Nettside – hvordan og hvorfor
– Absolutt alle artister som mener alvor og vil satse bør prioritere å ha en nettside – også i 2018, sier Anders Bakke Ingebrigtsen, strategisk merkevarerådgiver i Kantar TNS.
– Å ha en nettside viser at du er dedikert og seriøs. Det koster ingenting å opprette en Facebook-profil, men i en nettside må du legge litt mer sjel og innsats. Alle artister er på en eller annen måte en merkevare, og det er ditt ansvar som artist å forvalte denne merkevaren. Det vil si å bygge sterke assosiasjoner til hva du ønsker være – sett opp mot andre artister, sier Anders Bakke Ingebrigtsen.
Du eier ditt kreative uttrykk
– Du tar eierskap til navnet ditt og har full kontroll over hvilken opplevelse du ønsker å gi de besøkende. Det betyr en mulighet for en mer kraftfull og tydelig identitet, uten de potensielle begrensningene som for eksempel Facebook kan gi. Du er rett og slett din egen redaktør og godkjenner ditt eget innhold. Er du i sjangeren Black Metal kan du ha så mange bloddryppende grisehoder du vil – eller fargesprakende elementer hvis du driver med tyggegummipop. Det er ditt valg.
Få informasjon om fansen din
På lang sikt er det også viktig for artister å ta eierskap til eget innhold, trafikk og brukerdata. Du bør se på nettsiden din som en «hub» – et sentrum for alt du vil kommunisere.
– Hvordan finner folk fram til informasjon i dag? De søker stort sett på Google. Som artist vil du sørge for at det er din side som dukker opp først i søkeresultatene. Da må du jobbe aktivt med å ha det mest relevante innholdet. Det kan du for eksempel gjøre ved å kjøpe annonser gjennom Google Adwords, slik at du kommer opp på de riktige søkeordene.
Foruten god merkevarebygging av artisten på nettsiden bør du bestemme deg for hva annet av verdi du kan levere til fansen og de besøkende. Hvorfor skal de ønske å besøke siden igjen? Har du merch du kan selge direkte og få hele kaka av inntjeningen? Kan du tilby unikt innhold som liveopptak eller videoer? Hva med pressepakken som spillestedet lett kan laste ned?
– Det gode, gamle nyhetsbrevet er en svært effektiv kanal, som ofte blir oversett. Fans som velger å slippe deg inn i e-postboksen sin er ekstremt verdifulle og har høyt engasjement rundt deg som artist. Disse menneskene bør du behandle på best mulig måte og gjerne tilby dem eksklusivt og personlig innhold. Data fra de besøkende på nettsiden din og mottakere av nyhetsbrev kan du igjen bruke til å treffe enda bedre med for eksempel Facebook-oppdateringer. Det er utrolig mange muligheter!
Hvordan gjøre det i praksis
For mange kan det framstå som et ork å sette seg inn i hva som skal til for å komme på lufta med en nettside. Heldigvis har utviklingen innen blogging skapt en rekke enkle plattformer, der artister og band enkelt kan skreddersy sin egen lille verden, oftest ved å bruke en standardmal. Et eksempel er WordPress, som tilbyr gratis hosting med muligheter til å bygge ut siden med et utall moduler.
– Mitt inntrykk er at artister generelt har blitt flinkere til å rendyrke nettsidens formål. På tidlig 2000-tall var det om å gjøre å putte all slags funksjonalitet inn, uansett hvor godt det virket for fansen. Hjemmesidene var fulle av widgets (moduler) med spillelister, tunge bildekaruseller eller brukerforum. I dag er vi flinkere til å bruke de ulike kanalene der de fungerer best. I bandet mitt, Awesomesauce, bruker vi først og fremst nettsiden for å samle informasjon om bandet på en seriøs måte, for deretter å selge pakken vår – altså generere bookinger. Jeg kjøper Google Adwords-annonser for å treffe bedriftsledere som søker etter «underholdning Oslo», og det funker veldig bra.
Definer målet med hjemmesiden
Saksofonist Ola Asdahl Rokkones er en uavhengig musiker som spiller både klassisk og jazz, og som lenge talte på knappene før han laget sin egen nettside. En av utfordringene var at alle prosjektene hans hadde forskjellige navn, og det var vanskelig for utenforstående å få en samlet oversikt over hans kunstneriske aktivitet. Behovet tvang seg fram for å samle alt på én nettside.
