Tono delte ut 568 millioner i 2017
TONOs årsregnskap for 2017 viser at rettighetshavere har fått 568 millioner kroner i 2017. Det er en økning på 27 prosent fra 2016.
Det er utenlandsinntektene som har den største prosentvise veksten blant TONOs forretningsområder.
– TONOs inntekter fra utlandet har fordoblet seg på tre år. Det viser både at vårt repertoar brukes mer i utlandet enn noen gang før, og at TONO evner å hente inn inntektene fra utlandet, sier adm. dir i TONO, Cato Strøm.
Men han understreker at alt ikke er fryd på musikernivå.
– Selv om TONOs overordnede tall vitner om en vekst, opplever dessverre de fleste av TONOs medlemmer at den digitale økonomien er utfordrende. Streaming gir nye brukermønstre, konkurransen om lytterne er større, og de fleste opplever at inntektene er lavere enn da musikkonsumet foregikk via fysiske medier. Det er også vanskelig å få brukergenererte, sosiale medier til å betale det vi mener er rimelig vederlag for den musikkbruk tjenestene tjener penger på, noe som skyldes at tjenestene dekker seg bak en foreldet e-handels lovgivning i EU. Vi forventer politisk handlekraft både fra EUs side og fra nasjonale lovgivere når det gjelder å etablere ansvar overfor rettighetshaverne fra for eksempel Facebook og Youtube, sier Strøm i en pressemelding.
Mest penger fra kringkasting
Kringkasting utgjør fortsatt TONOs største forretningsområde, med inntekter på 188,7 millioner kroner i 2017. Dette området vokste med 5,4 prosent fra året før. TONOs nest største forretningsområde er online som også hadde stor vekst. Konserter utgjør også et stort område med inntekter på 79,2 millioner kroner, en økning på 12,14 prosent fra 2016-resultatet.
Kostnadene i TONO er redusert med 1 million sammenlignet med 2016, og ligger nå under 2014-nivå. Omsetningen økte med 22 prosent sammenliknet med 2016 – til 661 millioner.