Ser bare muligheter i Operaen
Irske Annilese Miskimmon blir ny operasjef i 2017. Hun brenner for å utvikle norsk talent.
Annilese Miskimmon ny operasjef:
– Jeg oppfatter Norge litt som Irland: Her kan man utvikle opera uten en stor ryggsekk med gammeldagse oppfatninger om hva opera skal være, sier den nye operasjefen. Hun ble idag ansatt av styret for Den Norske Opera og Ballett, og begynner i jobben høsten 2017. Fram til da skal hun være rådgiver og være med på å planlegge fremtidige operasesonger. Hun ler og erkjenner at hun muligens har litt førstedagshybris, men sier at hun kun ser muligheter i Nasjonaloperaen.
– Jeg kjenner jo til alle de store sakene, som pensjonssaken, men jeg har jobba i ensembler med elendig økonomi og på steder med ekstremt god økonomi, og vet at uansett forutsetningene må man jobbe med det man har. Her er det et stort potensial, og jeg tenker pro-aktivt: Alt er mulig. Spørsmålet er bare hvordan. Og de tingene som er vanskelige og som man jobber ekstremt hardt for å få til er også ofte de mest givende, sier Miskimmon.
Norsk talent
– Jeg er veldig opptatt av å utvikle norsk talent og finne neste generasjon norske operasangere, sier Miskimmon. Hun vil bruke både husets krefter og eksterne krefter, og understreker at når man velger å hente inn krefter utenfra, så er det ikke bare av stemmeårsaker.
– Noen ganger vil man ha den kunstneren som kan berike huset – den som alle vil ha glede av å jobbe med. Det må være en balanse mellom husets egne krefter og innhyrte, og det viktigste er å begrunne og forklare det man velger, sier hun. Hun fremstilles som en god lagspiller, og bekrefter at hun til enhver tid mener at man er akkurat så sterk som laget er til sammen.
– Det er klart at jeg tar avgjørelser, men jeg er opptatt av dialog, respekt og åpenhet, sier hun, og legger vekt på å gi mulighet for å involvere seg.
Begavet og inkluderende
Styreleder Anne Carine Tanum fremhever Miskimmons egenskaper som lagspiller som en av de vesentligste grunnene til å ansette henne.
– Miskimmon utmerket seg både med operafaglige og personlige egenskaper. Hun er opptatt av at opera kan moderniseres, av å kommunisere med publikum og gjøre klassisk opera aktuell i 2015. Hun er en blanding av begavet, tydelig og veldig inkluderende. Dette er en gledens dag, sier Tanum. Hun forteller om en grundig ansettelsesprosess.
– Tidlig i høst definerte vi noen kvaliteter og egenskaper som vi mente den nye operasjefen måtte ha, sier Tanum. Hun forteller at egenskapene som ble vektlagt var operafaglig kompetanse, ønske om å bygge kompaniet langsiktig og ikke minst personlige egenskaper som gjorde operasjefen til en god, inkluderende og tydelig leder.
– Så ville vi at den som skulle ansettes skulle forstå skandinavisk arbeidslivskultur, og ha et godt internasjonalt nettverk, sier Tanum. Hun forteller at styret har hatt en liste med omlag 120 navn å jobbe med, noen hentet inn via stillingsannonse, noen via nettverk og forespørsler over hele verden. I siste runde satt styret igjen med fem navn. Tanum forteller at det var to kvinner og tre menn, alle europeere, to skandinaver.
Også musikksjef
Både ny operasjef og ny musikksjef ble ansatt i dag. Musikksjef fra høsten 2017 er Karl-Heinz Steffens fra Tyskland. Han var ikke tilstede på pressemøtet i dag, men sendte videohilsen til Operaen og sa han gleder seg. Han dirigerte orkesteret gjennom Mahlers 7.symfoni for et halvår siden.
– Jeg ser frem til å lage fantastisk opera og ballett i dette utrolige huset, sa han via videoen.