– Jeg investerte i starthjelp fra et designbyrå for å komme i gang, og de hjalp meg med et oppsett på Squarespace. Derfra gjorde jeg det meste selv, uten å ha særlig kompetanse fra før. Det er mange portaler som tilbyr forskjellige standardløsninger og heldigvis er de fleste ganske intuitive og selvforklarende.
Rokkones forteller at valget av Squarespace var ganske tilfeldig, og sier at han like gjerne kunne valgt en annen hvis han hadde begynt i dag.
– Løsningene i denne portalen funker helt fint for meg, selv om det krever noe egeninnsats på programmeringen av siden. Andre tilbyr enda mer intuitive løsninger, som ser bra ut med mindre forhåndskunnskaper, men da blir man i større grad bundet til deres standardoppsett.
Rokkones har valgt å bruke en portal som han betaler litt for. Betalingsløsningene inneholder noen flere funksjoner enn gratisvariantene, som for eksempel tilgang til forskjellige statistikker og mer frihet i design av utseende.
– Jeg har hørt at WordPress er den mest fleksible løsningen, men at den også krever at man kan en del om koding, ellers kan man rote seg skikkelig bort. Det var en del løsninger jeg nok kunne tenke meg å ha annerledes enn Squarespace tilbyr, men man slipper en del arbeid ved å velge ferdige maler som fungerer.
Integrerte løsninger sparer tid
– Jeg utsatte utvikling av nettsiden lenge. Dørstokkmila var fryktelig lang! Når jeg først skulle sette i gang, brukte jeg mye tid på å vurdere forskjellige løsninger. Først og fremst var det viktig for meg å vise fram musikken min og bredden i det jeg holder på med, sier Rokkones.
En nettside må være oppdatert og ikke statisk for å være interessant og innbydende. Rokkones valgte løsninger som forenkler denne prosessen.
– Alle albumutgivelsene mine på Spotify, konsertoversikten min på Facebook, og en online-mappe med pressemateriale via box.com, er alle integrert på siden min ved hjelp av såkalt embedding. Det betyr at dette blir en del av designet på siden, selv om innholdet finnes i en annen tjeneste. Fordelene med dette er at jeg bare behøver å oppdatere ett sted av gangen, og at jeg ikke trenger å bruke dataplass på plasskrevende bilder og mp3-filer. Slik lagring kan etter hvert koste penger, men mest effektiv tidsbruk er uansett det viktigste for meg. Jeg ønsker at siden skal vise det viktigste, nemlig min egen musikk. Derfor er musikken det første man møter på siden min, med mulighet for å lytte. Selv om man ikke har Spotify-abonnement, kan man høre 30 sekunder av hver låt. Selvsagt finner man også info om hvert prosjekt, samt hvor man kan få kjøpt musikken. Neste steg er å få opp video-embedding fra YouTube, Vimeo eller andre kilder. Men der er jeg ikke helt i mål ennå. Det står øverst på lista!
Utfordringer og valg
Når man skal utvikle egen side, vil valgene stå i kø: Språk, informasjonsmengde, hva man skal ha med, hva man skal utelate.
– Det er viktig å nå ut til folk, for det er konserter jeg først og fremst tjener penger på. Jeg tok et aktivt valg, og bruker engelsk som språk på siden min og ikke norsk. Noen har reagert på det. Jeg kunne hatt begge språkene, men jeg oppdaterer selv, og det ville tatt godt og vel dobbelt så mye tid å oppdatere på to språk. Jeg skal først og fremst bruke tida på å spille. Jeg jobber mye mot utlandet og nordmenn behersker engelsk, og da landa jeg på det.
Rokkones sier at han tenkte lenge på hvordan han ønsket at siden skulle framstå.
– Jeg spionerte på flere nettsider, særlig til musikere som jeg identifiserer meg med, og lærte masse. Det var faktisk en lettelse å se, at selv om man er en kjent musiker, betyr ikke det at man nødvendigvis har en god nettside. Det er mange håpløse sider. Det kan lønne seg å legge et visst engasjement i siden sin.
En annen utfordring var å begrense innholdet til det viktigste.
– Har man for mye info, og siden krever mye oppdatering, så risikerer man at det blir for mye å følge opp. Hvis det svikter, vil siden visne og dø. Og har man for mange menyvalg ser det corny ut. Jeg kommer aldri til å bli 100 prosent fornøyd med siden min, men det er jo også akkurat sånn det skal være. Den må leve og utvikle seg hele tiden.