Rimelig controller under lupen
På årets Lyd og bilde-messe møtte vi representanter fra ID-musikk i Kristiansand, som mente at deres Icon Qcon Pro kunne matche dyrere controllere. Det måtte vi teste.
Vi fikk med oss den anerkjente musikkprodusenten Espen Siewert, som brukte påskeferien til å dekode controllerens hemmeligheter. Siewert jobber som oftest i Logic, og er godt kjent med de fleste controllerne som finnes på markedet.
Han tok den rett ut fra pakka og koblet den til.
– Selv om jeg aldri hadde brukt den, så var den enkel å bruke. Jeg trengte ikke å google noen funksjoner. Alt var intuitivt lagt opp. Da jeg koblet den til, fikk jeg umiddelbart spørsmål om hvilken DAW jeg bruker og controlleren la opp en standard lay-out som var tilpasset programmet, sier Siewert, og understreker at de som foretrekker å gjøre konfigureringen selv, kan også gjøre det, og lagre konfigureringen. Det følger med maler man kan legge over controlleren, tilpasset forskjellige DAW´s.
– Førsteinntrykket er positivt. Og den veier litt, hvilket ofte er et kvalitetstegn, sier Siewert.
Frigjøre
For å sette den på prøve, åpnet Siewert et tungt prosjekt med mye automasjon.
– Controlleren fikk med seg alt. Det er meget bra, for det er ofte der rimeligere controllere svikter. De kneler når det blir for mye informasjon som skal tolkes. Jeg gjorde også litt tracking (innspilling) og det gikk smertefritt.
De som er rutinerte brukere av forskjellige DAW’s, har ofte kortkommandoene til de forskjellige funksjonene i fingrene på tastaturet, og det å skulle lære alt på nytt med en annen controller kan være en mental sperre.
– Det var viktig å frigjøre meg fra tastaturet for å kunne finne ut hva Icon er god for. Som en bonus merket jeg at når jeg ikke bruker tastaturet, så frigjør jeg meg mer fra skjermen og lytter bedre. Hele den kreative prosessen endres.
Plug-in og USB
Mange controllere sliter med å håndtere plug-ins, men her gjør Icon en god jobb.
– Jeg prøvde Waves, Universal Audio og flere andre plug-ins og styrte dem fra controlleren. Det fungerte. Nok et element som frigjør deg fra tastaturet, sier Siewert.
Icon bruker USB som tilkobling, mens Avid og flere andre bruker CAT5.
– Jeg var litt skeptisk til det, for USB kan være litt «luggete». Men det fungerte. Controlleren hang ikke, selv om følsomheten nok ikke er like god som hos dyrere modeller.
Encoders
Alle controllere har såkalte encoders, som er skruknotter som man kan definere bruken av selv. Icon har åtte slike.
– De er gode og solide og i stedet for en egen valg-knapp, så trykker man dem ned. I stedet for trinnløs bevegelse, hadde den masse små klikk. I prinsippet er det helt ok, men det er lite grann upresist. Verdiene du ønsker ligger ofte mellom trinnene.
Espen fikk en liten overraskelse da han flyttet controlleren til en skråstilt pult.
– LED-displayet over encoderne virket løst og jeg trodde at dette var en feil, men det viste seg at den er løs med hensikt, for å kunne vinkle den slik du måtte ønske hvis du for eksempel har en skråstilt pult.
Darth fader
Hver fader har en egen LED-stripe med farger for å indikere volum og eventuell forvrengning.
– De er kule og fungerer bra, men jeg savner det samme på masterfaderne. Jeg merket meg at det kan være forskjellig følelse på dem. Det er ikke særlig tydelig og heller ikke særlig viktig, men det er her jeg merket den største forskjellen mellom Icon og andre dyrere controllere. Det er ikke stor forskjell, men litt er det.
Automasjon
Faderne på Icon mangler et definert null-db-punkt.
– Faktisk likte jeg at det manglet. Forskjellige DAW’s kan ha litt forskjellig gain, og da har du behov for å definere dette selv. Icon har automasjon og såkalte flying faders, men de bråker en del. Det kan være slitsomt å jobbe med hvis du har tunge prosjekter med mye automatisert nivåjustering.
Det hendte også at faderne ble stående og vibrere på ett punkt.
– Det er vanlig, også på dyrere controllere, og det er bare å berøre dem for å stoppe det.
Icon har en låse-funksjon som gjør at den ikke blir påvirket om du skulle skumpe borti den ved et uhell.
Konklusjon
Siewert konkluderer med at Icon står seg godt opp mot dyrere controllere.
– Jeg ble positivt overrasket. Det er mye controller for pengene. Den er ganske stor, og automasjonen bråker litt, men den tåler sammenligningen. Den er lett å bruke, og kundesegmentet vil jeg hevde er semiproff/profesjonell. Jeg ville nok ikke brukt den i miksestudio, for faderne bråker litt, men til ren innspilling og pre-produksjon er den meget bra. For folk med avansert hjemmestudio er dette midt i blinken, men treffer ikke hundre prosent overfor et profesjonelt marked, sier Siewert.