Rekordstor deltakelse på Marked for musikk
– Det aner meg at grunnen til publikumsrekorden er at dette nå er en av få møteplasser for musikkfeltet, etter nedlegginga av Rikskonsertene, sier prosjektleder Natasha Peevor-Johnson.
Landskapet rundt Den kulturelle skolesekken (DKS) er i endring etter at Kulturtanken ble etablert. Mange har uttrykt bekymring for musikkens plass i den nye tanken, og for den framtidige kvaliteten på skolekonsertproduksjonene.
Les også: Er det plass for Plopp i framtidas skolesekk?
Framtida er vanskelig å forutse, også for Marked for musikk.
– I våre øyne finnes det gode muligheter for oss. Vi ble etablert for åtte år siden og er blitt godt kjent med det som skjer på musikkfeltet for barn og unge. Vi er kanskje det stabile i et ellers ustabilt univers akkurat nå. Hvis det kommer nye aktører på banen, enten det er Kulturtanken som etablerer noe nytt, eller andre, så tror og håper vi at de vil samarbeide med oss, sier Natasha Peevor-Johnson.
Les også: Statssekretær er ikke bekymra for musikken i Skolesekken
Rekordår for musikalsk gilde
Marked for musikk avsluttes i dag, etter et tredagers musikalsk gilde med formidling av konsertproduksjoner for barn og unge. Arrangementet sikter seg inn mot både utøvere og arrangører, og er et samarbeidsprosjekt mellom Vestfold fylkeskommune og Larvik kommune. Her kan musikere få vist forestillingene sine for et publikum av barn og oppkjøpere.
Aldri før har interessen vært så stor; rundt 180 deltakere, 18 fylker er representert, 111 utøvere er i sving på scenene og 29 produksjoner vises fram.
Les også: MFO arbeider for å sikre musikerjobber i Kulturtanken
Store festivaler i salen
– Vi har lenge forsøkt å få de store kulturhusene og festivalene til å komme hit, og i år ser det ut til at det har løsna, forteller Peevor-Johnson.
Blant festivalene som er å finne i Larvik er Festspillene i Bergen, Moldejazz, Kongsberg jazzfestival, Trondheim jazzfestival og Norsk litteraturfestival.
– Det er veldig moro at disse har sett mulighetene markedet gir for å oppdage gode produksjoner for barn og unge. Dette er også viktig for musikerne, som skal selge forestillingene sine, påpeker prosjektlederen.