Bandet fra vugge til grav
Her er alt du må vite om å drifte et band.
Bli med gjennom karrieren til bandet Stramt Belte! De lever et ganske vanlig bandliv, prøver å være gode til å sikre seg opphavsrettigheter og være ryddige overfor hverandre.
1. Begynnelsen: Møt bandet Stramt Belte.
Kristian, Tom, Espen og Eva utgjør bandet Stramt Belte. De spiller det de kaller en slags norskspråklig jazzvisefolkrock med vekt på rock. Medlemmene møttes i studietida, og har vært venner siden. De har vært i andre band på hver sin kant, men har nå funnet sammen i Stramt Belte, og har øvd sammen i et lite år. Og nå løsner det:
2. Stramt Belte har spillejobb.
Og den er betalt! Stemningen i taket! Eva spør hvordan de gjør det med pengene de tjener. Skal de dele dem likt når utgiftene er dekka, eller? Alle er enige om at det er en god deal. Espen er litt i tvil, siden det er han som har gjort bookinga, men dette er for bra til å begynne å diskutere penger.
Hva bør bandet gjøre?
Foreløpig er det ingen grunn til panikk. Men når noen spillejobber er gjennomført, og bandet er enige om å prøve å drive band på alvor, er det på tide å skrive en bandavtale. Det vil gjøre veldig mye av livet enklere seinere.
3. Stramt Belte får flere jobber, og nå kom den første avbookingen – tre dager før konsert.
Espen har størst kontaktflate, og har tatt hovedansvar for bookinga. Tom er sur på Espen for den avlysninga, for bandet måtte leie minibuss for å komme seg dit, og nå må de betale egenandel på bussleien. Kan de virkelig bare avlyse, spør han.
Hva gjelder her:
Få skriftlig dokumentasjon når du booker. På alt. En e-post holder, hvis du har fått svar på den med bekreftelse på tid, sted og honorar.
Avlysninger må man regne med. Og dersom en spillejobb blir avlyst i siste sekund, eller noen nekter å betale, så har du på den måten i det minste et dokumentert krav.
4. Stramt Belte er invitert til å spille på festival.
Den er ikke stor, men det er en festival, for pokker! Espen er grisefornøyd. Og lurer på – klok av skade – om det er noe spesielt han bør tenke på før han gjør avtale.
Er det?
For festival gjelder det samme som for andre spillejobber: Sørg for skriftlig dokumentasjon på avtaler. Festivalene kan være profesjonelle nok til å ha en standardavtale.
Sjekk om det er noe spesielt – skal noen filme dere og bruke det, er det ok at de bruker dere i markedsføring… alt dette må dere være med på å bestemme.
5. Steike, Stramt Belte spiller masse! Og får inn penger.
Nå begynner det å bli vanskelig å være Espen. Ikke bare skal han gjøre gode avtaler. Han skal også sørge for at medlemmene i bandet stiller der de skal når de skal. Og så er det pengene. Eva spør stadig vekk, og vil vite hvordan det står til med økonomien til bandet. Espen orker ikke regne på det, og synes ikke det er det viktige. De skal jo spille!
• Les også: Sju tips før du skriver under en kontrakt
Hva bør Stramt Belte gjøre?
1) Opprett egen konto for bandet så snart pengene begynner å komme inn. Egen bandkonto gjør alt mer oversiktlig.
2) Nå er det viktig å ha en bandavtale (se punkt 2) som sier hvem som er bandets finansminister, og dermed skal styre bankkontoen. Og hvilke utgifter og inntekter som skal høre med til bandets økonomi.
3) Vurdere om bandet skal bli et eget foretak (se faktaboks). Mange musikere har enkeltpersonforetak, men det er ikke spesielt smart å la bandet bli en del av samme foretak. Da går du personlig konkurs hvis bandet går konkurs, og du har tatt all risiko.
6. Stramt Belte skriver egen musikk.
Foreløpig er det Tom og Kristian som skriver mest. De begynner å omtale seg selv som Lennon/McCartney, og synes strengt tatt de bør få litt ekstra kred – og burde det ikke gi dem litt mer penger i kassa?
Burde det?
Ja. Åndsverkloven gir opphavsrett til alle som skaper noe. På ett eller annet tidspunkt vil opphavsrett kunne bli til en rett til penger. Både de som spiller og de som skriver har opphavsrett, men på ulik måte. For å si det enkelt: Når du har komponert en låt, alene eller i team, er du opphavsperson, og skal ha din del av penger som blir tjent på det du har komponert.
Det mest fornuftige Tom og Kristian kan gjøre nå, er å melde seg inn i Tono (se faktaboks).
7. Stramt Belte vurderer å inngå en avtale med et bookingbyrå.
Espen synes han får mye tyn for bookingene. Det er ikke så gøy lengre å være den som organiserer medlemmene. Alle er blitt mer kravstore, og vil bo eller reise litt bedre. Eva synes det er mye styr med økonomien (og med Espen). Kristian og Tom synes det kommer lite penger ut av dette bandet. De har tross alt stått for materialet. Til alt overmål har Tom fått seg dame, og er vanskeligere å få ut på reise. Espen foreslår at de kan skaffe seg et bookingbyrå, som kan ta ansvar for alt det praktiske. «Så kan vi bare møte opp der vi får beskjed om, og så kommer penga bare inn».
