Norge er for lite til å bli stor
Å turnere i utlandet er avgjørende for at Harald Lassen skal kunne leve av å spille. – Et godt argument for ikke å kutte i støtteordninger til utenlandsturnering, mener han.
– Hvis politikerne virkelig vil at vi skal leve av å spille, at vi skal drive vår egen gründervirksomhet, da må vi utenlands. Det er der publikum er, og i prinsippet der de store summene befinner seg på lang sikt, sier saksofonist, komponist og vokalist Harald Lassen.
Dermed er reisestøtte til turneer i utlandet en god investering for myndighetene, ifølge Lassen.
Sjøl har han ved hjelp av små summer fra Music Norway bygd en karriere utafor landets grenser.
– Jeg har spilt på masse jallasteder rundt i Europa, og gjennom det etablert kontakter og fått et publikum. Music Norways reisestøtte til konserter i utlandet har vært veldig viktig for meg. Med god planlegging, kan 10–20 000 kroner dekke reiseutgiftene til en liten utenlandsturné – en god investering for å etablere norsk musikk internasjonalt, sier Lassen, som understreker at for å satse stort kreves langt høyere tildelinger.
• Les også: Kraftige kutt til kultur i utlandet
– Musikere har lavest rang
Det er ikke så lenge siden han landa på Gardermoen, etter å ha vært del av det offisielle konsertprogrammet til bransjefestivalen Jazzahead i Bremen. En ganske annen opplevelse enn å være deltaker uten invitasjon, med en vag plan om å knytte kontakter. – Dette var tredje gang jeg var på Jazzahead, men første gang jeg spilte der. Jeg opplever at festivalen primært er for arrangører, promotører, managere, journalister – bransjen. I Europa er det en mye større kultur for å ha management og bookingagenter enn i Norge, og for å sette det litt på spissen så er det vel ikke så veldig mange av arrangørene på kontinentet som er sykt fascinert av musikere som trygler om å få en konsert. Musikere uten plass i programmet er på en måte nederst på rangstigen, sier Lassen.
Men med navnet på konsertplakaten er situasjonen en ganske annen.
– Når du kommer på scenen og spiller bra, får du sagt så utrolig mye mer enn ved å prate med folk i tre dager, sier Lassen, som har tro på at opptredenen vil generere konkrete resultater.
– Folk får et annet forhold til deg når de har sett deg på scenen, og det var dessuten ganske fint å spille der. Jeg var redd det skulle bli en sånn iskald bransjegreie, men vi ble veldig godt tatt imot. En sånn opptreden sparer deg for utrolig mye selvpromotering via internett, og har man flaks, så har man spilt for alle som styrer Jazz-Europa.
• Les også: – Private penger gjør utenlandsturneer mulig
Savner bindeleddet mellom musiker og arrangør
Til Bremen hadde bandet hans, Lassen, med seg et ungt talent innen management og booking, Marthe Heggenhougen. Hun er plukka ut via rekrutteringsprogrammet Bakfolk, i regi av Norsk Jazzforum og Music Norway. Her skal bransjetalenter innen management og booking på jazzfeltet løftes fram. Lassen savner nettopp dette mellomleddet i norsk jazz.
– Det er nesten ikke til stede. Og det er paradoksalt med tanke på hvor stor norsk jazz er i verdenssammenheng. Det kommer til et punkt der man som musiker ikke har kapasitet til å drive alt sjøl, påpeker Lassen.
Å ha med Heggenhougen som baktropp gjorde at han kunne spille bedre på scenen i Bremen.
– Jeg var ikke stressa på hvem jeg skulle møte verken i for- eller etterkant av konserten. Det har stor effekt å ha noen som representerer deg. Det er veldig mye bedre enn å representere seg sjøl, mener Lassen.
Neste år er Norge partnerland under Jazzahead, og norsk jazz får dermed en sentral plass under verdens største jazzmesse. Norge vil være godt synlig i messehallen, det blir norsk musikk under den store gallakonserten, i tillegg til en egen showcase-kveld, under navnet «Norwegian Night».