Blir Spellemann nå mindre prestisje?
«Mulig dette blir fra vondt til verre». Spellemann skal bort fra NRK og sponses av Pepsi. Kontekst spurte et utvalg musikere om endringen.
Tidligere denne uken kom nyheten om at utdelingen av Spellemannprisen forsvinner fra NRK1 og skal i år bli streames av Nettavisen samt flere av Amedias lokalaviser med Pepsi som hovedsponsor. Spellemann ønsker også å satse hardere på Tiktok.
– Vi ønsker å ha et større fokus på den neste generasjonen musikkelskere på flatene de er på, sa styreleder Erlend Gjerde i Spellemann til NRK. Det var også Spellemann som tok initiativ til å avslutte avtalen med rikskringkasteren.
– Det er en tid for alt, svarte NRKs underholdningsdirektør Charlo Halvorsen, som også mente at «det var riktig å avslutte samarbeidet nå».
Kontekst har i den anledning stilt en rekke musikere – yrkesgruppen som potensielt kan bli nominert til Spellemann – ett spørsmål:
Går den økende kommersialiseringen og skifte av sendeflate på bekostning av prestisjen til Spellemannprisen?
Dette var svarene vi fikk:
– Det er umulig for meg å si. Jeg vet det har vært diskutert i mange år. Det er et dilemma knyttet til prisutdelingene, nemlig antallet priser og sjangre. Det blir stadig flere, og programmet blir følgelig lenger. I mellomtiden er folk blitt vant til å plukke ut det man liker best, uavhengig av plattform.
– Jeg må si at jeg synes for eksempel det var en flott produksjon i fjor og det å få ut bredden til folk en gang om året er veldig fint. Men de færreste har tid og ro til å høre på alt. Vil dette grepet med strømming få med ungdommen. Kommer man til å beholde det som et stort show, eller dele det opp? Jeg har ingen svar. Dette er komplisert.
– Så må jeg si for min egen del som en som har fulgt Spellemann i mange år, at det er litt rart at et program som skal vise bredden, ikke skal være NRK. Vi som har vært med en stund, kaster oss ikke like lett rundt i diverse kanaler. Men jeg skjønner at de må sørge for en fornyelse. Og med dette kommer en del utfordringer.
Åse Kleveland, artist
*
– Det er sikkert et godt spørsmål. Men hele sirkuset rundt den utdelingen som tv-program har allerede i mange år vært så kommersiell og i mine øyne lite sympatisk med henhold til at alle sjanger i sin tid skulle få nogenlunde lik oppmerksomhet, at det er lenge siden jeg mistet interesse for hele greia. Mulig dette blir fra vondt til verre, men jeg er ikke i stand til å dømme om det.
Lars Lillo-Stenberg
*
– Ja. Vi har så få TV-programmer viet til seriøs musikk her i norge, og nå forsvinner også dette fra TV. Dette var en av få muligheter for mangfoldet av Musikk-Norge til å få noen minutter med heder og ære på direktesendt TV og samtidig en mulighet til å opptre og vise frem musikk som man normalt ikke får se på TV i dag. Det er synd at statskanalen ikke ser på dette som et viktig samfunnsoppdrag. Personlig synes jeg det er langt mindre stas å bla frem en livestream fra en nettside, og jeg tror nok dessverre at lang færre vil få med seg Spellemann fremover.
Trond Bersu, trommeslager i Highasakite og produsent.
*
– Det gjør jo det, men Spellemann er et dyrt prosjekt, med lite gevinst annet enn nettopp prestisje, så da skjønner jeg at det fra et bisniss-ståsted er vanskelig å finne en god løsning.
Even Ormestad, bassist
*
– Først sank det litt i meg, og det var jo lett å tenke at dette betyr enden på Spellemann. Jeg er jo ca. 65 år i hodet og liker alt som det var før. Man drømmer jo om å stå der og motta pris på direktesendt TV og så får hele storfamilien det med seg.
– Men så har jo Spellemann endret seg veldig de siste årene uansett, så nå velger jeg å være optimist!
– Hvis både de uavhengige plateselskapene og major labelene, altså gjengen som eier prisen, har bestemt seg for å ta Spellemann ut av statskanalen håper jeg det er fordi de vil sørge for at prisen fremover blir et staselig arrangement for artistene og at de vil ivareta sjangerbredde og en skikkelig feiring av musikk-norge. Så får vi alle bidra til å skape blest om nominasjonene, prisene og musikken. Jepsi pepsi, blir spennende.
Thea Glenton Raknes, artist og låtskriver – Thea & The Wild.
*
– Det første jeg tenkte da jeg leste nyheten, var at noen hensyn må vel prisen ta til Pepsi, Nettavisen og Amedia i retur. Hva dét eventuelt innebærer, vet ikke jeg, men Pepsi sine interesser sammenfaller kanskje ikke med norske musikere jevnt over?
– Jeg er kanskje kritisk til Spellemanns kommersielle tilpassing, som med alt annet i samfunnet. Når musikken som helst skal vises frem er det som «passer inn», er «kostnadseffektiv» eller innbringende, så forvitrer fort mangfoldet. Musikkens egentlige verdi blir satt til side og glemt, tenker jeg.
– Jeg undrer meg også over om det er nødvendig å tilpasse Spellemann det yngre publikummet på en kommersiell måte når man allerede har P3 Gull?
Hanne Hukkelberg, låtskriver, komponist og produsent.
*
– Det er utrolig dølt! Jeg forstår at man må fornye seg osv. men at de velger å gå i den retningen er spikeren i kista for meg. At Pepsi og Tiktok skal bidra til å løfte Spellemann har jeg null tro på. Hilsen sur.
