– Det er hierarkisk og byråkratisk på en helt annen måte enn her hjemme ⋆ Kontekst
Geir Lysne på jobb i Tyskland
Geir Lysne: Her som sjefdirigent for Nord Deutsche Rundfunk. Foto:Luidmila Jeremies
Helt der ute

– Det er hierarkisk og byråkratisk på en helt annen måte enn her hjemme

Det norske radiostorbandet ble lagt ned for 35 år siden. Men i Tyskland er en nordmann sjefdirigent for et av landets fire slike ensembler.

– En normal uke kan være at jeg flyr til Hamburg med formiddagsflyet mandag, er klar til kveldsprøve samme dag, for så å avslutte uken med konserter på torsdag og fredag, sier Geir Lysne.

Så er det hjem til Norge.

Lysne er sjefdirigent i NDR (Nord Deutsche Rundfunk) Big Band i Hamburg. Han er også professor ved Norges musikkhøgskole (NMH).

Hamburg er basen for NDR Big Band, som består av heltidsansatte musikere, men de spiller i hele Nord-Tyskland.

«Tyskland er en kulturnasjon. Andre steder i verden blir ensembler lagt ned.»

– Ettersom dirigentjobben i Hamburg legger planer for hele år av gangen, går det fint å planlegge prosjektorientert undervisning på NMH.

Kontrakten med NDR krever at han jobber med dem sytti dager i året.

– Det blir gjerne en del mer, sier han.

En jobb med stor påvirkningskraft

– Sjefdirigent, sier du. Hva betyr det?

– Som ensemblets hoveddirigent har jeg stor påvirkningskraft på repertoar og hvilken retning ensemblet skal ha. Altså: Hva ønsker jeg å jobbe med?

– Nettopp. Hva med repertoaret i Hamburg? Storband er vel ikke lenger bare Duke Ellington og Count Basie?

– Nei, selv om det absolutt er flott musikk.

Geir Lysne på NMH
Geir Lysne deler hverdagen mellom Hamburg og Norges musikkhøgskole i Oslo. Foto:Even Finsrud

NDR Big band konsentrerer seg mest om nyskrevet, moderne musikk.

– Og det er derfor de spurte meg om jeg kunne tenke meg dirigentjobben i sin tid; De ønsket denne type repertoar.

– Det er ikke én dag jeg har full kontroll

Som jazzdirigent må man tørre å gi slipp på kontrollen, lytte på musikerne, omfavne energien, for så å taue det hele i land på en musikalsk måte.

– Det er ikke én dag i Hamburg jeg har full kontroll på hva som spilles! Det er en ganske annerledes hverdag fra en orkesterdirigent.

– Ensemblet du leder er altså et radio-storband. Det er vel ikke mange slike igjen nå?

– Nei, men i Tyskland er det fortsatt fire heltidsansatte radiostorband. De er tilknyttet de fire store statlige mediekanalene i Hamburg, Köln, Stuttgart og Frankfurt. NDR tilsvarer vårt NRK.

I hele NDR er det også to fulle symfoniorkestre, et kor og et storband.

– Dette viser at Tyskland er en kulturnasjon. Andre steder i verden blir ensembler lagt ned. Som for eksempel radiostorbandet her hjemme for trettifem år siden.

– Hva er annerledes med å jobbe i Tyskland kontra Norge?

– Det er veldig annerledes å jobbe i store institusjoner. Veldig solid og tungt, og ikke så lett med raske endringer. Samtidig er det hierarkisk og byråkratisk på en helt annen måte enn her hjemme. Ledelsesmodellene oppleves veldig forskjellig fra de flatere strukturene jeg var vant til fra Norge.

Søkte seg mot Tyskland

– Hvorfor utlandet? Hva er det du får gjort der, du ikke får gjort hjemme?

– Det er litt tilfeldig, men jeg har alltid skrevet for storband og her hjemme finnes det nesten kun prosjektstorband, intet heltidsansatt permanent ensemble.

Geir Lysne på jobb i Tyskland
Ikke to dager er like i jobben som sjefdirigent for Geir Lysne. Foto:Michael Dreyer

Lysne søkte seg aktivt mot Tyskland. Han kom inn på et tysk plateselskap og management med ‘Geir Lysne Listening Ensemble’. Det ble katalysatoren for dirigentjobben.

– Helt tilfeldig spilte vi i Hamburg i 2001. Noen fra radiostorbandet kom og hørte på. Jeg ble invitert til å gjøre produksjoner med NDR Big band. Og siden har det vokst fra årlige gjestedirigentoppdrag til jeg fikk jobben som sjefdirigent i 2016.

Da Lysne kom til Hamburg i 2016 sto nettopp konserthuset Elbphilharmonie ferdig.

– Det var jo en perfekt timing for meg. Det var en mega boost av ny kulturinteresse i byen. Konsertene var fulle i flere år. Jeg har dirigert ti konserter der, over halvparten med min egen musikk.

En helt annen prioritering av kultur

Elbphilharmonie-bygget kostet over 9 milliarder norske kroner, dobbelt så mye som Den Norske Opera & Ballett.

– Tyskland har en lang kultur for at rike mesener finansierer slike store prosjekter. Landet er gjennomsyret av en tanke om at musikk, opera, ballett, bildekunst, teater og museum er noe vi bare skal ha! Det er folk flest som går og ser på såkalt «finkultur».

– Kultur er ingen salderingspost?

– Nei. Klart det er jåleri der som alle andre steder, men når du ser kulturlivet i Tyskland, så skjønner du at Norge er ung som urban nasjon.