en fane slik som hos Norsk noteservice. Nå er alt kategorisert etter instrument, besetning og så videre. Det er greit nok, men det er uoversiktlig. Cantando har et ganske godt utvalg av noter for kor, og for orgel og kirkemusikk. Dessverre var det veldig mange titler som ikke hadde noe bilde. Jeg skjønner at det kan være skummelt for forlag¿ene å legge ut ei hel noteside, spesielt hvis sangen bare er på ei side, men som kunde må jeg faktisk få muligheten til å se den varen jeg vurderer å kjøpe.

Utvalg

I skrivende stund er det ennå slik at utvalget er størst blant papirnoter, men det digitale kommer etter.

– Man skulle ønske at alt lå tilgjengelig, men Norsk noteservice har nesten 200 notesett for brass og 400 for janitsjar, så de er godt på vei. På enkeltarrangement ligger det 1286 med melodi/tekst/besifring, så dette er definitivt framtidas handlemåte, sier Vatneberg. Han roser Cantando for digert utvalg – med 11 000 verk for blandede kor.

– Men jeg savner muligheten til å kun få opp digitalnoter ved søk. Ved bruk av avansert søk og «blandakor» og «digital», så kommer null treff hos meg. Notene dukker opp når du bare velger «blandakor» i venstremenyen og sorterer etter type, men da kommer alle 11 000 opp, sier Vatneberg.

Transponering

Notene fra Norsk noteservice kan ikke transponeres eller endres på annen måte uten videre.

– Det kan du selvsagt gjøre via Sibelius eller Finale, men det hadde vært enda bedre om alle slike eventualiteter allerede var tatt høyde for, sier Vatneberg, og forklarer:

– Mange mindre korps har blandet besetning, for eksempel alt-horn i janitsjarkorps eller trombonister som ikke leser f-nøkkel. Det er heller ikke uvanlig at man har med sangsolist, og da er man avhengig av at man kan endre toneart. Det er intet stort problem, men det krever at man faktisk kan bruke de andre programmene. Hos Cantando kan man gå inn og endre toneart rett i browseren via et programtillegg som kalles Legato. I utgangspunktet er det en flott funksjon, men generelt vil jeg si at brukervennligheten er bedre hos Norsk noteservice, sier Vatneberg.

Hvordan skal notene brukes?

Både Cantando og Noteservice leverer digitale noter som oppfører seg som papirnoter.

– Det er i og for seg greit, men jeg ville gjerne brukt notene på iPaden min, og de er ganske enkelt ikke laget for det formatet og dermed blir notene ofte små, sier Melby.

– Man kan selvsagt zoome inn, men det kombineres dårlig med raske løp på instrumentet. Kanskje burde forlagene samarbeide om en egen note-app der det som vises på skjermen oppfører seg forskjellig avhengig av hvilken plattform du bruker, og at den automatisk tilpasser antall notelinjer per side og lignende?

Melby er også kritisk til systemene for å unngå piratkopiering. Hos Cantando selges kornoter kun i ti eksemplar om gangen, på samme måte som forlagene ofte har et minstekrav når det gjelder kjøp av papirnoter, for å unngå at korene kjøper ett eksemplar og deretter kopierer til hele koret.

– Det er selvsagt helt forståelig. Men jeg har bare bruk for ett eksemplar, og korene har sikkert bruk for flere enn ti, så her tror jeg en digital distributør må tenke annerledes enn en papirnoteforhandler. Jeg har sett andre steder at man kan kjøpe enkeltnoter for én sum og et notesett for kor for en annen. For settet var summen mye høyere, men da kunne man skrive ut så mange eksemplarer man ville. Det kan være én mulig løsning.

Oppsummering

– Jeg synes at både Cantando og Norsk noteservice har et godt utvalg innenfor sine sjangre, men de dekker ikke alle behov, verken hver for seg eller til sammen, sier Melby.

– De digitale løsningene de tilbyr er i startgropa, men på vei mot framtida. Digitalnoter er ikke papirnoter. Hvis vi går ut fra at vi skal skrive ut notene vi laster ned, så foretrekker jeg kjøpte papirnoter, hvert fall partiturer. Jeg er helt sikker på at vi kommer til å se mange spennende, og ikke minst brukervennlige løsninger i framtida, og jeg gleder meg!

I Norge er det flere noteforlag enn de to vi omtaler her, men ikke alle har et digitalt utvalg. Det mangler hos paraplyen Musikkforlagene, som innbefatter Norsk musikforlag, Musikk-Husets forlag og Lyche musikkforlag.

– Vi regner med at den vil være klar i løpet av sommeren, men det er mange skjær i sjøen, sier web-ansvarlig i Musikkforlagene, Magne Fossum Løvdal.

Deling og åndsverkloven

Forlagene minner om at det er viktig å være bevisst på hvordan man deler notene.

– Vi ønsker oss at ensemblene er nøye på hvem som får notene og hvordan de spres, sier Odd Steenberg i Norsk noteservice.

– Det kan være fristende å dele PDF’er på epost, men da kan de lett havne hos ensembler som ikke har kjøpt dem.

Cantando har valgt en annen løsning enn PDF, nettopp for å gjøre det litt vanskeligere å dele notene.

Noter du laster ned er underlagt åndsverkloven. Det er ikke anledning til å kopiere og distribuere fritt.

– Vi sliter med at folk sprer digitale noter uten å tenke over at de samtidig undergraver noteforlagene og opphavsperson¿ene, sier forlagssjef Stefan Bengtson i Cantando.

Kort fortalt er det slik at når du kjøper en digital note, er det i kjøpsavtalen definert hvordan du kan behandle materialet. Les avtalen grundig! Kopinor, som representerer rettighetshavere til åndsverk, har en avtale med Norsk musikkorpsforbund som blir revidert i disse dager, men har ikke en tilsvarende med Norsk korforbund.