Unge pilegrimer i orgelsko
Pilegrim i orgelsko er et nytt nasjonalt prosjekt som skal inspirere barn og orgelpedagoger. Det ble sjøsatt i Trondheim forrige uke, med orgelelever fra hele landet.
– Jeg tror absolutt opplegg som «Pilegrim i orgelsko» er viktig for rekrutteringsarbeidet til kirkemusikeryrket. Vi som har fått delta, har fått spille på det gjeveste orgelet i landet, og opplegget med komponist Nils Henrik Asheim har vært veldig spennende, sier deltaker Jon Martin Høie fra Lier.
Han har vært i Trondheim i tre dager med ti andre orgelspillende barn og ungdommer i alderen 8-19 år fra hele landet. Alle søkte om å få delta og ble plukket ut av Kirkerådet til å være med.
Opplegget består av tre dager workshop nå i mai, for så å komme tilbake i august og holde konsert. Til høsten vil en ny pulje barn og ungdommer få tilbud om samme opplegg.
En ny generasjon
– Pilegrim i orgelsko er et helt nytt opplegg i år, som skal inspirere både elevene, og de som underviser dem i orgel, sier Bjørn Vidar Ulvedalen.
Han driver orgelskole i Re i Vestfold og er en av lærerne og pådriverne i prosjektet, som betales av Kirkerådet.
– Vi må nå oppdra en helt ny generasjon i å undervise barn, det har vi ikke gjort før. Det betyr også at vi må stimulere komponister til å skrive musikk for aldersgruppen, og vi må inspirere alle fra sør til nord.
– Har dere lyktes i å få med elever fra hele landet?
– Ja, bortsett fra Oslo, der er det knapt orgelelever. Det er et stort behov for at flere organister begynner å undervise. Det er færre som underviser orgel nå enn for en tid tilbake, og noen har mange elever, mens andre ikke har noen. Vi må nå finne en helt ny måte å drive orgelundervisning på, og det haster, sier han.
Sjøsettes
Han er glad Kirkerådet endelig kan sjøsette konseptet.
– Det er et konsertprosjekt, hvor elevene får nærme seg orgelet i eget tempo, og det skal inspirere lærere til å ha flere elever. Dette opplegget har tydeligvis truffet noe hos dem som fordeler penger. Det er det første prosjektet hvor Kirkerådet endelig er tungt inne i et prosjekt som skal hjelpe på rekrutteringsutfordringen. Det har vært et savn, sier Ulvedalen.
Alle elevene som deltar får dekket reise og opphold og betaler en lav egenandel hver.
– Hva kjennetegner en orgelpilegrim?
– Han er modig og nysgjerrig, beveger seg mot et mål, er med på workshop, reiser hjem og øver i noen måneder og kommer til pilegrimsmålet – Nidarosdomen – og holder konsert. For en orgelpilegrim er veien mot konsert vel så viktig som selve konserten. Når elevene reiser hjem fra Trondheim vet de hva de skal øve på til konserten i august, sier Ulvedalen.
Han understreker at elevene også får oppfølging underveis på hjemmebane, og at det er unikt for prosjektet.
Det gjeveste orgelet
Deltaker Jon Martin Høie synes det har vært spesielt fint at elever i ulike aldre og på ulike nivåer har fått vært sammen.
– Det har vært veldig fint å få høre hverandre og få spille sammen. Og så har det vært veldig gøy å få prøve ut og improvisere over stykker Nils Henrik Asheim har skrevet for oss! Dette seminaret har gitt meg mer lyst til å bli kirkemusiker, selv om jeg ennå ikke har bestemt meg for om jeg skal takke ja til studieplassen ved Norges musikkhøgskole, sier 19-åringen.
– Føler du deg som en pilegrim i orgelsko?
– Vel, jeg har ikke reflektert så mye over det, men opplegget skjer jo i Nidarosdomen, som er et viktig sted for organister. Vi har fått spille på det gjeveste orgelet i landet, sier han.
– Hvordan mener du kirken kan få flere til å ville bli organister?
– Det er viktig at barn introduseres til instrumentet tidlig og at de slippes til i gudstjenester, at de får lov å være med å spille litt. Det er også viktig å få andre på egen alder som spiller. Og så tror jeg jo at det å ville bli organist eller kantor handler om å få et kall, og det er jo noe som må få vokse frem, sier Høie.