Burde forestillinger med innspilt musikk merkes? ⋆ Kontekst
Innspilt eller livemusikk? Å markere at musikaler bruker ekte musikere kan være en god idé for å styrke publikumsopplevelsen, mener flere i bransjen. Men om merkingen kommer til å se akkurat slik ut er heller tvilsomt. Foto:Rockheim, Kontekst
Nyheter

Burde forestillinger med innspilt musikk merkes?

Bruk av forhåndsinnspilte orkesterstykker svekker musikalenes legitimitet, mener bransjeaktører.

Musikken som strømmer fra musikalscenen låter svær og symfonisk, men i grava sitter kanskje bare åtte musikere som lytter til et klikk. De store musikalscenene bruker stadig mer forhåndsinnspilt musikk, ifølge musikere Kontekst har vært i kontakt med, men som ikke ønsker å stå frem med navn.

– Setter musikalsjangeren i fare

Karoline Solbakken, produksjonsleder i produksjonsfirmaet Scenekvelder, forteller imidlertid at de alltid «spiller med store orkester som tilfredsstiller rettighetshavernes krav». Av og til benyttes Midi-filer som supplement.

– Etter vår mening setter forhåndsinnspilte orkestre musikalsjangeren i fare. Det vil undergrave publikums bevissthet om musikal som en «live» kunstart på linje med for eksempel opera.

Det vil også påvirke musikalsjangerens mulighet til å bli etablert som en med kunstnerisk tyngde, fortsetter hun.

Karoline Solbakken, Scenekvelder AS
Karoline Solbakken, produksjonsleder i Scenekvelder AS: – Vi benytter oss alltid av levende musikere. Foto:Presse

Innspilt musikk gjør det ikke bare enklere å jobbe i mindre ensembler, men de er i tillegg billig å bruke når den først er laget.

– For oss som har valgt å oppfylle publikums forventning om live musikk er det samtidig forstemmende å oppleve at tariffene stiger i takt med lønnsoppgjør, mens den innspilte musikken er gratis å bruke når den først er spilt inn, fortsetter Solbakken.

Scenekvelder ønsker å synliggjøre bruken av live kontra innspilt musikk på scener. De har i enkelte tilfeller vurdert å merke forestillingene som har levende orkester med en type «livegaranti» for å påvirke publikums opplevelse av fremføringen.

– Det er ingen tvil at mange publikummere i Folketeateret blir positivt overrasket når vi velger å presentere hele orkesteret i applausen etter forestilling, sier Solbakken.

Prøver å prioritere musikere

Det Norske Teatret har ofte musikkspill på repertoaret og har i de siste tolv til femten årene ofte benyttet seg delvis av ferdiginnspilt musikk. Det Norske Teatret er privateid, men staten gir omtrent 100 millioner kroner i årlig tilskudd. Hvilket ansvar har de for å sysselsette musikere?

Musikksjef Svenn Erik Kristoffersen kan fortelle at det uansett alltid er musikere på scenen, selv om man har med tracks. Det er i tillegg ganske vanlig at man har oppsetninger som ikke benytter seg av det i del hele tatt.

– Jeg er jo i en evig diskusjon med ledelsen om hvor mange musikere vi skal bruke. Men det handler også om at rettighetshaverne krever at det skal låte «som på plata».

Da DNT satte opp Frost, måtte Disney godkjenne at det låt som det skulle. Da var det ingen vei utenom tracks i tillegg til musikere, forteller han.

Kristoffersen presiserer at diskusjonen går på antallet nødvendige musikere i orkesteret. Det diskuteres ikke om man skal bruke musikere eller ikke.

Sven Erik Kristoffersen, Det Norske Teatret
Svenn Erik Kristoffersen jobber for tilstrekkelig antall musikere i grava på DNT. Foto:Privat

Siden Kristoffersen selv ofte er å finne i orkestergrava, har han personlig erfaring med bruk av tracks.

– Hvis musikken skal være friere, møter du på utfordringer. Introer, ritardando, ballader som skal være løsere i formen, for eksempel. Klikket på øret kan oppleves slitsomt for musikerne.

– Husk at musikk er en levende kunstform. Man mister noe ved bruk av tracks.

Hvordan andelen musikere og tracks skal være, bestemmes av et samarbeid mellom musikksjef, regissør, dramaturg og styret i DNT.

– Jeg slåss for det jeg mener bør være et riktig antall musikere til de forskjellige produksjoner og for at musikken skal låte best og så variert som mulig.

Publikum fortjener livemusikk

Forbundsleder i Creo, Hans Ole Rian, er bekymret for at det blir mindre livemusikk på scenene.

Han trekker frem trusselen mot musikeres arbeidsplasser og at det er viktig at den levende kunsten forblir levende.

– Det fortjener verket, det fortjener både publikum og musikerne.

Forbundsleder Hans Ole Rian i Creo mener bruken av ferdiginnspilt musikk truer arbeidsplasser. Foto:Ihne Pedersen

De store kommersielle aktørene oppgir økonomi som grunn til bruken av såkalte tracks. Rian forstår at det er en utfordring for dem, men mener likevel at man i det minste burde opplyse om hvorvidt musikken man hører helt eller delvis er innspilt på forhånd.

– Man gir ikke publikum det de forventer.

– Hvilke virkemidler har Creo til rådighet for å påvirke dette?

– Siden dette ikke er tariffregulert, så har vi få virkemidler. Men hvis denne diskusjonen skulle ta seg opp, vil vi være med på den.

Scenekvelder sier at de har vurdert å merke forestillinger med ekte orkester for å gi publikum en slags livegaranti. Er det en god idé synes du?

– Ja, absolutt!