Creo om sikkerhet i turnébuss: «Bransjen må sørge for at musikere ikke må bryte loven for å kunne gjøre jobben sin»
Creo oppfordrer oppdragsgivere til å legge opp turneer slik at musikere og teknikere ikke må bruke natta til å sove i turnébussen, mens denne kjører til neste konsertsted. Praksisen er vanlig, ulovlig og potensielt farlig.
– Jeg ser at det vil skape enorme utfordringer å endre praksisen, både økonomisk og praktisk, men hva er utfordringen hvis ti dør i en ulykke, spør Christine Thomassen.
Hun er nestleder i Creo og organisasjonens helsefaglige talsperson.
– Konsekvensene av den ulovlige praksisen er så enorme. Vi kan fort komme i en situasjon der man må slutte med dette over natta, på grunn av en alvorlig ulykke, påpeker Thomassen.
Musikkultur har tidligere skrevet om at det er vanlig at musikere sover i senger i turnébussen, mens denne er i bevegelse: Ulovlig og farlig praksis med turnébusser
– Lovene er der for å beskytte folk
Både Thomassen og Creo-leder Hans Ole Rian er tydelig opprørt over at det er vanlig at musikere og teknikere sover i senger, uten å være fastspent.
– Vi er ikke for å bryte loven. Dette har med sikkerhet å gjøre, understreker Hans Ole Rian.
– Lovene er der av en grunn, for å beskytte folk. Men denne saken handler ikke bare om det formalistiske eller juridiske, den har også en etisk side, sier Thomassen.
– Musikere har et ansvar for ikke å si ja
Hun trekker fram at musikere og kunstnere ofte opplever seg tvunget inn i situasjoner de ikke er komfortable med, for å få seg jobb.
– Holdningen er at det er bare «sånn det er». Det er det som skal til for å få jobben. Men samtidig, hvis alle bare sier ja, får vi jo aldri endra dette. Ved å ta ansvar for seg sjøl i turnébussen, tar du også ansvar for kolleger, sier Thomassen, som tror mange musikere ikke har reflektert over at det er passasjeren som må sørge for å være fastspent på veien.
Les også: Turnébusser: Ulykkesforsikringen gjelder som regel, sjøl om du ikke har brukt setebelte
Må tilrettelegge for at musikere kan sove trygt
Den strengeste oppfordringen sender organisasjonsledelsen likevel til management og bookingbyråer – de som legger opp turneer der bakkemannskapet føler seg tvunget til å bryte loven.
– Spørsmålet er om oppdragsavtalene legger premissene for den ulovlige virksomheten, sier Thomassen.
– Jeg synes ikke bransjen kan sitte stille og se på dette, uten å gjøre noe. Nemaa – foreningen for artistmanagement og bookingvirksomhet i Norge må ta praksisen opp med sine medlemmer, mener Rian.
– Det paradoksale er at det å gi musikere og teknikere tilgang på senger i bussen, er et forsøk på å tilrettelegge for at folk skal få god søvn. Men for å trekke inn helseperspektivet: Jonas Vaags forskning viser at musikere i større grad enn resten av befolkningen lider av søvnvansker. Da må man i det minste tilrettelegge for at de kan sove trygt, sier Thomassen.