Arrangør av barnehagekonserter frykter å falle utenfor stimuleringsordningen: – Dette er krise for oss
Regjeringens kompensasjonsordning for kultursektoren ekskluderer alle som leverer lukkede forestillinger til norske barnehager. Sonia Loinsworth, leder av Barnas Musikkteater, frykter kroken på døren.
Sonia Loinsworth leder og driver Barnas Musikkteater, som normalt spiller 500 forestillinger i året, for til sammen 30 000 barn. Nå prøver de å få gjennomslag for at også lukkede forestillinger skal få søke på kompensasjonsordningen for kultursektoren.
– Vi har prøvd å få kontakt med Kulturdepartementet på mange måter, men har ikke hørt noe fra dem. Siden søknadsfristen er 15. september, er dette litt krise for oss, sier Loinsworth til Musikkultur.
Hun jobber også for at Kulturdepartementet skal få arrangører som Barnas Musikkteater inn i den kommende stimuleringsordningen.
Kun åpne forestillinger omfattes
Slik det er nå, er det kun aktører som selger billetter til åpne forestillinger som omfattes av kompensasjonsordningen.
– Vi spiller internforestillinger i barnehager, og detter dermed utenfor. En barnehage kjøper jo ikke billetter, men en hel forestilling, som kun spilles for dem, sier Loinsworth.
Hun forteller at barnehagene nå er delt opp i grupper på maksimum 18 barn. Gruppene tilsvarer som regel de ulike barnehageavdelingene. Dermed kan musikerne bare spille for 18 barn om gangen.
– Om alle barna skal få se, må barnehagene betale for tre–fire forestillinger, i stedet for én. Det har de ikke råd til.
• Les også: Vil stimulere til aktivitet i kulturlivet – 900 millioner til ny ordning
– Barnehagene langtidsplanlegger og teller på knappene
I høst skulle Barnas Musikkteater egentlig ha spilt 250 forestillinger.
– Når vi selger en forestilling, skjer det som regel et helt eller halvt år i forveien. Barnehagene har lite midler til denne typen ekstraaktiviteter, de må langtidsplanlegge og telle på knappene, sier Loinsworth.
– Dere kan ikke lage litt kortere versjoner, litt billigere?
– Vi kan ikke begynne å dele opp forestillingen–det er én historie, den henger sammen. Det er jo noe med kvalitet. Når vi er på turné, spiller vi tre forestillinger om dagen for at det skal gå rundt.
Loinsworth understreker at de ikke kan sette i gang høstens turné før de får avklart kompensasjonsspørsmålet. Om Barnas Musikkteater ikke inkluderes i ordningen, vil de måtte ta igjen alle høstens forestillinger neste år, før de kan selge nye.
– Hvis disse i tillegg skal være smitteverntilpassede, må vi opp i 2000 forestillinger neste år, mot normalt 500. Det er uforsvarlig, sier hun.
• Les også: Nedgang i antall publikummere til digitale kulturopplevelser
– Har ikke skjønt konsekvensene
Loinsworth frykter at Barnas Musikkteater går under om de detter utenfor regjeringens ordning. Hun poengterer at de ikke er aleine: flere andre kunstnergrupper som lever av å selge interne forestillinger til barnehager er i samme situasjon. Likevel tror hun ikke Kulturdepartementet har lagd ordningen slik med vilje:
– De har bare ikke skjønt konsekvensene av det de gjør, fordi kulturlivet er så mangefasettert.
Hans Ole Rian, leder i Creo, er i samtaler med Kulturdepartementet om situasjonen.
– Jeg synes det er merkelig, trist og uheldig at ikke aktører som Barnas Musikkteater ikke er omfattet av noen av kompensasjonsordningene for kulturbransjen. De fyller en viktig rolle med å tilby barn i barnehagealder gode kunstopplevelser, og behøver også støtte for å overleve gjennom koronakrisen, sier Rian.
• Les også: Hver fjerde frilanser frykter å ikke kunne jobbe med musikk i framtida
Kulturdepartementet: – Alle som mener de oppfyller kriteriene, må gjerne søke
Statssekretær i Kulturdepartementet, Gunhild Berge Stang (V), gir denne kommentaren til Musikkultur på e-post:
«Det er viktig for regjeringen å bistå kultursektoren i den krevende koronasituasjonen. Vi har opprettet ulike kompensasjonsordninger, og framover vil vi stimulere til mer aktivitet. Kulturarrangører har organisert sin virksomhet på mange ulike måter, noen har egen arena, mens andre oppsøker sitt publikum direkte. Alle som mener de oppfyller kriteriene for ordningen må gjerne søke, så avgjør Kulturrådet om de kvalifiserer for kompensasjon eller ikke.»
Hun skriver samtidig at hun ikke kan kommentere enkeltsaker, ettersom departementet er klageinstans for kompensasjonsordningen som forvaltes av Kulturrådet.
«Men på generelt grunnlag kan jeg si at arrangementer som er målrettet for barn og unge, personer med funksjonsnedsettelser eller minoritetsgrupper, kan regnes som åpent for allmennheten, såframt det ville ha vært åpent for alle i målgruppen å delta.»