Ny viten: Har kartlagt hjernens responstid på kjent musikk
– Funnene kan være nyttige i musikkterapi, mener forsker.
Det er ingen hemmelighet at favorittsangene sitter dypt i hukommelsen vår. Menneskers hørselssystem er ekstra følsomt for velkjent musikk – men nøyaktig hvor fort kan man egentlig kjenne igjen melodier man har et forhold til? Det ville en gruppe forskere ved University College London (UCL) ha svar på.
Lyttet til 100 klipp
Til studien valgte deltakerne fem sanger hver som de kjente ut og inn. Forskerne valgte så én av disse sangene for hver deltaker, og matchet den med en annen, veldig lik melodi, som deltakeren ikke hadde hørt før.
Deltakeren lyttet så til 100 ørsmå klipp – mindre enn ett sekund – av den kjente og ukjente låten, avspilt i tilfeldig rekkefølge.
Les også: WHO-rapport slår fast: Kunst spiller en betydelig rolle for fysisk og psykisk helse
Store pupiller og økt hjerneaktivitet
Forskerne kom fram til at hjernen kunne kjenne igjen den velkjente melodien på så lite som 100 millisekunder. Gjennomsnittet for deltakerne lå mellom 100 og 300 millisekunder.
Utvidelse av pupillene, som er et tegn på oppspilthet, var første varsel om at en deltaker kjente igjen musikken. Deretter fulgte økt hjerneaktivitet, på grunn av framhenting av minner. Studiens kontrollgruppe – personer som ikke hadde hørt noen av sangene før – fikk ingen slike utslag.
Les også: Musikkterapiens virkning kan ses i hjernen
– Kan være nyttig for demenspasienter
– Denne gjenkjenningen skjer utrolig kjapt. Den bekrefter den dype plassen som velkjent musikk har i minnet vårt, sier Maria Chait, studiens hovedforfatter, på UCLs egne sider.
Hun mener resultatene kan være nyttige i musikkterapi, blant annet for pasienter med demens.
– Det er en økende interesse for å bruke musikk til å nå gjennom til demenspasienter. For disse kan minnet om musikk fortsatt være der, selv om de andre hukommelsessystemene har brutt sammen, sa Chait.
Studien ble først publisert i Scientific Reports.
Saken er også omtalt på vitenskapssiden Sciencedaily.com.