– Man kan ikke forvente at artister skal kunne alt
Mozart var et vidunderbarn og et musikalsk geni, men han fikk også en god del drahjelp, skriver Tord Litleskare i Musikkontoret.
Mozart var svært populær og visste å ta seg betalt. Selv om mye av inntektene forsvant ut igjen i luksusliv og spillegjeld, fikk jeg inntrykk av at han var en entreprenør og gründer som var dypt involvert og engasjert i alle aspektene av karrieren sin.
Slik er tilfellet også for mange i norsk musikkbransje i dag.
Musikkontoret skal bistå alle i bransjen
For litt over to måneder siden lanserte vi (endelig) Musikkontoret.no. Dette var kulmineringen av en lang design- og innholdsprosess. Vi har også brukt mye tid på research, digitale workshops og intervjuer med de som forhåpentligvis skal dra nytte av og hente inspirasjon hos Musikkontoret.no.
Vi har snakket med musikere, låtskrivere, artister, managere, plateselskap, lyd- og lysteknikere, bookingbyrå, arrangører og så videre. Mennesker med mange roller, fra forskjellige steder i landet og med ulik fartstid og erfaring i bransjen.
Mange oppgaver å beherske
Målet med disse samtalene var å finne ut hva som var de ulike aktørenes største utfordringer i hverdagen, og hvilke spørsmål de hadde. Svarene vi fikk viste hvor kompleks musikkbransjen er – og ikke minst hvor mange oppgaver de som er i det frie musikkfeltet føler at de må beherske.
Det holder liksom ikke å bare være for eksempel låtskriver eller produsent i dag. Man skal også være gründer, bedriftsleder, regnskapsfører, HMS-ansvarlig, markedsføringsekspert, SoMe-ekspert, grafisk designer, videograf og mer til. Og kanskje inneha kunnskap om kryptovaluta og NFT på toppen av det.
Praktiske og sosiale utfordringer
Mange hadde også spørsmål om ansettelsesforhold eller egen driftsform. Ulovlige midlertidige ansettelser. Oppdragsavtaler. Vurderinger frem og tilbake om overgangen fra enkeltpersonforetak til aksjeselskap, og medfølgende fordeler og ulemper. Sosiale rettigheter. Samtalene bar ofte preg av tiden vi var inne i, da de fleste foregikk i digitalt format på Zoom og Teams høsten 2020 og vinteren 2021.
Andre igjen var opptatt av knekke koder i sosiale medier: Hvordan kunne de nå ut til flere følgere på Instagram? Og burde de komme i gang med TikTok? Særlig en del eldre var nysgjerrige på sistnevnte plattform. Mange hadde et ønske om å bli bedre på å benytte seg av data og statistikk i arbeidet sitt, uavhengig av rolle i bransjen.
I tillegg var opphavsrett, forhandlingsstrategi, skattemelding og turnélogistikk tematikk som gikk igjen i samtalene.
Backing
Inntrykkene jeg sitter igjen med etter denne runden, foruten å være imponert over det store pågangsmotet og den kreative kraften mange av de jeg har snakket med besitter, er at folk i musikkbransjen stadig tenker mer profesjonelt. Selv om ikke alle løsningene ligger klare på bordet, og mye er komplisert og uoversiktlig (og ikke minst, i konstant bevegelse), er mange veldig klare over egne styrker og svakheter, og hva de har behov for å sette seg mer inn i.
Det tar tid å jobbe seg opp på nivået hvor Kygo, Sigrid og Girl in red er i 2022. Og det koster blod, svette og tårer. Men det krever også backing. Mozart var et vidunderbarn og et musikalsk geni, men han fikk også en god del drahjelp.
Med Musikkontoret.no håper vi å kunne gjøre alt rundt musikken litt enklere – både for de som er i startgropen og for de som har kommet et stykke lengre.