Trenger vi plateselskapene?
KONTORDAGEN: Før var artistene avhengige av plateselskapene. Nå utgir man alt selv. Hva er plateselskapenes rolle nå?
En label er ikke hva det engang var, mener Silje Larsen Borgan fra promobyrået Little Big Sister. Hun forteller at i deres selskap kan artisten få en tjeneste de kaller Label Service, der promobyrået blir bindeleddet mellom artisten og Phonofile (kanal for digital distribusjon), og sørger for at alle detaljer er på plass med musikkfilene, som for eksempel metadata. Men de er ikke et plateselskap.
Nytt hver gang
Vi er på debatt på Kontordagen på Kulturhuset i Oslo tidligere i dag. Spørsmålet er om man i det hele tatt trenger plateselskap lenger, når alle utgir musikken sin selv, og Borgans eksempel er ett av flere som peker på at musikkbransjens metoder og tankeganger er i stadig endring.
I panelet finner vi Susanna Wallumrød, artist med egen etikett, Joakim Haugland fra Smalltown Supersound, Silje Larsen Borgan og Kristian Kallevik fra platebutikken Tiger. Moderator var Torgny Amdam.
I en diskusjon som for en stor del handler om hvilke oppgaver som skal løses av hvem, er det promoarbeidet som får mest oppmerksomhet. Og hvordan det endrer seg raskt.
– Man må tenke nytt på hvordan man angriper utgivelses- og promoarbeidet for hvert album, konstaterer Wallumrød.
Eie selv?
Tradisjonelt har en av plateselskapenes oppgave vært å forvalte artistens kreative kapital og ta alle kostnader rundt artistens rettighetsbilde. Der det har foregått etter boka, er dette i prinsippet bra for artisten, fordi de slipper unna masse arbeid, sier Silje Larsen Borgan. Susanna Wallumrød mener at i dag er det viktig for en artist å eie sitt eget åndsverk fullt og helt.
– Da har du kontroll, sier hun.
Smekkfull kontordag
Kontordagen for musikere som er selvstendig næringsdrivende ble arrangert for første gang i dag. En hel dag var viet til administrativt arbeid for musikere, med foredrag, seminar, debatter, info og hjelp. Dagen var fullbooket, og da det hele startet klokka 9, sto sju personer på venteliste for å få delta. Arrangører var MFO, GramArt, MØST og NOPA.
Mer fra Kontordagen og mer om markedsføring leser du i Musikkultur på papir