Er det sånn?
En bookingavtale kan være en helt fin måte å sette ut litt av administrasjonen på. Her er det viktig å gjøre en skikkelig avtale med bookingselskapet. Det finnes ingen lover som regulerer bookingbransjen, og dermed blir det veldig viktig å ha en god, tydelig avtaletekst som er umulig å misforstå. Ved å inngå en bookingavtale overlater du ansvaret for bandet til noen utenfor bandet. Og når du gjør det, så er du prisgitt de avtalene bookingselskapet gjør.
Eksempler på viktige ting å avklare:
• Hvor store fullmakter skal byrået ha?
• Hva skjer hvis arrangøren ikke gjør opp for seg? Skal byrået ha pengene sine likevel?
8. Stramt Belte vil i studio og spille inn musikk.
Tom og Kristian er skikkelig klare for å få spilt inn musikken sin. Espen liker tanken på å ha et album å selge inn spillejobber med, helst på Spotify. Eva drømmer om økonomiske fordeler, men får raskt kaldt vann i blodet når hun begynner å sette opp regnestykket med studiotid og masterkostnader – og det er før en eneste tone er utgitt. Og hvordan er det med opphavsretten her, egentlig? Er det ikke flere som skal ha penger enn Tom og Kristian? Og skal ikke bandet som sådan ha noe for salg av musikk?
Hva må Stramt Belte tenke på nå?
Oi oi oi. Nå er det viktig at bandavtalen ligger i bånn. Her er det mye å holde rede på.
For det første: å spille inn musikk og å gi ut musikken er to forskjellige ting. Å spille inn musikken betyr stort sett utgifter. Når den gis ut, kan det komme inntekter. Hvis den innspilte musikken blir spilt.
• Er det oppretta firma for bandet? Hvis ikke, må det skje nå. Se punkt 4.
• Er det oppretta bankkonto for bandet? Hvis ikke, må det skje nå. Se punkt 4.
• Finnes det bandavtale? Hvis ikke, lag den nå.
• Har bandavtalen punkter som regulerer hva som skjer hvis noen vil trekke seg ut av bandet etter at innspillingen er ferdig? Eller bli med i bandet etter at musikken er gitt ut? Hvis ikke, lag slike punkter nå. Se punkt 2.
• Har låtskriverne meldt seg inn i Tono? Hvis ikke, må de gjøre det nå. Se punkt 4.
• Det er også nå Stramt Belte må melde seg inn i Gramo (se faktaboks) – både enkeltmedlemmene og bandet som produsent.
• Og noen må få ansvar for å registrere innspillingen i Gramo før den er gitt ut.
9. Trenger Stramt Belte et plateselskap nå?
Spille inn musikk er vel og bra. Men den skal jo helst gis ut også, og lytterne må oppdage den. Eva synes det virker klokt og trygt å overlate ansvar for utgivelse og markedsføring til noen som kan det. Espen er helt propell og har store ideer om hva de kan få til på egen hånd («og så er det gratis, Eva. Det må jo du like!»). Kristian synes Espen og Eva har tatt litt mye styring, og tenner på tanken om å lage eget plateselskap. Tom vil ut og spille. Han synes hele innspillingsperioden er drittkjedelig detaljgnag, og orker ikke engang tenke på å organisere noen utgivelse.
Trenger bandet et plateselskap?
Tja. Tida er forbi da platekontrakt var definisjonen på å få en fot innafor og at noen herfra tar ansvar for deg. I dag kan alle starte sitt eget plateselskap, og mange gjør det også. Men mange synes også det er trygt å overlate en del av ansvaret og organiseringa til andre.
I dag er det vanligere med en lisensavtale. Da står bandet sjøl for kostnader og ansvar for å spille inn musikken, men gir et plateselskap lisens til å stå for utgivelsen, og dermed promotere og sørge for spredning.
En lisensavtale kan være forlokkende, men også her er det viktig å sikre at man ikke gir fra seg flere opphavsrettigheter enn man må. En lisensavtale bør tas med til en jurist for gjennomgang.
• Les også: Bookingavtaler: Risiko eller vinn-vinn?
Men hvordan skal Stramt Belte få musikken ut til lytterne uten et plateselskap?
Sosiale medier. Nettside. Konserter, selvsagt. Bruke digitale plattformer som CD-Baby, Soundrop, Amuse, Tunecore. De koster penger, men ikke nødvendigvis mye. Slå seg sammen med andre om markedsføring. Noe av det beste man kan gjøre er å komme inn på en spilleliste på for eksempel Spotify. Men det viktigste Stramt Belte kan gjøre er å spille, og sørge for å holde seg aktuelle i sosiale medier. Da blir også distributører interessert. Tidligere var det sånn at man jobba med markedsføring opp mot en utgivelsesdato og så kunne slappe av. Nå må man jobbe hele tida med å minne fansen om at man finnes.
