Oppsøkende dirigent ble løsningen for Norsk ungdomssymfoniorkester
Hele 2020-sesongen så ut til å gå i vasken, men annerledes tider krever annerledes løsninger.
De gamle ærverdige banklokalene som nå er Sentralen i Kvadraturen i Oslo summer av lyden av unge folk som ler og prater høyt sammen. Torodd Wigum slår et par slag på notestativet og lyden forstummer gradvis. Først litt info, så fylles rommet med vakker symfonisk musikk. Samtidig klinger et malplassert, insisterende klikk!
– Vi skulle vært på Hønefoss på samling, men det gikk ikke. Så i stedet for bare å avlyse, har jeg reist til våre medlemmer og gjort seminarer rundt om i landet. Det var uaktuelt å utsette alt ett år! Det var viktig å få til noe når ting er som de er, konstaterer Torodd Wigum.
Han er dirigent og kunstnerisk leder i Norsk ungdomssymfoniorkester (NUSO).
• Les også: Øystein Strand: «Digital kunst- og kulturformidling etter korona – ikke istedenfor, men i tillegg til»
Øve i grupper, sette sammen etterpå
Løsningen ble at Wigum reiser rundt i landet og samler musikere koronatrygt regionsvis. Samlingene er avholdt i Trondheim, Bergen, Sandnes, Kristiansand og til slutt i Oslo, hvor Sentralen er base.
– Vi øver i grupper og alt blir tatt opp med lyd og bilde. Målet er å samle alt til ett prosjekt som til slutt mikses sammen. Derfor er vi i den underlige situasjon at vi må øve og spille inn etter en metronom, et såkalt klikk!
Totalt har 80 unge musikere fra hele landet deltatt for å fullføre årets prosjekt, som er Camille Saint-Saëns symfoni nummer tre, den såkalte Orgelsymfonien. Disse 80 er plukket ut etter opptaksprøver og er med i orkesteret i to år. Så godt som alle har deltatt i sommer.
– Men det var et par som ikke ønsket å dra til Oslo på grunn av korona, og det må vi bare respektere, forteller Wigum.
• Les også: Koronatiltak tvinger musikere til kreativitet – musikklivet går digitalt
Mistet seminar og måtte avlyse spilletimer
To av medlemmene i bratsjrekka, Kristine Krüger (17) og Laura Kumwenda (18), har fått avlyst både spilleprosjekter og spilletimer som følge av korona.
– Jeg skulle egentlig vært på seminar ved musikkakademiet i Kraków akkurat nå. Det hadde vært så kult å få være med på. I tillegg skulle jeg ha sett på en ny bratsj, for den jeg har nå bare låner jeg, forteller Kristine.
– Heldigvis kom dette tilbudet, og det er kjempegøy å få være med. Spennende repertoarvalg og godt miljø.
– Jeg merket det mest før sommeren. Da var det en rekke konserter og workshoper som ble avlyst. Det tristeste var at jeg mistet noen viktige spilletimer. Heldigvis ble ikke dette prosjektet avlyst. Vi spiller flott musikk og alle er så dedikerte. Jeg gleder meg allerede til neste år, sier Laura.
• Les også: Nedgang i antall publikummere til digitale kulturopplevelser