Første norske harpesolist i Carnegie Hall
De siste fem minuttene før frilansharpist Uno Vesje går på scenen i Carnegie Hall, kommer han til å stå med lukkede øyne og tenke på ren norsk luft.
– Det er jo greit å rense hodet før det braker løs. 90 minutter musikk er litt av et maraton, så det er ikke noe poeng å surre det til med stress, sier Uno Vesje.
I påsken reiser han til New York med Quartetto Testosterone og sopranen Margrethe Fredheim. De skal urframføre Vesjes 2. Harpekonsert OSLO (VE) i Carnegie Hall i tillegg til repertoar av Grieg og Kvandal. Uno Vesje blir dermed den første norske harpisten som debuterer som solist i Carnegie Hall.
– Hvorfor har det ikke vært noen norske harpe-solister der før deg?
– Det er vanskelig å si. Vi er nå rundt ti harpister i Norge som spiller på profesjonelt nivå, og mange gjør spennende soloprosjekter. Det kan jo være at andre ikke har tenkt tanken. Norske harpister er attraktive orkesterharpister, kanskje har de fulle kalendre?
Fikk det til etter mye om og men
– Hvordan har du fått til dette oppdraget?
– Ved å skape det! Det er en ukultur at mange unge musikere sitter på øvingsrommet og venter på at noe skal skje, sier han.
Unos drøm har vært å få formidle musikken sin på scenen i New York. Han sier at for mange musikere går veien til Carnegie Hall gjennom prestisjetunge og konservative musikkonkurranser, men at slike konkurranser ikke er noe for ham som komponist.
– Jeg tok kontakt med Carnegie Hall. Etter mye frem og tilbake åpnet det seg en mulighet, og støtte fra Kulturrådet, FFUK og MFOs vederlagsfond gjør at jeg kan gjennomføre dette, sier han.
Vesje har mastergrad fra Musikkhøgskolen og spiller med KORK, Den Norske Opera og Ballett, Trondheim Symfoniorkester og Nordnorsk Opera og Symfoniorkester. Han har også vunnet diverse stipender og priser, deriblant Arve Tellefsens Musikkspris i 2010.
Du kan lese mer om Uno Vesje i neste papirutgave av Musikkultur, som kommer 26. april