Nyheter Arkiver ⋆ Side 62 av 144 ⋆ Kontekst

Nyheter

  • #Musikk
  • #Politikk
  • #Scenekunst
  • #Utdanning
Stort engasjement: Onsdag ettermiddag markerte 33 organisasjoner og institusjoner viktigheten av mer sang i skolen.

Nyheter 13.06.19

Aksjonerte for sangen i skolen

Sang inn i lærerutdanningen! Dette var én av parolene da 33 nasjonale organisasjoner og institusjoner aksjonerte utafor Stortinget onsdag ettermiddag.

Nyheter 12.06.19

«Kulturskolen bør være en arena også for de yngste barna»

Hvis ikke kulturskolene skal ta seg av de yngste, hvem skal da gjøre det? Private aktører? Spørsmålet stilles av Astrid Nøkleby i dette innlegget – en kommentar til Musikkulturs reportasje «Den må tidlig krøkes».

Marten Christiansen, Norsk kulturskoleråd.

Nyheter 12.06.19

De yngste barna – ikke nødvendigvis kulturskolens ansvar

TEMA: Norsk kulturskoleråd er positive til at kulturskolen kan gi et instrumentaltilbud til førskolebarn. Men mener samtidig det ikke er opplagt at dette er en del av kulturskolens oppdrag.

SAMSVAR: – Det må være en sammenheng mellom lønningene i feltet du er med på å administrere og den lønnen du selv mottar, mener Erik Dæhlin.

Nyheter 12.06.19

«Music Norway mangler vilje til å jobbe for og med samtidsmusikken»

I stedet for å peke på at «det smale feltet kan lære av Alan Walkers suksess», bør Music Norway utvikle egne og spesifikke strategier for det samtidsmusikalske feltet, skriver Erik Dæhlin i dette innlegget.

Slutter: Administrerende direktør Martin Grøndahl fratrer stillingen i Gramo i løpet av juni.

Nyheter 07.06.19

Administrerende direktør i Gramo slutter etter brudd på habilitetsregler

Martin Grøndahl slutter som administrerende direktør i Gramo. Han har brutt habilitetsreglene, ved å engasjere nærstående familie til å gjøre oppdrag, uten å avklare dette med styret. 

Slutter: Administrerende direktør Martin Grøndahl fratrer stillingen i Gramo i løpet av juni.

Nyheter 07.06.19

Administrerende direktør i Gramo slutter etter brudd på habilitetsregler

Martin Grøndahl slutter som administrerende direktør i Gramo. Han har brutt habilitetsreglene, ved å engasjere nærstående familie til å gjøre oppdrag, uten å avklare dette med styret. 

Alle får klistremerke som bevis på at de har vært på time.

Nyheter 05.06.19

Den må tidlig krøkes

TEMA: – Små barn kan spille og ferdig med det, konkluderer Tonje Gravningsmyhr Næss. Hun er Norges første Suzuki-pedagog på trompet, og mener flere småbarn må få tilbud om instrumentalundervisning.

Vil styrke hørelære: – Det er ikke lenger øremerka timer til gehørfaget. I teorien betyr det at man kan gå tre år på musikklinja uten å ha gehør, sier Caroline Halliwell Olsen. Hørelærepedagogen ved Bodø videregående skole tar til orde for en styrking av gehørfaget gjennom fagfornyelsen.

Nyheter 05.06.19

– Hørelære må løftes gjennom fagfornyelsen

Gehørfaget er nedprioritert på musikklinjene, og nivået på elevene har sunket etter Kunnskapsløftet, hevder hørelærepedagog Caroline Halliwell Olsen. – Nå må hørelære løftes gjennom fagfornyelsen.

Han begynner å øve før sola står opp, og er opptatt av å dykke ned i musikk som ikke spilles av alle gitarister.  – Selvfølgelig må man lære seg kjernerepertoaret, men så må man finne sin egen vei.

Nyheter 05.06.19

Olsen som stakk av fra flokken

Han kjedes av gjentakelser, og er blitt seg selv ved å kopiere andre. Klassisk gitarist og gitarprofessor Stein-Erik Olsen trives best på siden av standardrepertoaret, med en nærmest uspillelig note foran seg.

Merchpoint: Kristian Kallevik i Digertrykk bekrefter at bandsuvenirer blir stadig viktigere.

Nyheter 05.06.19

T-skjorter og oljehyre – dagens bandsuvenirer

HJELP OG NYTTE: Bandsuvenirer kan være mye mer enn logo på en t-skjorte. Senjahopen har delt ut klepp og samarbeider med det lokale fotballaget.

Kristine Bratlie er pedagog, pianist og komponist, og gründer av Brawo private musikkskole.

Nyheter 05.06.19

Med rett til å komponere

FAGARTIKKEL: Jeg er en klassisk utdannet pianist som har gitt meg selv tillatelse til å sprenge grenser og bli fri, og som også har formidlet dette verdisettet videre til alle elever jeg har hatt. Det er ekstremt viktig å bryte ut av det tradisjonelle undervisningsmønsteret, skriver Kristine Bratlie.