Musikk vekker 13 grunnfølelser i oss
Sjanger spiller ingen rolle – det finnes 13 universelle følelser som utløses av musikk, konkluderer amerikanske forskere i en ny studie.
Forskere på psykologi og nevrovitenskap ved University of California i Berkeley mener å ha kartlagt hvilke følelser som vekkes gjennom musikk – alle former for musikk. Etter å ha gjennomført en studie på 2500 mennesker, har de kommet fram til at musikkens språk vekker 13 universelle, overordnede følelser:
Glede, en følelse av skjønnhet, avslappethet, erotikk, tristhet, triumf, angst, redsel, munterhet/fornøyelse, irritasjon, trass/rebelskhet, å bli giret – og dreaminess, som vanskelig lar seg oversette til ett enkelt ord på norsk.
Alle sjangre inkludert
I studien hørte 2500 mennesker fra USA og Kina på tusenvis av sanger fra de fleste tenkelige sjangre. Deltakerne vurderte så disse ut fra 28 forskjellige følelseskategorier. I tillegg kom en skala av «positivitet eller negativitet», og til sist skulle deltakerne svare på hvor «påvirket» de ble av de gitte musikkstykkene, for eksempel hvor giret eller beroliget en sang gjorde dem.
For å sikre at kategoriseringen skulle stå seg, måtte deltakerne også vurdere tradisjonell kinesisk musikk. Det var nemlig viktig å inkludere stykker uten mulige tidligere assosiasjoner, som i sin tur kunne påvirke hvilke følelser som ble vekket.
• Les også: Er musikk et universelt språk? Ja, mener forskere
Vivaldi gir energi
Gjennom statistisk analyse kom forskerne fram til at det finnes 13 kategorier som korresponderer med konkrete følelser. Det er likevel ikke slik at én sang er reservert én enkelt følelse – tvert imot vekker alle musikkstykkene diverse stemninger og følelser.
Men i korte trekk: Snarky Puppy’s Lingus ble, i hvert fall til tider, sett på som irriterende, mens Ed Sheerans Shape of You mante fram glede. De fire årstidene av Vivaldi ga de fleste deltakerne derimot et energipåfyll. Tung metallmusikk ble, ikke overraskende, vurdert som trassig og opprørsk.
Kulturen avgjør om følelsen er god eller dårlig
Et av funnene forskerne peker på er at selv om både amerikanske og kinesiske deltakere følte det samme til samme sang, var de ikke nødvendigvis enige om hvorvidt denne følelsen var god eller dårlig. Sjefsforfatter og doktorgradsstudent Alan Cowen viser til at positive og negative «verdier» innen psykologien er kulturelt spesifikke.
– Folk fra forskjellige kulturer kan være enige om at en sang er sint, men uenige om denne følelsen, altså sinnet, er positiv eller negativ, sier Cowen til Berkeley News.
I tillegg kan det være kulturelle forskjeller i hvor giret eller beroliget man blir av de samme musikkstykkene. Dette til tross for at deltakerne fra USA og Kina var enige i å oppleve de samme følelsene når de hørte samme låt.
• Les også: Smarte folk lærer musikk fortere
Et lyttbart kart – test deg selv!
Resultatene er blitt omgjort til et slags audiovisuelt kart. Hver sang består av varierende prosentandeler av forskjellige følelser ut fra det respondentene har svart.
Hvem som helst kan lytte seg fram her og se om de er enige med deltakerne.
Funnene ble først publisert i journalen Proceedings of the National Academy of Sciences.
For ordens og kontekstens skyld – her er de 13 følelsene som de ble beskrevet på originalspråket: Amusement, joy, eroticism, beauty, relaxation, sadness, dreaminess, triumph, anxiety, scariness, annoyance, defiance, and feeling pumped up.
• Les også: Musikk hjelper språkutviklingen til hørselshemmede