– Det hender jeg forter meg å låse ytterdøra
Historien henger i veggene ved Rotvoll kunstnerkollektiv. Påvirker byggets dramatiske fortid det kunstneriske arbeidet?
Tubaist, komponist og basstrompetist Daniel Herskedal jobber og øver i et gammelt psykiatrisk sykehus. Påvirker dette arbeidsdagen?
– Ikke egentlig, men det er ikke til å legge skjul på at det er energier i huset.
Det er Rotvoll kunstnerkollektiv det er snakk om. Når vi runder hjørnet etter å ha gått av toget på Rotvoll stasjon dukker bygget opp: En litt dyster, men majestetisk bygning som vitner om gammel institusjon. Bygget er fra 1872, og den psykiatriske institusjonen ble nedlagt i 1990, ifølge Medisinsk Museum.
– Særlig kjelleren kan være guffen, sier Herskedal.
Undertegnede har selv øvd i en gammel skole hvor det ble fortalt at det spøkte. Man behøvde ikke tro på spøkelser for å oppleve at hårene reiste seg i nakken enkelte steder i bygget.
Filmmusikk, teatermusikk og turné
– Hva jobber du med nå?
– Netflix-serien Chef’s Table lanserte akkurat en ny sesong. Der har jeg spilt inn musikk til episoden «Ángel León», som handler om en spansk kokk og hans tilknytning til havet. Jeg har samarbeidet med den LA-baserte komponisten Logan Nelson.
Ellers turnerer Herskedal med soloalbumet Call For Winter II: Resonance, som ble gitt ut i 2024.
– Det ble til slutt 24 jobber i utlandet og én i Norge i år med både Call For Winter og flere andre prosjekter. Det blir en del reising, som er litt utfordrende med to små barn, men det funker på et vis.
Samboeren er den sørsamiske joikeren og artisten Marja Mortensson som han også deler rommet på Rotvoll med. Paret har også et par Spellemannpriser å vise til.
– Hvordan er det å dele rom med samboeren?
– Det går veldig bra. Egentlig er jeg i pappaperm for tiden, så jeg har en noe roligere hverdag. Men man må innimellom ha perm fra permisjonen. Heldigvis fungerer det å ha med meg den minste hit når det er nødvendig.
Ved siden av oss kommer det lyder fra en vogn og vesla vil ha litt oppmerksomhet. Herskedal plukker henne opp og gir henne litt mat.
– Jeg gjør mye opptak her inne og sender filer rundt om til samarbeidspartnere. Det går mye i film og teatermusikk. Keaton Henson er en britisk musiker jeg også samarbeider mye med for tiden.
Herskedal forteller videre at koronapandemien endret mye. Han og Marja flyttet til Trondheim i 2020 siden begge hadde mye jobb i området i årene før nedstengingen.
– Det ble ikke helt slik som vi tenkte. Vi så vel for oss å være mer stedfaste ved å bo der vi jobber. Men fortsatt er det mye reising, sier han og ler.
Rivefrykt og flytting
Selve bygget øvingsrommet er i eies av et eiendomsfirma. I en periode var det snakk om å rive det.
– Heldigvis fikk de ikke lov til det, så da fikk man til en leieavtale for å utvikle et kunstnerkollektiv. Det fungerer helt supert. Bare det å kunne ha noen å spise lunsj med etter å ha jobbet nesten alene i så mange år er rene luksusen.
Dessuten er det ikke bare musikere som leier her. Her finner du både billedkunstnere og teaterregissører også.
– Et godt, gammelt kunstnerkollektiv. Man får en del krysspollinering og synergier av et slikt miljø. Litt kuriosa: Lunsjrommet i tredje etasje, er et gammelt kapell som fortsatt er vigslet.
– Men et slikt øverom med så gode fasiliteter må da være dyrt?
– Dyrt og dyrt, det spørs hva du sammenligner det med. I Oslo ville dette stedet trolig vært hinsides vår kapasitet. Tenk på at vi har tilgang på både kapellet og to bandrom hvis vi trenger. Ære være Martin Smidt, den daglige leder her. Uten hans innsats ville aldri dette sett dagens lys. Heldigvis er også eierne av bygget med på prosessen.
Et godt kreativt miljø
Byggets fasade er fredet. Inne er det mer fleksibelt med tanke på bruk. Den interesserte kan finne svært mange spennende byggetekniske detaljer der inne. Søyler med utskjæringer og ornamentikk, listverk og dører med profiler.
– Bygget var tomt da vi tok over. Mye er gjort på dugnad. For eksempel montering av lydabsorbenter på vegger og tak i rommene.
Herskedal kan fortelle at han trives utmerket på Rotvoll Kunstnerkollektiv.
– Jeg har flyttet utrolig mye. Jeg har vært innom Stange, København, hvor jeg studerte og Sagveien i Oslo, for å nevne noe. Dette rommet dekker alle behovene vi har. Øving, innspilling, komponering også videre.
Det er noe med det å både kunne jobbe her alene på rommet sitt og samtidig vite at man er vegg i vegg med folk som er utøvere på høyt nivå, forteller Herskedal.
– Hvis jeg trenger innspill, så er det nesten bare å gå ut på gangen. Det er jo det som er grunntanken her på Rotvoll: Å skape et kreativt miljø.
Et resultat av denne ansamlingen kunstnere er at kollektivet én gang i året arrangerer festivalen Kunstfest. Det holdes også flere utstillinger der.
Hvis Herskedal ikke er på turné, komponerer han. Øving, innspilling og komponering henger tett sammen for ham.
– Før kunne jeg sitte til langt på natt og jobbe, men med familie blir det sjeldnere.
Om natta kommer også energien i bygget tydeligere fram.
– Hvis jeg har sittet og jobbet sent, så er det faktisk litt ekkelt å stå i ytterdøra. Da forter jeg meg å låse.