Kaja Gunnufsen, (sur) låtskriver og artist
*
– Jeg har ingen mening. Man kan ha en lang og vellykket musikk-karriere uten å ha blitt nominert til noe som helst.
Gaute Ormåsen, vokalist
*
– Kanskje, ja. I 2011 var jeg med og vant Åpen klasse som musiker med plata Bálggis med Bárut/Inga Juuso. Vi ble delt ut på radio og måtte låne en pris av Bernhoft for fotograferingen. Det ble litt komisk. Det blir neppe bedre for smalere klasser nå.
Hildegunn Øiseth, trompet og bukkehorn
*
– Jeg håper ikke det, men jeg tror det er stor fare for det. Jeg så at motivasjonen var å søke et yngre publikum. Jeg håper virkelig ikke mangfoldet forsvinner.
Frode Alnæs, gitarist
*
– Det er vanskelig å si. Mediebildet forandrer seg hele tiden. Prisen er blitt mer kommersialisert og man viser ikke smalere kategorier lenger.
Jeg håper at de nye aktørene benytter anledningen til å øke prestisjen. Jeg tror samtidig at prestisjen følger prisen uavhengig av plattform.
Hilde Marie Munro Kjersem, låtskriver/tekstforfatter
*
– Ja, om du sammenligner med tidligere, så. Det var mer høytidelig, vår Oscar. Folk fra flere sjangere kom sammen. Etter hvert ble sendingen nedskalert og mistet litt av glansen.
– Jeg har ikke helt troen på at folk, hverken unge eller eldre, vil klikke seg inn i stor skala. Spellemannprisen er en hederspris, ikke popularitetspris.
Claudia Scott, artist
*
– Ja! Fordi jeg ser ikke hvordan flyttingen skal gavne bransjen. Hvis Spellemann var en intern bransjefeiring har det ikke mye å si. Men hvis det skal være en presentasjon av norske musikere og artister overfor det norske folk, så er det viktig. Man når ut til færre og er mer preget av kommersielle interesser.
– Se hvordan NRK fronter MGP. Kunne de gjort det samme med Spellemann?
Torgeir Waldemar, artist og musiker
*
– Det går klart på bekostning av noe. Men det har gått i den retningen lenge. Slike grep stenger også døren for bredden. Priser som dette mister sin funksjon når det kommersialiseres.
William Hut, artist
*
– Når Spellemannprisen sendes sitter jeg med fotbad, kanapeer og en god bok som hevnakt for at Vazelina Bilopphøggers ikke fikk den.
Viggo Sandvik, artist
*
– Selvsagt vil prestisjen lide! For de yngre spiller det nok ingen rolle, men for de eldre er NRK moderskipet. Jeg synes det er synd de ikke skal sende der, men det er ikke noe jeg tenker på.
– Kanskje tenke nytt? Livestrømming kan åpne for mer spredte innslag med lokale sendinger, som Grammy Awards 2021 under korona. Det å filme folk som sitter i en sal og klapper er kjedelig.
Anneli Drecker, artist
*
– Det umiddelbare svaret er ja. Jeg er ikke sikker, men magefølelsen sier det. Spellemannprisen oppfatter jeg som en kvalitetspris.
– Jeg håpet også det var et sted i norsk musikk hvor pengene ikke skulle råde. For det gjør det overalt. Jeg ønsker og tror på at de har en god plan, men er usikker.
Marte Eberson, musiker/komponist
*
– Ja! Jeg tror at når ting blir mye mindre tilgjengelig for folk generelt, vil de bry seg mindre. Det vil igjen føre til at prisen blir mindre prestisjetung. Jeg tror heller ikke at yngre folk vil klikke seg inn. Risikoen er at folk mister interesse.
Maja Hveding Styffe, musiker/musikkvitenskapstudent
*
– Vet ikke, for å være ærlig. Jeg synes ikke denne formen har fungert så bra de senere årene. Hvis målet å få flere til å se på, så er kampen tapt allerede.
– Spellemann burde være en musikkpris for bransjen. Det er neppe positivt for de smale artistene at Pepsi og Nettavisen er involvert. Håper jeg tar feil.
Ine Hoem, artist og låtskriver
*
– Spellemann var en gang noe viktig å strekke seg etter for musikere i Norge. Men det er dessverre mange år siden.
– En konsekvent nedprioritering av musikere og smale sjangre til fordel for shjendisser og ultrakommersialitet har sakte men sikkert erodert bort enhver form for kredibilitet. Jeg har tidligere kritisert Spellemann i avisinnlegg for å velge feil ved å la være å betale jurymedlemmer for jobben de gjør (eller som jeg tror de ikke gjør fordi det ikke er betalt), og dermed blir også selve bærebjelken til prisen – nemlig lista over prismottakere igjennom årene – til slutt hul og pill rotten.
– Det kan se ut som jeg hadde rett, og Norges soleklare viktigste musikkpris nå har falt pladask i bakken pga. dårlig vedlikehold. Det er synd å se, men for min del dessverre helt forutsigbart.
Jørgen Munkeby, musiker
*
– Tja, det har jeg ingen stor formening om. Men jeg registrerer at viljen til å sette søkelys på og presentere bredden og mangfoldet i norsk musikk er så godt som på vei bort fra de fleste aktuelle plattformer.
– Når det er sagt så skjer det jo en hel del spennende på kulturfronten i NRK for tiden, og det virker som om det er mye bra på gang uavhengig av Spellemannprisen.
Gard Nilssen, musiker
Red. notat: I en tidligere versjon av denne artikkelen sto det at dette var første gangen Spellemann ikke skulle sendes på NRK. Det stemmer naturligvis ikke. TV2 hadde rettighetene til sendingen i mange år fra tidlig 2000-tall. Redaksjonen beklager på det sterkeste den irritasjon denne feilen har medført våre lesere.