NAMM 2019: Musikkprodukt-Mekka leverer
Liv og røre, masse folk og mange produkter, selv om det fortsatt er langt mellom de store revolusjonene. Som i fjor…
Bekymringen over musikkmessenes framtid har gitt seg. I 2019 er det nok slik at NAMM er stedet å vær og Musikmesse er blitt enda mer fokusert på PA, AV og lys enn musikkinstrumenter.
I skrivende stund er vi midt i messeperioden og solfylte California belyser en optimistisk bransje. Det er litt tidlig å oppsummere trender, men så langt har vi sett på produkter som har dyre spesifikasjoner til en rimelig penge OG som ikke er bygget i Kina, men tvert i mot midt i dypeste Vesten. Selvsagt vil Kina og Asia være der man lager det meste i det rimeligere segmentet, men man opplever at mange produsenter ønsker å bringe så mye som mulig av produksjonen hjem.
Ellers ser vi høyteknologiske produsenter side om side med håndverkere, digitale amp/piano/tromme/effekt-simulatorer vegg i vegg med super analoge, håndloddete forsterkere.
Men Gibson var ikke død..
Norske medier meldte for en tid siden at den legendariske gitarprodusenten Gibson var konkurs. Her på messa er de på plass for fullt og nyheten om deres påståtte konkurs skyldes trolig en misforståelse av begrepet Chapter 11 i amerikansk lovgivning, i følge informerte kilder. Det betyr at en konkurstruet bedrift får tid (etter et gjeldende regelverk) til først prøve å omstrukturere bedriften. Det er hva som skjedde med Gibson. De har fått ny CEO, ny produktfilosofi (ikke nye modeller hvert år, men satser på hva folk assosierer dem med og utvikler produkter derfra), generelt ryddet opp og er tilbake på messa med en stor stand. Vi kommer til å følge med på dem og alle andre relevante produsenter i bladet og på nett i året som kommer.