Endelig rekrutteres det pianostemmere
Den nye pianostemmerlinja ved Musikkhøgskolen er svar på et nødrop fra Piano-Norge. De første studentene jobber med overtonefrekvenser og egenlaget verktøy.
Da snittalderen på pianostemmere lå på godt over 60 år, mente Norges Pianostemmer og Tekniker Forening (NPTF) at noe måtte gjøres.
– Norge er fullt av pianoer og det holdes mange konserter. Hva om vi ble borte?
Bjørn Ola Bakke, lærer i mekanikk og reparasjoner ved den nye pianostemmerlinja ved Norges musikkhøgskole (NMH), forteller om et yrke som fikk stadig færre yrkesaktive og at det eneste utdanningstilbudet ble lagt ned.
– Noe måtte gjøres og NPTF tok kontakt med NMH. De tente på ideen, og tok den med til departementet. Fra tanken ble født til pengene ble bevilget på statsbudsjettet, tok det tre år.
Linja har to lærere. Foruten Bjørn Ola Bakke, underviser David Strøm i selve pianostemmingen. De deler en 60 prosent stilling.
Mange søkere
Da studiet ble lansert tidligere i år, kom det inn nesten 50 søknader på fem plasser.
– Det var viktig at de som skulle inn på studiet først og fremst ønsket å bli pianostemmere. Selve studiet er en dråpe i havet på statsbudsjettet, men på grunn av plasskrav og få elever, så koster hver enkelt elev ganske mye. Planen er å ta inn fem nye elever hvert år. Behovet er skrikende. Tenk bare på eksempelvis Troms fylke hvor så mange konserter avholdes, og samtidig er det nesten ingen pianostemmere, sier Bakke.
Han driver Pianoverkstedet Holthe og Bakke AS og har 30 års erfaring med pianovedlikehold.
– Jeg synes det er fint å se denne skuta i havn og samtidig få være med inn i prosessen.
Tålmodighet og atter tålmodighet
På en av benkene sitter Erik Gard Amundsen og filer på en hammer. Det er 88 slike som skal files.
– Etter mange års spill er filten på disse hamrene blitt hard og har fått ujevne spor. Nå er min oppgave kort sagt å pusse vekk nedslitt filt, slik at hammeren igjen kan treffe strengene på best mulig måte, sier han.
Det gamle Petrof-pianoet bærer spor av mye flytting og masse spill.
– Hvorfor valgte du å studere pianostemmerfaget?
– Jeg jobber med klassisk musikkproduksjon og utgivelser i Grappa Musikkforlag og etikettene Simax Classics og Aurora. Men jeg har også et ønske om å gjøre andre ting. Det er nok håndverksdelen som lokker meg.
Instrumentene som er forsøkskaniner for de ferske studentene, er pianoer som har sirkulert i systemet hos NMH i en årrekke og som virkelig trenger aktiv nødhjelp.
– Det er ikke så farlig om vi skulle bomme litt, sier Amundsen og ler.
Må lage egne verktøy
På arbeidsbenken ved siden av sitter Maiken Hansen og utfører samme oppgave, overvåket av Bakkes kyndige blikk.
– Yrket er veldig allsidig, dessuten har jeg alltid drevet med musikk og er veldig glad i håndarbeid. En av de første tingene vi måtte gjøre, var å lage egne verktøy, fordi noe av det vi trenger rett og slett ikke er å få tak i.
– Hva har vært den største utfordringen så langt?
– Det var å bli bevisst på overtonefrekvenser som vi må lytte til og identifisere for å kunne stemme et piano. Først virker det litt rart, men plutselig får du en aha-opplevelse når du skjønner hva du skal høre etter.
– Jeg kjenner flere pianostemmere som ikke kan spille piano, sier Bakke.
– Pianostemming har slik sett ikke noe med musikk å gjøre, men studentene må kunne spille selv og får derfor undervisning i bruksklaver. Våre elever må ikke bare ha alminnelig hørsel, men også god kulturell forståelse og sans for fint håndverk.
Den nye pianostemmerlinja er lagt til NMH, og er altså på høgskolenivå.
– For oss er det helt riktig og veldig viktig å være her på NMH. Tidligere hadde vi undervisning på videregående skole, med de reglene som gjelder der. Vi har anledning til å gjennomføre omfattende opptaksprøver, og dette gir oss større muligheter til å få inn de riktige studentene, og statusen til yrket vårt vil øke. I tillegg får våre studenter bli kjent med dem som etter hvert vil bli deres oppdragsgivere.