Dataspill var skeive fra dag én
Et spill om Rikshospitalets behandling av transkjønnede er en naturlig utvikling av en kunstform som har brutt barrierer i 70 år.
– Vi lager spill, og så er vi tilfeldigvis skeive.
Siv Natanael Hjortland er initiativtageren bak fellesskapet Skeive Spillutviklere, og avviklet nylig en bemerkelsesverdig dugnad. Sammen med et knippe andre norske spillskapere deltok hen i en gamejam – et tidsbegrenset arrangement hvor man lager dataspill rundt et gitt tema.
Gamejams skjer hele tiden, ofte med temaer som «lys» eller «fart». Navnet og temaet for denne jamen var imidlertid mye spissere – Yeet Riksen. Målet for spillutviklerne var å uttrykke sin frustrasjon overfor Rikshospitalets behandling av transkjønnede.
(fortsetter under)
Resultatet var blant annet Antidote, hvor en rollespillhelt blir forgiftet i kamp og må gjennom ventelister og byråkrati for å få motgift mens helsa tikker nedover. Siv skapte Hormonposten, hvor et vandrende bud må rusle i 20 dager (spillet foregår i sanntid) for å levere hormoner til Kirkenes.
Kritikken mot Rikshospitalet er ikke ny, men å se knippe spill som skildrer denne typen følelser og erfaringer poppe opp i løpet av noen få dager er likevel uvanlig i norsk sammenheng. For Siv er det likevel en helt naturlig utvikling.
– Dette er måten vi uttrykker oss på, sier Siv til Kontekst.
– Like mye som andre ville uttrykt seg gjennom musikk eller et maleri.
Yeet Riksen er et eksempel på måten dataspill i 2022 er et like naturlig utløp for skeive erfaringer som filmer, serier, teater, musikk, kunst og litteratur. Noen av de største spillheltene i dag er skeive, samtidig som flere spill enn noensinne har skeiv tematikk og åpne skeive spillutviklere er å se i Pride-paraden.
Hvordan kom vi hit? Det korte svaret er at spillene har gått en lang, lang vei.
Det lengre svaret starter i Storbritannia på slutten av 40-tallet.
Et mindre gjestmildt sted
Den første skeive personen som skrev spillkode var også den første som skrev spillkode.
Datageniet Alan Turing tenkte at sjakk ville være en god måte å teste kunstig intelligens i en datamaskin. Imidlertid fantes det ingen datamaskiner som kunne kjøre koden i 1948, så Turing måtte teste koden ved å late som om han var datamaskinen og selv utføre alle utregningene manuelt. Han lykkes med dette, men skulle ikke leve lenge nok til å se dagen da maskinene ble kraftige nok til å kjøre koden hans.
Tross at han hjalp de allierte med å vinne 2. verdenskrig ble Turings skjebne en dom for homofil praksis i 1952, med påfølgende kjemisk kastrering og – til slutt – selvmord.
Fortiden var et mindre gjestmildt sted. Det er kanskje ikke så rart at de tidlige pionerene ikke alltid har vært like synlig skeive, men de har alltid vært der.
Ta transkjønnede Rebecca Ann Heineman som ett eksempel. Hun ble mishandlet hjemme, men fant trøst i spillene da de blomstret opp på 70-tallet. I tiårene etter jobbet hun med over 250 ulike spill og fikk en avgjørende innflytelse på spillmediet.
Først som e-sport-pionér i 1980, da hun gruste konkurrentene i Space Invaders og ble den første til å vinne et nasjonalt spillmesterskap. Som 16-åring droppet hun ut av skolen for å bli spillutvikler, og i 1983 ble hun en av grunnleggerne av det enormt innflytelsesrike spillstudioet Interplay.
Til Outsports forteller hun historien om da hun ønsket å få inn mer mangfold i spillserien The Bard’s Tale og fikk beskjed om at «menn spiller disse spillene. Det gjør ikke jenter.»
Slakterens datter
Det tidligste kjente spillet med skeiv tematikk er pek-og-klikk-eventyret Caper in the Castro. Det ble skapt av den lesbiske spillutvikleren C.M. Ralph i 1989, delvis som en reaksjon på friheten hun opplevde da hun flyttet til San Francisco.
– Da jeg var tenåring og vokste opp nord for New York kunne du bli arrestert og ende på mentalsykehus resten av livet om du ble avslørt som homofil, har hun fortalt Paste.
Spillet hennes handlet om den lesbiske privatdetektiven Tracker McDyke som må løse forsvinningen til sin transkjønnede venninne Tessy LaFemme, og ble hovedsakelig spredt i det skeive miljøet på BBS (bulletin board system) – datidens nettfora.