• Les også: Markedsfør musikk på nett
10. NRK ber Stramt Belte spille på Trygdekontoret!
Total opptur! Norgesherredømme og champagne i blikket! Alle klapper Espen på skulderen, alle klemmer, alle er klare. NÅ skal suksessen sikres. De var i en liten bølgedal, men NÅ! Espen får kontrakten per e-post, og er klar til å signere og sende tilbake. Så sier Eva «vent litt». Hun kjenner noen som spilte i ett eller annet TV-program, som ble brukt i reklame for kanalen seinere uten å ha blitt bedt om det.
Er det noe spesielt med å spille på TV?
Stort sett er det standardkontrakter når du spiller på TV. Innbakt i standardkontraktene kan du finne nettopp dette: At kanalen kan bruke innslaget til egenreklame uten tidsbegrensning. Og Stramt Belte vil stort sett, hvis de skriver under kontrakten, også si fra seg retten til opphavsrettsmidler i forbindelse med TV-opptredenen. Det er kun honorar for selve opptredenen.
11. Nå røyner det på.
Stramt Belte knirker i sammenføyningene. Ingen i bandet er skikkelige uvenner, men slitasjen gjør at alle irriterer seg over alle og ingen, ikke engang Espen, klarer å være like engasjert som før. Men bandet har hatt suksess nok til at det ikke bare er lett å legge det ned.
Det begynte med at Tom fikk seg dame. Da han ville ha henne med på turné, ble de andre skeptiske, men det var Espen som skar gjennom og sa nei. Etter det ble det ikke det samme mellom ham og Tom. Det har begynt å knirke mellom Kristian og Tom også. De har vært litt mindre tette siden de registrerte musikken i Tono, og ikke ble helt enige om hvor mye hver av dem hadde skrevet på de låtene de har laget sammen. De landa til slutt på at Kristian hadde skrevet 50 prosent av musikken, Tom har 20 prosent og de to siste har skrevet 15 prosent hver. For tekstene står Kristian for 60 prosent og Tom for 40. Begge føler seg litt forfordelt, og er usikre på om de vil fortsette å skrive i det hele tatt, og i hvert fall om de vil skrive sammen.
Espen prøver å holde det hele samlet. «Vi har masse muligheter! Vi har bra låter vi har laget sammen! Vi har et publikum! Vi kan ikke svikte dem!». Eva er enig med Espen, men er gravid, og innser at hun kanskje må ha en roligere periode. Stramt Belte sliter, og det går mot slutten.
Hva bør medlemmene gjøre nå?
Sjekke bandavtalen for hva som finnes og ikke finnes av bestemmelser om oppløsning/oppsplitting. Hver enkelt må tenke gjennom hva de vil gjøre hvis bandet oppløses.
12. Bandet oppløses. Hva nå?
Espen og Kristian vil fortsette med Stramt Belte, og hente inn nye medlemmer. De vil ha rett til å bruke hele låtkatalogen.
Tom vil ut og starte noe annet på egen hånd, men vil spille egne låter, også de som er gitt ut med Stramt Belte. Han synes ikke Stramt Belte skal spille hans låter lengre. Han forhører seg dessuten med Eva om bandøkonomien, og finner ut at det er et overskudd på kontoen. Dette synes han det er rimelig å få med seg en del av når han går ut av bandet.
Eva vil fortsette i Stramt Belte, men trenger at bandet kan tilpasse seg henne litt i en periode.
Hva gjør de nå? Kan Espen og Kristian fortsette som Stramt Belte med nye medlemmer?
Tja. Hva står i bandavtalen? Se punkt 2. Hvem har rett til bandnavnet? Hvis det ikke finnes punkter om dette i bandavtalen: er det punkter om hvordan man løser uenighet/konflikter? Hvis ingen av delene finnes, må alle medlemmene forhandle seg fram til en løsning. Det er fornuftig da å hente inn bistand fra noen som kan avtaler og kan band. For eksempel Creo, eller de andre bransjeorganisasjonene.
Kan nye medlemmer bare komme inn og begynne å spille?
Til det kjedsommelige: Hva står i bandavtalen? Det vil ikke være urimelig å tenke seg at en person som kommer inn i et etablert band får en slags «startpakke» og betaler seg inn i den.
Bør Tom få med seg en del av overskuddet i bandet ut?
På samme måte kan det virke rimelig at de som går ut får med seg et eventuelt overskudd. Hva står i bandavtalen? Hvis det ikke finnes bestemmelser: Søk hjelp hos noen med kompetanse om bransjen, jus og økonomi.
Kan Tom fortsette å spille Stramt Belte-låter med et annet band?
Tja. Hva står i bandavtalen? Hvis det ikke finnes punkter i avtalen: Han har en udiskutabel rett til å spille låter han har skrevet alene. Men hvis arrangementene er laget av Stramt Belte samlet, må han kanskje omarrangere, med mindre de andre medlemmene gir ham grønt lys for å bruke låtene.
Kan Eva forvente at bandet tar hensyn til henne?
Det må hun avtale med det gjenværende bandet.