«Jeg tror mange gir opp solistdrømmen før de har prøvd»
Saksofonist Ola Asdahl Rokkones har bygd opp det mange tenker er umulig – en karriere som orkestersolist. 18. mai spiller han med det tradisjonsrike Mariinsky-orkesteret i St. Petersburg.
– Det er en Catch 22 ved å skulle etablere seg som orkestersolist: For å spille med orkester, må du ha spilt med orkester, sier Ola Asdahl Rokkones.
Veien fram mot å ha 30 solistoppdrag på CV-en har vært en seig maraton av avslag, skuffelser, og mas, mas, mas, ispedd oppturer og overraskelser.
– Jeg tror mange gir opp solistdrømmen før de har prøvd. Det kan virke som orkestrene har glemt at det finnes andre klassiske instrumenter enn piano, fiolin og cello. Hvor er fornyelsen i repertoaret på den fronten? Da jeg var solist med Mariinsky for første gang i 2016, var det også første gang i deres 233-årige historie at de booket en klassisk saksofonist, forteller Ola.
Å hyre sitt eget orkester
Den tromsøbaserte musikeren har jobba aktivt over flere år for å etablere seg som orkestersolist på et instrument som sjelden tas inn i de store konsertsalene. Et av de mer dristige grepene han har tydd til er å sette opp en egen turné med et profesjonelt orkester. I 2014 henvendte han seg til Arkhangelsk kammerorkester i Russland.
– Jeg inviterte dem til en turné i Norge med meg som solist, forteller Ola.
Initiativet var såpass originalt og offensivt at både Norsk kulturråd, Barentssekretariatet og Arvid Hanssen-festivalen kasta seg inn som økonomiske støttespillere. Ola sto for alt arbeidet rundt turneen sjøl, og hadde ikke engang med seg inspisient.
– Orkesteret var minst like glad som meg for å få dra på turné i Norge. Det var en skikkelig opptur, sier Ola.
Han tror det kan være enklere å få innpass som solist i utenlandske orkestre. En norsk musiker er atskillig mer eksotisk og interessant utafor landets grenser. Dessuten: Utenlandske orkestre spiller mange flere konserter enn de norske, og har dermed flere muligheter til å åpne programmet for solister.
• Les også: Altsaksofon uten å tømme lommeboka
All konserttrening er god konserttrening
Denne dagen i mars befinner Ola seg langt unna en utsmykket russisk konsertsal – både geografisk og kulturelt. Med én sax i hver munnvik spiller han tostemt med seg sjøl inne i et klasserom på Østkanten i Oslo. Frilanslivet er mangfoldig.
– Du ser ut som en vaskemaskin, utbryter Ola, mens kollega og danser Silje Solheim Johnsen rister seg rundt i den intime sirkelen av andreklassinger.
I forestillingen Ubeskrivelig! inviteres barna til å beskrive det ubeskrivelige – bevegelse og musikk. Assosiasjonene sitter løst, etter at Ola har brukt teknikker som fluttertunge og multiphonics: «en traktor!», «havet», «kanskje det er noe som går ned i do?», «verdens ende».
Ola ser på alle oppdrag som verdifull konserttrening. Oppskriften på å etablere seg som solist med orkester handler om hard jobbing, om å tilrettelegge for å få spilt mye, og om ikke å gi seg.
– Det er ikke sånn at jeg har gått fra null til hundre. Jeg har alltid vært fascinert av å skulle spille med orkester, og hadde lenge en drøm om å gjøre det, forteller Ola.
• Les også: Trøtt av treblås? Vi tester synth-sax
La en strategi på musikklinja
Han la en strategi for at drømmen skulle bli realitet så tidlig som på musikklinja. Sitt første verk bestilte han allerede som 18-åring, til læreren Jean-Yves Fourmea. Verket var av Kjell Habbestad for solo-altsaksofon og korps. Ola visste at han var for uerfaren som musiker til å urframføre det, men tanken var at han sjøl skulle ha det på repertoaret en dag. Flere år seinere fikk han muligheten, med Orchestre Regional de Normandie. Kjell Habbestad omarrangerte da verket til orkester.
– Repertoar er viktig for å etablere en solistkarriere. Hva kan jeg komme med som musiker som er unikt? Tidlig begynte jeg å bygge opp et repertoar, forteller Ola.
20 verk har han bestilt totalt, av disse er sju for saksofon og orkester.
• Les også: Markedsføring: Slik når du ut
Amatørorkester ble viktig springbrett
Det er ikke alltid lett å forutse hva som blir viktige milepæler i karrieren. For Ola ble det noe helt annet enn han hadde forutsett.
– Jeg trodde det skulle bli en døråpner å komme til finalen i konkurransen De unges konsert i 2007. Da fikk jeg spille med Bergen Filharmoniske Orkester. Men utover den ene konserten, skjedde det lite i etterkant, forteller Ola.
Det var derimot et oppdrag med et tysk amatørorkester som skulle bli det virkelige gjennombruddet. I Tyskland urframførte han saksofonkonserten til Martin Romberg, som han hadde møtt et par år tidligere, under nettopp De unges konsert.
Ola sørga for et godt opptak av konserten, noe som viste seg å bli avgjørende.
– Dette kunne jeg sende andre orkestre som promotering, forteller han.
Opptaket ble dessuten spilt flere ganger på norsk radio.
• Les også: Nettside – hvordan og hvorfor
– Dette må være helt klisjé
– Av og til kan jeg nesten bli helt kvalm av alt man må gjøre av markedsføring for å fronte seg sjøl, skrive om det man holder på med i sosiale medier støtt og stadig. Det er sikkert mange som blir lei, men det er en helt nødvendig del. Faktum er at det er færre enn man tror som får med seg hva man holder på med. Ikke engang min nærmeste familie klarer å holde tritt med alle konserter og prosjekter, sier Ola, som opplevde et nytt gjennombrudd da han la ut en konsertvideo i sosiale medier.
Her spiller han saksofon uten munnstykke.
https://www.youtube.com/watch?v=hc1LV3J4Dpk&feature=youtu.be
– Jeg lasta opp videoen til Facebook-siden min og tenkte at dette må være helt klisjé. Folk har vel sett meg spille uten munnstykke mange ganger!
I løpet av ett døgn fikk «klisjeen» 1000 visninger og flere titalls kommentarer, og de påfølgende dagene tok det helt av. Nå er videoen delt 1000 ganger på Facebook, og nesten 100 000 mennesker har sett den. Den har også bidratt til at Ola har fått henvendelser fra komponister og saksofonister over hele verden.
• Les også: Markedsfør musikk på nett
Olas tips for å bygge en solistkarriere
• Gi aldri opp! Du må henvende deg til orkestrene igjen og igjen og igjen. De har lange programmeringshorisonter.
• Få masse konserterfaring. Spill så mye som mulig med orkestre som solist. Start med amatørorkestre. Her kan det være enklere å få innpass. Ta gjerne kontakt med orkestre utafor Norge. De store, profesjonelle orkestrene tør ikke hyre en solist uten mye erfaring.
• Få gode opptak av konserter der du er solist med orkester, som du kan bruke som markedsføring. Små utdrag fra en konsert kan være vel så verdifulle.
• Bestill nye verk og bygg et repertoar. Skriv gjerne egen musikk.
• Informer folk om hva du holder på med gjennom sosiale medier, nett og media.