På 90-tallet begynte det også å dukke opp skeive spillfigurer i de større spillene, uten at målet nødvendigvis var bedre representasjon. Ett illustrerende eksempel er spillfiguren Poison, mest kjent fra Street Fighter-spillene.
Ifølge CBR ble hun først introdusert i det japanske slåssespillet Final Fight i 1991. Da spillet skulle ut på konsoll hadde Nintendo et forbud mot å slå kvinner i spillene, selv når de selv kunne gi juling tilbake.
Heller enn å gjøre endringer i spillet ble Poison dermed omdefinert til å være transkjønnet – da var det greit å slå henne.
90-tallet hadde imidlertid også lyspunkter. I 1998 ble for eksempel Fallout 2 det andre spillet noensinne (et mindre kjent Game Boy-spill var først) som tillot samkjønnede ekteskap.
Patricia Hernandez, oppvokst i en streng religiøs familie, skriver hos Rock, Paper, Shotgun om måten spillet bidro til oppvåkningen som skeiv i ungdomstida da hun lot sin kvinnelige spillfigur besøke landsbyen Modoc.
«Her møtte jeg Miria, datter av slakteren Grisham. Tenk deg min forbløffelse da spillet ga meg muligheten til å flørte med denne kvinnen. Jeg holdt musepekeren over denne valgmuligheten i det som virket som en evighet – før dette spesifikke øyeblikket ante jeg ikke at en kvinne kunne begjære en annen kvinne.»
Etter en natt med Miria braste Grisham inn døra, skjelte henne ut for å besudle datteren – og insisterte på at de nå måtte gifte seg. Og Patricia gikk gjennom resten av spillet med Miria ved sin side.
Kysset som stjal showet
Rundt årtusenskiftet begynte flere spill å anerkjenne at to mennesker av samme kjønn kunne være mer enn bare venner – og da gjerne spill med fokus på spillerens valgfrihet.
Det er Maxis-spillet The Sims som trekkes frem som det viktigste tidlige eksempelet på dette.
Spillet hadde et sinnrikt system for romantiske interaksjoner. Ved å kode ulike handlinger som romantiske eller ikke-romantiske ville simmens legning bli formet ut ifra spillerens valg, noe som åpnet for at simmen kunne være både bifil og homofil.
Maxis-eier Electronic Arts stilte seg svært tvilende til hele spillkonseptet med et virtuelt dukkehus, så det å i tillegg inkludere samkjønnede forhold ble vurdert som så risikabelt at det ble skrotet.
Den beskjeden fikk aldri spillprogrammereren Patrick J. Barrett III. Da han begynte i Maxis var spillutviklingen godt i gang, og ved en feil jobbet han ut ifra et gammelt designdokument fra før avgjørelsen ble tatt.
Dette førte til et overraskende – og veldig uplanlagt – kyss mellom to kvinner under spillets demonstrasjon på spillmessa E3 i 1999.
– Du kan si at de stjal showet, sier Barrett til The New Yorker.
Selv EA-pampene ga tommelen opp. Barrett, som selv er homofil, har følgende forklaring på hvorfor det gikk gjennom:
– Det var vel noe med at streite gutter som lagde sportsspill elsket ideen om å kontrollere to lesbiske damer.
Vinglende steg fremover
Utover 00-tallet gikk storspillene gradvis sine små skritt mot bedre representasjon på samme måte som filmer og tv-serier hadde gjort det.
Dette gjaldt spesielt rollespill hvor spillfigurene kunne bli romantisk involvert med følgesvennene sine. Spillselskapet Bioware fikk mye skryt for å være tidlig ute med å introdusere skeive rollefigurer, men som så mye fra dette tiåret var også de preget av at gode intensjoner ofte stilnet i møte med lav risikovilje.
For eksempel fikk den regelrette kampanjen Fox News kjørte mot science fiction-rollespillet Mass Effect fra 2007 (inkludert en lesbisk scene) ifølge nettstedet The Gamer den konsekvensen at den panseksuell rollefiguren Jack i oppfølgeren ble endret til å kun være åpen for et forhold med en mann.
Rockstar Games, selskapet bak Grand Theft Auto-spillene, var et annet selskap som vinglet. Utvidelsespakken The Ballad of Gay Tony som ble sluppet til GTA IV handlet om småkriminelle Luis som får et far/sønn-forhold til arbeidsgiveren, den homofile nattklubbeieren Tony.
Og i kostskole-fortellingen Bully fikk den opprørske tenåringsgutten Jimmy flørte og kysse med både gutter og jenter. På samme tid harselerte Rockstar gjerne med transkjønnede kvinner, som i storspillet GTA V. Først i år, da spillet ble relansert for PlayStation 5, ble karikaturene fjernet.
(fortsetter under)