Ny undersøkelse: 40 prosent føler seg ikke klare for kulturarrangementer
Kun 58 prosent av kulturinstitusjonenes publikum er klare for å delta på arrangementer, viser en fersk undersøkelse fra Norsk Publikumsutvikling.
– Når fire av ti ikke er klare til å vende tilbake med en gang det blir lov, men vil vente til det er helt risikofritt, representerer det en betydelig utfordring for feltet. Det må jobbes enda bedre med å motivere etablerte brukere og rekruttere nye, sier Ingrid E. Handeland, direktør i Norsk Publikumsutvikling (NPU), på NPUs egne sider.
Les også: – Musikere har et lavt kunstnerisk immunforsvar. Vi er vant til å gi bort kunsten vår gratis på nett
En fjerdedel venter på nullsmitte
Tallet er betydelig høyere enn for eksempel i USA, hvor kun to av ti er klare for å vende tilbake til kulturinstitusjonene så fort det er mulig. Likevel vil 23 prosent av nordmenn vente til smittekurven faller mot null, ifølge undersøkelsen, som er gjennomført i samarbeid med Kulturrådet og Norsk Teater- og Orkesterforening (NTO). Dette er en norsk utgave av den internasjonale undersøkelsen «Covid-19 Audience Outlook Monitor», startet av det amerikanske selskapet Wolfbrown. Målet er å kartlegge koronapandemiens virkninger på publikum ved kulturinstitusjoner. 21 norske institusjoner er med som deltakere, blant annet Det Norske Teatret, Dansens Hus og Arktisk Filharmoni.
Les også: Bary-konkursen: – Håper jeg ser kollegene mine på jobb i samme bransje, når koronakrisa er over
Institusjonene nyter høy tillit
Datainnsamlingen blir gjort i tre runder: i mai, august og oktober. Resultatene fra første runde gjør det tydelig at publikum stoler på kulturinstitusjonene – hele ni av ti nordmenn har høy tillit til at sikkerheten ivaretas når disse gjenåpner. Redusert publikumsantall og hånddesinfeksjon teller positivt for folks trygghetsfølelse, mens det er mer uenighet rundt eventuelle krav om munnbind.
Alan Brown, leder av den internasjonale hovedundersøkelsen, understreker hvor høy tilliten til myndigheter og institusjoner er i Norge i forhold til USA.
– Jeg tror den største utfordringen for kulturinstitusjonene nå er at tilliten til at de ivaretar helse og sikkerhet blir brutt. Institusjoner og publikum bør være i tett dialog, oppfordret Brown under Kulturrådets konferanse «Kultur å leve av» 16. juni.
40 prosent betaler for digitale opplevelser
Når folk først vil ha kulturopplevelser, ser det ut til at de fleste vil bli underholdt og komme i godt humør: kun seks prosent er interessert i kunst som handler om pandemien. 33 prosent oppgir derimot å være mer interesserte i feelgood-innhold nå enn før koronakrisen.
Mange tar for seg av det digitale tilbudet som har blomstret opp under krisen. 70 prosent har hatt digitale kulturopplevelser i løpet av de siste to ukene – men kun 40 prosent sier de har betalt for digital kultur. De mest betalingsvillige er mellom 35 og 54 år, og i snitt er folk villige til å betale 200 kroner for digitale kunstopplevelser.
Undersøkelsen peker likevel på at det er muligheter for digital publikumsutvikling, spesielt blant de yngre.