Hver tredje bruker digitalt kulturliv og fire av ti betaler for det
Én av tre nordmenn har den siste måneden deltatt på en digital kulturopplevelse. Blant disse har fire av ti betalt for kulturopplevelsen.
Dette viser tall fra Norsk koronamonitor, som gjennomføres av Opinion.
1647 nordmenn er blitt spurt om deltakelse på digitale kulturopplevelser og i hvilken grad de betaler for disse.
32 prosent sier at de i løpet av den siste måneden har deltatt på en digital kulturopplevelse, for eksempel en livekonsert, et standupshow eller en teaterforestilling på internett. 41 prosent av dem som har gjort dette, har også betalt for å delta.
– Koronasituasjonen har radikalt endret både kulturlivet og våre liv. På få uker har vi fått et stort digitalt publikum som også er villig til å betale for digitale kulturopplevelser. Potensialet for digital kultur er stort, men tilbud og etterspørsel vil avgjøre hvor stort dette markedet vil bli, sier seniorrådgiver Nora Clausen i Opinion AS, i en pressemelding fra Opinion.
Hun mener at det spesielt i år og neste år vil være et stort potensial for digitale kulturopplevelser, hvis koronapandemien og restriksjonene som følger med den, vedvarer. Dette kan endre våre kulturvaner på lengre sikt, skriver Opinion.
Størst digital aktivitet i Midt-Norge
Norsk koronamonitor viser at kvinner deltar noe mer på digitale kulturopplevelser enn menn, henholdsvis 34 mot 30 prosent. Høyest deltakelse finner vi blant dem som er i alderen 40 til 50 år, hvor fire av ti deltok på digitale kulturopplevelser den siste måneden.
Midt-Norge ligger høyest i landet. Der har nesten annenhver innbygger deltatt på digitale kulturopplevelser den siste måneden. Dette er nesten dobbelt så høyt som på Østlandet.
– En digital kulturopplevelse på sofaen kan sjeldent erstatte opplevelsen av å være i samme rom som kulturen finner sted, og med stemningen som et levende publikum gir, men dersom man er redd for å bli smittet og syk, endrer dette spillereglene, sier Clausen.
– Kulturlivet er ikke alltid først ute med innovasjon
Hun mener at mange enkeltartister, kunstnere og ildsjeler i kulturlivet har vært flinkere enn mange kulturinstitusjoner til å benytte sosiale medier, arrangere livekonserter og digitale kulturopplevelser, uavhengig av om dette har vært gratis, betalt eller donasjonspreget.
– Selv om det ofte sies at kulturlivet er tett knyttet til kreativitet, er det ikke alltid slik at kulturlivet er først ute med innovasjon og omstilling i samfunnet. Digitalisering er også et eget fag, og det er dyrt og tidkrevende å finne riktige løsninger, påpeker Clausen.