– Trist at norske musikere kjøper svensk og dansk
Norske musikere går glipp av viktig oppfølging når de velger å kjøpe svenske og danske instrumenter i stedet for norske, mener Norsk Instrumentmakerforening.
– Det finnes triste tilfeller der oppfølgingen av gode, moderne instrumenter blir forsømt. Finjustering, reparasjon og service bør gjøres av den som har bygd instrumentet, sier instrumentmaker Jacob von der Lippe. Han er medlem i Norsk Instrumentmakerforening (NIMF) som nylig ble startet – blant annet for å øke anerkjennelsen til norskproduserte instrumenter.
– Det er trist at mange norske musikere følger «gammel vane» og kjøper instrumenter i Sverige, Danmark eller i England, når de kan få samme kvaliteten her hjemme. Og attpåtil bedre oppfølging, sier von der Lippe.
Instrumentmakerdag
Lørdag 18. mars samles bransjen, både fiolinmakere og gitarmakere, på Riksscenen i Oslo for å vise seg fram.
– Det er første gangen NIMF arrangerer Instrumentmakerdagen der det blir utstillinger av medlemmenes instrumenter, musikalske innslag fra scenen med blandt andre Øystein Greni – der det blir spilt på norske instrumenter, forteller Jacob von der Lippe. Selv er han skolert i Italia og har levd av å bygge fioliner i sitt verksted på Bislett i Oslo i snart 17 år.
– Målet med Instrumentmakerdagen er å gjøre nordmenn mer bevisste på kvaliteten på instrumentene som bygges her til lands. Det finnes gitarmakere som lager helnorske gitarer av norsk treverk med en helt egen klang.
Stort behov for instrumenter
Elise Båtnes er fiolinist, fiolinprofessor og 1. konsertmester i Oslo filharmonien. Hun synes det er bra at norske instrumentmakere nå gjør seg mer synlig.
– Det burde ikke være noen grunn til å unngå å ta det hjemlige markedet med i betraktning når norske musikere er på jakt etter et nytt instrument, sier Båtnes, som selv har en fiolin bygd i Norge.
– Da jeg gikk på musikkskole i Trondheim og skulle få meg fiolin på 80-tallet kjøpte de fleste fra to lokale fiolinmakere i byen. Det var ikke snakk om å kjøpe utenlandske instrumenter. Jeg har fremdeles Jacobsen-fiolinen jeg kjøpte i Trondheim, og spiller på den av og til.
Til vanlig spiller Båtnes på en Stradivarius hun har fått på utlån fra Dextra Musica.
– Jeg synes det er kjempebra om de norske instrumentmakerne gjør seg mer synlige. Det kryr av strykere i Norge for tiden og det bør ligge til rette for et godt marked, sier Elise Båtnes.
Les også: Ditt livs fiolinvalg
Skreddersydd instrument
Fiolinmaker Jacob von der Lippe mener den største fordelen med å kjøpe norsk, er nærheten til produsenten.
– Det blir enklere å gi instrumentet den oppfølgingen og finjusteringen det trenger. Man får også større mulighet til å få skreddersydd instrumentet etter sine egne ønsker og være med å velge treverket selv. En personlig og nær oppfølging er viktig for mange, sier Jacob von der Lippe. Han har merket at pågangen fra norske musikere er økende, særlig fra de yngre.
– Hvorfor tror du mange velger å kjøpe fra instrumentmakere i nabolandene Sverige og Danmark?
– Det er nok mye gammel vane i bransjen i tillegg til at mange ikke har oppdaget kvaliteten på det som blir bygd i Norge. Heldigvis går det riktig vei. Vi merker at unge musikkstudenter har en mer åpen holdning og oppdager de norske alternativene. Vi kan nok bli flinkere til å skryte av oss selv vi også, derfor er det et stort skritt i riktig retning at vi nå har fått samlet bransjen i en forening.
Les også: En bue er aldri bare en bue
Les også: Dextra-instrument til internasjonal stjernefiolinist