Arkiv Artikkelarkiv for Aslaug Olette Klausen Sven Nyhus (1932–2023) Utdannede kirkemusikere forbigås – og for få tar kirkemusikkutdanning For Susanne Lundeng er tradisjonen et rammeverk å bryne seg på Morten Christophersen: Artenes opprinnelse har poetisk kraft Hvordan vinner du en bransjefestival? – Vi må tenke moralsk, etisk og estetisk. Alltid. Frivilligheten frykter ny lov: – Fast ansettelse er ikke forsvarlig Mimmi Tamba: – Det har noe å si hvordan du ser ut Rebecka Sofia Ahvenniemi: Å komponere musikk er forferdelig Musikkmagasinet Gaffa Norge fikk kuttet budsjett – redaktøren går til Natt & Dag Redaktør-duo tar over Jazznytt I 20 år har Sondre Lerche skrevet seg frem mot dette øyeblikket Thomas Bergsten er glad for å fortsatt ha penger til strenger på gitaren Aage Richard Meyers jobb er å være sjefdirigentens ører Reagerer på uttalelse fra kulturministeren: – Vil være å undergrave arbeidsmiljøloven – Kunstnere og kulturfolk tjener minst, og blir behandlet dårligst En bro mellom østafrikanske undergrunnsartister og europeiske festivalscener Safemuse: Flere må forstå hvor viktig kunstnerisk ytringsfrihet er Da Sigurd Hole skulle spille lyden av tapt natur, søkte han etter instrumenter som så ut som det han hørte Matres metode: Å stange hodet i veggen til følelsen av musikk svarer Gleden ved å oppdage intimiteten i Griegs salongstykker Lønner det seg å ansette ungdom i stedet for å la frivillige jobbe på festival? Ny konferanse: Samler kunnskap om scenekunstneres helse Hva bestemmer prisene på festivalmaten? Khalid Salimi: – Det norske kulturlivet har forandret seg kolossalt de siste årene Genial idé eller PR-messig skandale? Eksperimentell konsertserie markerer 15 år med egen mini-festival Aldri før har så få oppdaget ny musikk på radio Seljefløyte er ikke bare et instrument. Det er en egen kultur Oslo Pride: – Endelig anerkjent som en kulturfestival Trond Teigen får endelig roller som krever et levd liv Kan en app bli den nye, store sangboken? Heddadagene: En bransje preget av slitasje skal feire seg selv Samspill vil skape større variasjon på barnekulturscenen Historien til Norske kulturarrangører er også fortellingen om profesjonaliseringen av musikkbransjen Jazzprisen: Ny prisutdeling skal hedre hele feltet – En gavepakke for kunstundervisning Johan Berggren vil fortelle om noen som kanskje har levd Tord Gustavsen: Det finnes flere veier til det hellige Nytt refleksjonshefte skal lære politikere hva kultur er Elektronikaduo skaper sin egen sjanger – foreløpig er de størst i Kenya Geir Luedy: Det vi tilbyr handler om å holde folk i live – mentalt Ny musikerpris fra Creos vederlagsfond – åpen for nominasjoner Falsk frilanser? ENK? AS? Midlertidig ansatt? Ble ikke kalt inn til jobbintervju – fordi han er blind Anders Odden: Myndighetene har null respekt for musikere og kunstnere Koronastøtteordningen for kultur er godkjent av ESA MC CEY: Jeg ventet lenge på at det skulle komme noen jenter etter meg Artisthjelpen: – En guide inn i det mørket musikkbransjen er Munchmuseet Live: Et kulturhus for nabolaget – og internasjonalt kunstmuseum Hans Ole Rian er ny styreleder i Safemuse arena:klassisk søker musikere som vil spille show-case-konsert for klassisk-arrangører Nye 250 millioner kroner til koronakompensasjon til utsatte næringer i kommunene Marius Podolski: Det har vært veldig mye forståelse, men svært lite handling K-pop-fansen strømmer til kinosalene for å se BTS live Hva var det vi mistet da klubbene stengte og dans var forbudt? Kulturministeren svarer om stimuleringsordningen og annen støtte til kulturlivet Christine Thomassen: Creos engasjement for motebransjen fikk en uventet pangstart Vier.Live håper deres nye musikkprogram kan bli en møteplass for artister fra hele skandinavia CREO: NRK må bli enda bedre til å sende norsk musikk, i alle kanaler og fra alle sjangere Dansk undersøkelse: Minimal risiko for smitte ved kultur- og idrettsarrangementer Nær 2500 underskrifter mot løsarbeiderordningen i DKS overlevert Kulturdepartementet Ishavskatedralsaken: Menighet har anket dom som ga musiker medhold i krav om fast ansettelse Stian Fjelldal synger ut om medienes krav til at artister skal snakke ut Undersøkelse: Dansekunstnere har i snitt hatt høyere inntekt under pandemien – fordi mange har sluttet med dans Skeive stemmer: Vi må ikke bli den glemte generasjon pandemi Det blir Musikerallianse – kanskje allerede fra 2023 Kulturtanken vil betale fullt honorar for korona-avlyste DKS-forestillinger «Jeg har dårlig samvittighet for å si at det har gått så bra med meg, når det har vært så katastrofalt for mange andre» Kompensasjonsordningen for frilansere og selvstendig næringsdrivende forlenges Rom for tolkning – en samtale med Susanna Terje Tranaas: Det er for dårlig forståelse av kultur som næring CREO: Ishavskatedral-dommen er veldig viktig for kulturbransjen Opprop: Løsarbeiderne i Den kulturelle skolesekken må få midlertidige ansettelser Sammenslåingsstipendet til fløytist Maria W. Ose Aslak Rossehaug kan takke Posten for plateinnspilling og turné Grete Pedersen: Kanskje bør vi lage musikerkollektiv slik at folk kan motivere og hjelpe hverandre Tove Bøygård: For å kunne skrive trenger jeg å være der ute i verden og hente impulser Andreas Røysum: Folk frika ut i stolene sine i nærmere to timer Tora Dahle Aagård: Du er så redd for å miste alt at når du får litt, så er det mer enn nok Sidiki Camara: Vi må hjelpe hverandre. Det er hardt å være frilansmusiker nå. Sten Ove Toft: Offerrollen begynner å bli en vane Kulturministeren: Jeg lover dere at det vil være tiltak på plass så lenge det trengs Slik rammes Oslos konsertscener av de nye tiltakene 1 av 4 scenekunstnere har opplevd diskriminering på grunn av barn eller graviditet Solveig Slettahjell sang firstemt salmesang i barnebursdager. Nå samler hun hele kulturfeltet til én felles stemme. Disse syv fikk Rolf Gammleng-pris