Bary-konkursen: – Håper jeg ser kollegene mine på jobb i samme bransje, når koronakrisa er over
Teknikerne tilhører en liten nisje av norsk kulturliv. Når et stort firma som Bary går konkurs, blir mange berørt. – Jeg håper jeg ser de fleste av kollegene mine på jobb i samme bransje, når koronakrisa er over, sier lystekniker Espen Helvin.
Han er én av dem som mista jobben da konsertleverandøren Bary gikk konkurs i slutten av mai. Espen Helvin var ikke fast ansatt i bedriften, men nærmere 100 prosent av oppdragene hans var knytta til Barys virksomhet. Nå er det tilbake til en tilværelse som selvstendig næringsdrivende.
– For alle oss som jobba i Bary, betyr konkursen at vi ikke har en jobb å gå tilbake til når koronakrisa er over. Og nå er markedet helt nede, bortsett fra strømming og noen småeventer, sier Helvin.
• Les også: Ny undersøkelse fra OsloMet og Creo: Koronakrisen har ikke svekket kunstneres yrkesstolthet
– Kan bli lenge til normaltilstander
Lysteknikeren og -designeren tror det vil ta lang tid før bransjen er tilbake til normalen. Kanskje flere år.
– Eventer er mye av det vår bransje tjener penger på. Når vi kommer ut av krisa, er det kanskje ikke så mange bedrifter som har økonomi til å prioritere eventer. Da vil dette markedet begrense seg sjøl, sier Helvin, som også er bekymra for om neste års festivaler vil gå som normalt.
• Les også: Kulturministeren har fått gode skussmål for utvidet krisepakke. 650 millioner ekstra til kulturlivet
Tror flere vil gå konkurs
Helvin tror at flere konsertleverandører vil gå over ende, hvis ikke de statlige støtteordningene endres, så de treffer bedre.
– Spørsmålet er ikke om, men hvem, sier han.
Dystre framtidsutsikter til tross, Helvin er optimist:
– Jeg tror det kommer til å gå bra for min egen del, med tanke på den kompetansen jeg og de andre Bary-ansatte sitter på. Jeg er mer bekymra for firmaene. Det er veldig synd hvis vi står igjen etter krisa uten et leverandørnivå i Norge. Det tror jeg ingen har lyst til, heller ikke staten, sier han.
• Les også: Hver tredje bruker digitalt kulturliv og fire av ti betaler for det
Creo frykter kompetanseflukt
Christine Thomassen, nestleder i Creo, frykter i likhet med Helvin at flere bedrifter vil gå konkurs som følge av koronakrisa.
– Samtidig er vi er også bekymra for kompetanseflukt. Det er derfor svært viktig å holde nøkkelpersonell i bransjen fram til konserter og eventer kan gå som normalt, sier hun.
– Hva må til for at denne bransjen skal overleve koronakrisa?
– Overordnet krever det nok en økt støtte til sektoren. Selvstendig næringsdrivende må sikres fram til bransjen reelt er i gang igjen, og dagpengeløsning for permitterte må også forlenges, sier Thomassen.
Hun mener bransjen må ta et felles ansvar for at flere teknikere ansettes og får lønnsinntekt når markedet er tilbake til normaltilstand.
– Kunder, festivaler, arrangører og det offentlige må også velge seriøse bedrifter når det igjen åpnes for arrangementer, sier hun.
Creo-nestlederen ser likevel et mulig lys i tunnelen for Bary:
– Det har skjedd ganske mye siden dagen nyheten om konkursen kom, og nå ser det ut som man håper på å kunne bygge opp noe igjen. Ettersom eierne har kjøpt konkursboet, er det viktig for Creo at det sikres at de ansatte får tilbake jobbene sine.