Nordmenn lytter mest til musikk i Norden
Ni av ti nordmenn bruker strømmetjenester til å høre på musikk, og vi er også de mest ivrige lytterne i Norden.
Dette viser en stor nordisk undersøkelse fra i fjor: The Polaris Nordic Digital Music Survey 2018. Undersøkelsen tar for seg digital musikkbruk, og er utført av YouGov for de tre nordiske rettighetsorganisasjonene TONO (N), Koda (DK), Teosto (FIN). Dette forteller TONO på sine nettsider.
Den gjennomsnittlige tida en norsk lytter bruker på musikklytting i strømmetjenester er hele 18 timer i uka, med andre ord flere timer om dagen. Til sammenligning er gjennomsnittstida i Sverige, 15,4 timer i uka, mens den er 11,1 timer i uka i Danmark og 10,5 timer i uka i Finland.
De fleste strømmer musikk på flere tjenester. YouTube er tjenesten som troner øverst, 69 prosent av nordmenn bruker YouTube til å lytte på musikk. Mengden lytting er likevel større på Spotify, som er den strømmetjenesten med de mest ivrige lytterne, ifølge undersøkelsen.