Trond Reinholdtsen og Ørjan Matre nominert til Nordisk råds musikkpris 2020 ⋆ Kontekst
Ørjan Matre er én av to norske nominerte til Nordisk råds musikkpris 2020.
Ørjan Matre er én av to norske nominerte til Nordisk råds musikkpris 2020. Foto: Foto: Ingvild Festervoll Melien

Trond Reinholdtsen og Ørjan Matre nominert til Nordisk råds musikkpris 2020

To norske komponister er nominert til den prestisjetunge prisen. Utdelingen skjer i Reykjavík i høst.

Trond Reinholdtsen er nominert for verket Theory of the Subject. Klaverkonserten ble urframført under Ultimafestivalen 2016 med Oslo Filharmoniske Orkester. Cathrine Winnes var dirigent, og Ellen Ugelvik solist.

Ørjan Matre er nominert for orkesterverket Lyriske stykker. Verket ble urframført i november 2019 av Bergen Filharmoniske Orkester, under ledelse av Edward Gardner.

– Fortjener et bredt publikum

Nominasjonene ble offentliggjort på livestream fra København og London tirsdag 16. juni.

Til sammen er 12 forskjellige verk nominert til prisen.

– Det har vært et privilegium å bli kjent med prosjektene som er nominert til årets Nordisk råds musikkpris, sier musikkjournalist Andrew Mellor i en pressemelding på Norden.org.

– Prosjektene forenes av teknisk stringens og et presserende behov for å si noe gjennom musikk. Alle 12 fortjener et bredt publikum, og det håper vi å kunne bidra til gjennom denne satsingen, sier Mellor.

Han offentliggjorde nominasjonene sammen med den islandske komponisten og tidligere prisvinner Anna Þorvaldsdóttir.

Kan vinne 350 000 kr

Blant de andre nominerte finner vi svenske Robyn for albumet Honey, og islandske Hildur Guðnadóttir for soundtracket til HBO-serien Chernobyl.

Nordisk råds musikkpris, som er blitt delt ut siden 1965, skal «hedre skapende og utøvende musikalsk virksomhet på høyt kunstnerisk nivå», heter det på hjemmesiden.

Vinneren offentliggjøres 27. oktober, i en seremoni som går av stabelen i Reykjavík. Premien er på 350 000 danske kroner.

Se alle de nominerte her.

Les også: Ny undersøkelse om koronakrisa: Hver fjerde frilanser frykter å ikke kunne jobbe med musikk i framtida